W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bloki budowlane rozwiązań

Wstęp

Blok budowlany (ang. Building Block) to zbiór funkcji, który został zdefiniowany i utworzony celu spełnienia potrzeb biznesowych. Blok budowlany ma następujące cechy:

  • zawiera pakiet funkcji,
  • posiada interfejsy umożliwiające dostęp do jego funkcji oraz wykorzystanie tych funkcji,
  • może być złożony z innych bloków budowlanych,
  • może być częścią innego bloku budowlanego,
  • może współpracować z innymi niezależnymi blokami budowlanymi,
  • może być powtórnie wykorzystany i łatwo wymieniony na inny blok budowlany.

Bloki budowlane służą do budowy systemów teleinformatycznych. Od potrzeb organizacji zależy, które bloki i w jaki sposób zostaną użyte do budowy systemów IT. Przemyślany wybór bloków budowlanych może prowadzić do ulepszeń w zakresie integracji starszych systemów, a także do zwiększania interoperacyjności i elastyczności w tworzeniu nowych systemów czy aplikacji.

Bloki budowlane są definiowane na różnym poziomie szczegółowości - w zależności od osiągniętego etapu rozwoju architektury.

Na pierwszym etapie określa się bloki budowlane na poziomie funkcjonalnym. Zgodnie z ramami architektury korporacyjnej TOGAF takie bloki są nazywane architektonicznymi blokami budowlanymi (ang. Architecture Building Blocks, ABB). Z kolei bloki budowlane rozwiązań (ang. Solution Building Blocks, SBB) to gotowe rozwiązania realizujące wymagania architektonicznych bloków budowlanych.

| Zobacz: Budowa interoperacyjnego systemu teleinformatycznego z wykorzystaniem bloków budowlanych rozwiązań

Architektura Informacyjna Państwa opisuje funkcjonowanie cyfrowego państwa z perspektywy architektury korporacyjnej. Zawiera m.in. architektoniczne bloki budowlane i bloki budowlane rozwiązań, a także ich powiązania.  

Architektoniczne bloki budowlane:

  • definiują jakie funkcjonalności będą zaimplementowane w rozwiązaniach,
  • obejmują wymagania biznesowe i techniczne,
  • ukierunkowują i sterują rozwojem bloków budowlanych rozwiązań,
  • są zgrupowane w segmenty architektoniczne.

Bloki budowlane rozwiązań:

  • określają, jakie produkty i komponenty będą realizować wymaganą funkcjonalność, 
  • określają sposób implementacji,
  • spełniają postawione przed nimi wymagania biznesowe, 
  • są produktem lub „know how” wykonawcy.

SEGMENTY ARCHITEKTONICZNE W WIZJI ARCHITEKTURY INFORMACYJNEJ PAŃSTWA

Wizja Architektury Informacyjnej Państwa (Wizja AIP) zawiera segmenty architektoniczne (na poniższej ilustracji: prostokąty obramowane na żółto), na które składają się architektoniczne bloki budowlane (na poniższej ilustracji: prostokąty obramowane na ciemnoróżowo).

Główny model Wizji AIP
Diagram: Główny model Wizji AIP (kliknij, aby powiększyć)

Segmenty architektoniczne

Integracja systemów i rejestrów administracji publicznej

Segment opisujący funkcjonalność dotyczącą zapewnienia, w skali kraju i UE, interoperacyjności pomiędzy systemami centralnymi, sektorowymi oraz lokalnymi wykorzystywanymi w administracji publicznej.

Kontakt klienta z e-administracją

Segment pełniący rolę bramy e-administracji, umożliwiającej kontakt klientów z e-administracją za pomocą wielu kanałów dostępu, jak i funkcjonalności z nimi związanymi.

Obsługa płatności e-usług

Segment obejmujący zarządzanie finansami, wspomagające realizację e-usług publicznych.

Realizacja e-usług

Segment dotyczący funkcjonalności w zakresie realizacji elektronicznych usług publicznych (e-usług publicznych). Koncentruje się na elementach Architektury Informacyjnej Państwa wymaganych do zapewnienia powszechnej, łatwej i spójnej możliwości obsługi spraw obywatela i podmiotu przez podmioty publiczne za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności jednoczesnej obecności stron.

