W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Słownik pojęć

{{register.description}}
Liczba elementów: {{records.length}}
Znaleziono: {{filtered.length}} Wyczyść wyniki

Nie znaleziono rejestrów dla podanych kryteriów

{"sourceType":"FILE","data":"Pojęcie;Skrót;Definicja\r\nArchimate;;Notacja modelowania architektury korporacyjnej zgodna z ramami architektonicznymi TOGAF (ang. The Open Group Architecture Framework), opisująca domenę biznesową, danych, aplikacyjną oraz techniczną. Specyfikacja Archimate jest standardem Open Group.\r\nArchitektoniczny blok budowlany;ABB;\"Element modelu architektonicznego (np. Modelu AIP) realizujący wymagania architektoniczne. Element ten określa funkcje, które powinny zostać zaimplementowane w Blokach budowlanych rozwiązań, aby zaspokoić zdefiniowane wymagania biznesowe i techniczne. ABB jest niezależną technologicznie podstawą tworzenia rozwiązań. Przykłady: proces biznesowy, jednostka organizacyjna, interfejs biznesowy, aplikacja, zasób informacyjny (ewidencja, rejestr itp.).\n\"\r\nArchitektura Informacyjna Państwa;AIP;Architektura Informacyjna Państwa to formalny opis sposobu zorganizowania systemów teleinformatycznych i zasobów informacyjnych państwa oraz metoda zarządzania ich rozwojem zgodnie z wytycznymi Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa. Architektura Informacyjna Państwa zawiera pryncypia, standardy, modele i procesy zarządzania oraz elementy konieczne do zrealizowania wizji cyfrowego państwa występujące w warstwie prawnej, organizacyjnej, semantycznej i technicznej.\r\nBlok budowlany rozwiązania;BBR;Element rozwiązania, który implementuje wymagania jednego lub więcej Architektonicznych bloków budowlanych.\r\nCele transformacji cyfrowej;;Cele główne i wywodzące się z nich cele szczegółowe elektronicznej administracji. Cele transformacji cyfrowej wynikają z polskich i europejskich dokumentów strategicznych. Osiąganie celów jest wspierane przez prace z obszaru Architektury Informacyjnej Państwa.\r\nElektroniczna usługa publiczna;E-usługa publiczna;Działanie podejmowane przez podmiot realizujący zadania publiczne, polegające na umożliwieniu Usługobiorcy realizacji obowiązku lub uprawnienia określonego przepisem prawa, realizowane z udziałem Usługobiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej.\r\nEuropejska Referencyjna Architektura Interoperacyjności;EIRA;Europejskie ramy architektoniczne zalecane do wykorzystania w opisie architektury państw członkowskich Unii Europejskiej. EIRA to metamodel zawartości architektury, zapewniający wspólną terminologię i definiujący najistotniejsze architektoniczne elementy składowe – Architektoniczne bloki budowlane - niezbędne do budowy interoperacyjnych systemów e-administracji. EIRA opracowana została i jest utrzymywana w ramach programu ISA?, wykorzystuje język ArchiMate jako notację do modelowania i orientację usługową jako styl architektoniczny.\r\nEuropejskie Ramy Interoperacyjności;EIF;Europejskie ramy interoperacyjności stanowią wspólnie uzgodnione podejście do świadczenia europejskich usług użyteczności publicznej w sposób interoperacyjny. Określono w nich podstawowe wytyczne dotyczące interoperacyjności w formie wspólnych zasad, modeli i zaleceń.\r\nInteroperacyjność;IOP;Zdolność różnych podmiotów oraz używanych przez nie systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych do współdziałania na rzecz osiągnięcia wzajemnie korzystnych i uzgodnionych celów, z uwzględnieniem współdzielenia informacji i wiedzy przez wspierane przez nie procesy biznesowe realizowane za pomocą wymiany danych za pośrednictwem wykorzystywanych przez te podmioty systemów teleinformatycznych.\r\nInteroperability solutions for public administrations, businesses and citizens;ISA2;Program na rzecz rozwiązań interoperacyjnych i wspólnych ram dla europejskich administracji publicznych, przedsiębiorstw i obywateli stanowiący narzędzie do modernizacji sektora publicznego.\r\nKrajowe Ramy Interoperacyjności;KRI;Zestaw wymagań semantycznych, organizacyjnych oraz technologicznych dotyczących interoperacyjności systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych. Zakres KRI został określony rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247 z późn. zm.)\r\nMetamodel Architektury Informacyjnej Państwa;Metamodel AIP;Model opisujący zakres, strukturę oraz sposób tworzenia i rozwoju Modelu AIP.