W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

8. Formalne ustanowienie rejestrów referencyjnych Osoby fizycznej

22.05.2024

  1. Rekomenduje się ustalenie rejestrów referencyjnych dla wszystkich Osób fizycznych rejestrowanych w rejestrach polskiej administracji publicznej (całej populacji, także Cudzoziemców), dla wszystkich podstawowych własności Osoby fizycznej (wskazanych w Modelu własności podstawowych). 
  2. W pierwszej kolejności należy ustalić rejestry referencyjne dla ograniczonego zestawu własności Osoby fizycznej, najczęściej wykorzystywanych w rejestrach, wskazanych w Modelu referencyjnych własności podstawowych. Częściowo są to rejestry de facto powszechnie uznawane za referencyjne. Należy jednak ustalić i uzgodnić szczegółowy zakres danych, dla których rejestry te są referencyjne, zarówno w zakresie poszczególnych własności (atrybutów), jak i zakresu populacji.
  3. Należy także ustanowić referencyjne słowniki klasyfikacyjne dla poszczególnych własności, standardowe reguły i formaty przekazywania danych. Kwestie te i pierwsze szczegółowe rekomendacje są przedstawiane w odpowiednich częściach rekomendacji ich dotyczących.
  4. Wstępna propozycja wykazu rejestrów referencyjnych dla podstawowych własności referencyjnych danych Osoby fizycznej, które mogą zostać jako takie formalnie ustanowione w krótkim czasie, została zamieszczona w Wykazie rejestrów referencyjnych. Wykaz ten będzie uzupełniany i doprecyzowywany w ramach dalszych prac.
  5. W celu analizy, uzgodnienia i przedstawienia do zatwierdzenia wykazu rejestrów referencyjnych rekomendowane jest powołanie międzyresortowego zespołu złożonego z ekspertów - przedstawicieli gestorów głównych rejestrów referencyjnych i kluczowych systemów / rejestrów „klienckich”.
  6. Z uwagi na złożoność zagadnienia, rekomendowana jest dalsza pogłębiona analiza, opracowanie i uzgodnienie w gronie wszystkich interesariuszy, a następnie formalne umocowanie w prawie rekomendacji dotyczących rejestrów referencyjnych Osoby fizycznej w 3 perspektywach czasowych:
    1. AS-IS – aktualnej, możliwej do stosowania przy istniejących rozwiązaniach, obecnych uwarunkowaniach technicznych, organizacyjnych i prawnych,
    2. Przejściowej – rekomendowanej i możliwej do wprowadzenia w perspektywie 2 lat,
    3. TO-BE - docelowej, możliwej do wprowadzenia w perspektywie 5 lat.
  7. Rekomendacja powinna być umocowana prawnie, w ustawie o informatyzacji lub KRI. Istniejące sektorowe przepisy prawne powinny zostać z nią uspójnione.
  8. Należy uwzględnić prace, możliwości i wymagania związane z projektami i inicjatywami UE mającymi na celu identyfikację i referencyjność danych podstawowych Osób fizycznych:
    1. Wielkoskalowych systemów informacyjnych UE , a w szczególności systemów i repozytoriów budowanych w ramach tzw. narzędzi interoperacyjności – dla cudzoziemców nie będących obywatelami UE,
    2. Europejskiego portfela tożsamości – dla obywateli UE (w tym obywateli polskich),
    3. Personalnych przestrzeni danych (tzw. Personal Data Spaces).
{"register":{"columns":[]}}