Udostępnianie katalogów administracji publicznej

Segment odpowiedzialny za zapewnienie mechanizmów utrzymania interoperacyjności administracji publicznej na poziomie organizacyjnym. Do głównych funkcji tej grupy należy udostępnienie rozwiązań pozwalających na utrzymanie i zarządzanie katalogami wykorzystywanymi przez inne systemy administracji publicznej, jak również systemy spoza administracji. 

Udostępnianie rejestrów publicznych

Segment zapewniający funkcjonalność utrzymania i udostępniania zasobów informacyjnych będących w posiadaniu administracji publicznej. 

Udostępnianie systemów dziedzinowych

Segment opisujący udostępnianie funkcjonalności systemów dziedzinowych, które mogą być potencjalnie wykorzystane przez inne systemy.

Zapewnienie interoperacyjności urzędów cyfrowych

Segment opisujący funkcjonalności, jakie powinny realizować systemy informatyczne dowolnego urzędu administracji publicznej w kontekście interoperacyjności i współpracy z innymi systemami w ramach realizacji usług publicznych oraz interfejsy, jakimi te funkcjonalności są udostępniane.

Zapewnienie rozwiązań współdzielonych

Segment agregujący funkcje wpierające realizację różnych obszarów, które mogą być wykorzystywane przez wszystkie organy administracji państwowej oraz inne jednostki.

Zapewnienie tożsamości cyfrowej

Segment zawiera funkcje związaną z tożsamością cyfrową osoby lub podmiotu. Dotyczy to zarówno roli odbiorcy usług publicznych, jak i pracowników administracji publicznej oraz pracowników innych podmiotów realizujących usługi publiczne.

Zarządzanie efektywnością e-administracji

Segment realizowany przez systemy zarządzania efektywnością administracji i relacją z obywatelem w tym help desk, monitoring usług, zarządzanie efektywnością procesów i korelacją spraw.

BLOKI BUDOWLANE ROZWIĄZAŃ

Poniższe zestawienie przedstawia bloki budowlane rozwiązań spełniające wybrane wymagania architektonicznych bloków budowlanych z modelu głównego Wizji Architektury Informacyjnej Państwa.

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej (gov.pl)

Nazwa    
Serwis Rzeczypospolitej Polskiej (GOV.PL)

Strona informacyjna    
http://www.gov.pl/

Opis    
Serwis Rzeczypospolitej Polskiej (Portal RP, GOV.PL) to główny Serwis Rzeczypospolitej Polskiej, który realizowany jest jako centralna brama do informacji i e-usług administracji publicznej.

Portal RP tworzony jest we współpracy z szeregiem podmiotów administracji publicznej. Zawiera materiały informacyjne, prasowe i multimedia, a także opisy zdarzeń życiowych, usług i spraw publicznych dla: obywateli (A2C), przedsiębiorców (A2B) oraz urzędników (A2A). Za pośrednictwem portalu można załatwić niektóre sprawy i skorzystać z wybranych usług. 

Długoterminowa strategia działań obejmuje dalszy rozwój portalu i integrację z GOV.PL kolejnych jednostek centralnych oraz terenowych, w tym również potencjalnie podmiotów administracji samorządowej. Dalszy rozwój obejmuje standaryzację organizacji treści i prezentacji informacji podmiotów administracji, stosujących dotychczas indywidualne podejście do architektury informacji, stylistyki, sposobu nawigacji i identyfikacji wizerunkowej. GOV.PL jest centralnym miejscem, gdzie obywatel znajdzie dostęp do wszystkich usług i informacji, które docelowo będą zasilane z Katalogów Administracji Publicznej (KAP). 

Zarządzanie treścią w serwisie GOV.PL odbywa się w dedykowanym CMS – GOV PRESS, z którego korzysta już 2 500 redaktorów. System ten jest cały czas rozwijany pod kątem optymalizacji zarządzania treścią w ponad 1000 witryn oraz 425 kart usług. 