\r\nModel Architektury Informacyjnej Państwa;Model AIP;Model architektoniczny określający metodę odwzorowania poszczególnych obiektów architektury, sposób ich powiązania, oraz identyfikujący kluczowe komponenty funkcjonalne zapewniające realizację zadań e-administracji. Model architektoniczny systemów informacyjnych państwa (obiekty, atrybuty, relacje) ujęty w szczególności w warstwach prawnej, organizacyjnej, semantycznej i technicznej. Model AIP jest przechowywany w Repozytorium AIP.\r\nNeutralność technologiczna;;Zasada równego traktowania przez władze publiczne technologii teleinformatycznych i tworzenia warunków do ich uczciwej konkurencji, w tym zapobiegania możliwości eliminacji technologii konkurencyjnych przy rozbudowie i modyfikacji eksploatowanych systemów teleinformatycznych lub przy tworzeniu konkurencyjnych produktów i rozwiązań\r\nProgram Zintegrowanej Informatyzacji Państwa;PZIP;Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa to strategiczny dokument określający działania Rady Ministrów zmierzające do rozwoju polskiej administracji publicznej przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii cyfrowych, a w efekcie usprawnienia funkcjonowania Państwa oraz stworzenia warunków ułatwiających obywatelowi komunikację z administracją publiczną i wykorzystywanie zasobów informacyjnych i udostępnianych do jego potrzeb rozwiązań. Program jest załącznikiem do uchwały nr 109/2019 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r.\r\nPryncypia Architektury Informacyjnej Państwa;Pryncypia AIP;Podstawowe i trwałe zasady tworzenia oraz rozwoju systemów informacyjnych państwa (w tym: systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych) zgodnie z Celami transformacji cyfrowej. Pryncypia są podstawą oraz uzasadnieniem decyzji architektonicznych, a także sterują procesem przejścia cyfrowego państwa ze stanu obecnego do docelowego.\r\nRada Architektury IT;;\"Rada Architektury IT przy Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji. Zadania Rady Architektury IT: 1) opracowywanie propozycji zmian w Architekturze Informacyjnej Państwa i przygotowywanie rekomendacji dla Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji w tym zakresie; 2) ocena projektów informatycznych wniesionych do zaopiniowania przez Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji pod kątem zgodności z Architekturą Informacyjną Państwa i przygotowywanie rekomendacji dla Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji dotyczących tych projektów.\"\r\nRepozytorium Architektury Informacyjnej Państwa;Repozytorium AIP;Produkty AIP przechowywane w narzędziu teleinformatycznym.\r\nSegment architektoniczny;;Zdefiniowany w Modelu AIP zbiór Architektonicznych bloków budowlanych mających pełnić tę samą funkcję.\r\nSystem informacyjny;;Formalny, społeczno-techniczy system organizacyjny zaprojektowany w celu zbierania, przetwarzania, przechowywania i dystrybucji informacji (ang. „Formal, sociotechnical, organizational system designed to collect, process, store, and distribute information.”)\r\nProcesy generycznej realizacji e-usług;;Uniwersalne procesy wsparcia elektronicznej usługi publicznej. Procesy pozwalają na realizację większości elektronicznych usług publicznych z wykorzystaniem Bloków budowlanych rozwiązań zgodnych z Architektonicznymi blokami budowlanymi.\r\nUsługobiorca;;Osoba lub organizacja, dla której świadczona jest Usługa.\r\nWarstwa architektury;;Wydzielony obszar architektury, grupujących elementy o takiej samej charakterystyce.\r\nWizja Architektury Informacyjnej Państwa;Wizja AIP;Architektoniczny, ogólny opis pożądanego stanu elektronicznej administracji w długiej perspektywie czasowej.\r\nZespół Architektury Informacyjnej Państwa;Zespół AIP;Zespół AIP w Departamencie Architektury Informacyjnej Państwa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, którego zadaniem jest prowadzenie prac z zakresu Architektury Informacyjnej Państwa zgodnie z wytycznymi PZIP.\r\n","fileName":"słownik_1.1.csv","hideDetails":true,"fileType":"CSV","columns":[{"name":"Pojęcie","display":"Pojęcie","type":"SIMPLE","width":30,"summary":false,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Skrót","display":"Skrót","type":"SIMPLE","width":15,"summary":false,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Definicja","display":"Definicja","type":"SIMPLE","width":60,"summary":false,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false}]}
20089003
{"major":0,"minor":0}
false
"(\\d{4})-(\\d{2})-(\\d{2}) (\\d{2}):(\\d{2})"
{"register":{"columns":[]}}