Segment architektoniczny

  • Kontakt klienta z administracją
  • Realizacja e-usług

Dostępność    
Dostępny

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Serwis GOV.PL pozwala tworzyć odrębne portale internetowe dla instytucji publicznych przy zachowaniu wytycznych Design Systemu GOV.PL. Redaktorom takich instytucji udostępniono narzędzia do zarządzania treścią stron WWW, aby w łatwy sposób mogli publikować informacje. Jeżeli w Twoim projekcie instytucji publicznej przewidziano publikowanie informacji, to warto skorzystać z gotowych i sprawdzonych narzędzi serwisu GOV.PL. 

W ramach portalu udostępniono rozwiązanie „Mój Gov”. Powinny w nim zostać zaimplementowane rozwiązania, które wymagają udostępniania spersonalizowanych danych obywatela, lub formularze do realizacji e-usług. 


Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy (biznes.gov.pl)

Nazwa    
Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy (biznes.gov.pl)

Strona informacyjna    
http://www.biznes.gov.pl/

Opis    
Biznes.gov.pl to serwis przeznaczony dla osób zamierzających rozpocząć i prowadzących działalność gospodarczą. Celem portalu jest pomoc w realizacji spraw związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności oraz uproszczenie formalności niezbędnych do założenia i prowadzenia firmy. 
Za pomocą serwisu osoby prowadzące firmę mogą składać wnioski do instytucji państwowych drogą elektroniczną, oszczędzając przy tym czas i pieniądze. Serwis łączy w sobie wiele usług i funkcji, nie tylko dla przedsiębiorców, ale także dla administracji. Informacje na portalu Biznes.gov.pl są dostępne w języku polskim i angielskim.

Segment    

  • Kontakt klienta z administracją
  • Realizacja e-usług 

Dostępność    
Dostępny

Właściciel biznesowy      
Ministerstwo Rozwoju i Technologii 

Sposób wykorzystania    
Skorzystaj z portalu biznes.gov.pl, jeżeli planujesz w ramach swojego projektu udostępniać elektroniczne usługi publiczne, publikować opisy spraw lub informacje dla przedsiębiorców i przedsiębiorstw. 
Portal umożliwia konfigurację i udostępnianie e-usług wdrożonych przez zespół utrzymania biznes.gov.pl w oparciu o proces zgodny z BPMN. 


Krajowy System Doręczeń Elektronicznych (KSDE, e-doręczenia)

Nazwa    
Krajowy System Doręczeń Elektronicznych (KSDE, e-Doręczenia)

Strona informacyjna  
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-doreczenia-usluga-rejestrowanego-doreczenia-elektronicznego-w-polsce

Opis    
Krajowy System Doręczeń Elektronicznych będzie realizował usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce. 

Korespondencja wysyłana i odbierana za pomocą usługi e-Doręczenia będzie równoważna prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. 

Sposób realizacji usługi będzie zgodny z obowiązkami nałożonymi na państwa członkowskie UE wskazanymi w przepisach i dyrektywach unijnych, w szczególności będzie spełniać wymagania stawiane kwalifikowanym usługom rejestrowanego doręczenia elektronicznego określone w rozporządzeniu eIDAS. 

Ważnym komponentem Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych będzie Baza Adresów Elektronicznych mająca charakter rejestru publicznego oraz usługi pozwalające na łatwe wyszukanie adresu do doręczeń. Natomiast najważniejszą cechą usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego jest jej świadczenie przez niezależnego dostawcę usług zaufania. Dostawca usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego odpowiada za identyfikację nadawcy i adresata oraz za wystawienie dowodów wysłania i otrzymania danych. Uzyskane dowody odpowiednio wysłania i otrzymania zapewnią skutek prawny danych wysłanych i otrzymanych. Rozwiązanie umożliwi obsługę doręczeń w każdym procesie administracyjnym, sądowym oraz cywilnym.

Segment    

  • Platforma e-usług

Dostępność    
Budowany

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Krajowy System Doręczeń Elektronicznych umożliwi posiadanie jednego adresu do doręczeń elektronicznych oraz dostarczy rozwiązania do świadczenia skutecznego rejestrowanego doręczenia elektronicznego korespondencji. 

Jeżeli w ramach swojego projektu planujesz możliwość przyjmowania lub wysyłania danych w postaci elektronicznej od/do obywateli, przedsiębiorstw czy podmiotów administracji publicznej to skorzystaj z Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych. 


Węzeł krajowy (login.gov.pl)

Nazwa BBR    
Węzeł krajowy (login.gov.pl)

Strona informacyjna     
login.gov.pl

Opis    
Węzeł Krajowy (login.gov.pl) to rozwiązanie, które pozwala w prosty oraz bezpieczny sposób logować się do usług w różnych serwisach publicznych i potwierdzać tożsamość obywateli online. Węzeł krajowy pełni główną rolę zarządczą w sfederowanym modelu tożsamości w Polsce, zapewnia identyfikację i uwierzytelnianie obywateli z wykorzystaniem szeregu zintegrowanych systemów identyfikacji osoby w Polsce. System również umożliwia komunikację ze zintegrowanymi zagranicznymi notyfikowanymi Dostawcami Tożsamości poprzez Węzeł Transgraniczny.

Segment    

  • Zapewnienie tożsamości cyfrowej

Dostępność    
Dostępny

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Jeżeli w projekcie planowane jest uwierzytelnianie obywateli, należy ten system zintegrować z Węzłem Krajowym. Węzeł Krajowy zapewnia użytkownikom pojedynczy punkt logowania do wielu systemów administracji (z ang. Single Sign-On, SSO), a właścicielom/operatorom tych systemów - bezpieczny i sprawdzony mechanizm potwierdzania tożsamości obywateli. 

Węzeł Krajowy pozwala użytkownikowi wybrać jeden z wielu sposobów identyfikacji elektronicznej (np. login i hasło Profilu Zaufanego, logowanie za pośrednictwem banków), co zapewnia użytkownikom łatwy i bezpieczny sposób uwierzytelnienia się w systemie. 


Aplikacja mobilna mObywatel

Nazwa    
mObywatel

Strona informacyjna    
https://www.gov.pl/web/mobywatel

Opis    
Aplikacja mObywatel to bezpłatna i oficjalna publiczna aplikacja mobilna.

Aplikacja oferuje następujące usługi:

  • mTożsamość to usługa prezentująca dane tożsamości pochodzące z rejestru PESEL oraz RDO. Usługa pozwala na potwierdzenie swojej tożsamości wszędzie tam, gdzie nie jest wymagany tradycyjny, plastikowy dowód osobisty. W ramach usługi obywatel może przekazać do instytucji podpisane cyfrowo dane.
  • mLegitymacja szkolna – cyfrowa wersja legitymacji szkolnej uprawniająca do wszystkich ustawowych ulg i zniżek, równoważna z wersją papierową.
  • mLegitymacja studencka – legitymacja studencka potwierdzająca przynależność do uczelni, dająca ustawowe zniżki, równoważna z wersją papierową.
  • mPojazd – elektroniczny dokument przygotowany z myślą o właścicielach i współwłaścicielach pojazdów, zawierający informacje odzwierciedlające dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, polisie OC i karcie pojazdu.
  • mPrawo Jazdy – to usługa prezentująca uprawnienia do prowadzenia pojazdów zgodnie z kategoriami pojazdów na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). 
  • Punkty karne – to usługa pozwalająca na sprawdzenie salda punktów karnych obywatela. Informacje są aktualizowane raz dziennie. Do korzystania z usługi niezbędne jest posiadanie ważnego certyfikatu wydanego dla usługi mTożsamość oraz posiadanie aktywnej usługi mTożsamość oraz mPrawo jazdy.
  • Szczepienie COVID-19 – to usługa prezentująca zaświadczenie o przyjęciu szczepienia przeciwko COVID-19. Usługa prezentuje zdjęcie pochodzące z mTożsamości oraz kod QR wydawany w Internetowym Koncie Pacjenta.
  • Polak za granicą – niezbędnik w podróży po świecie, zawierający informacje pomocne podczas wyjazdu za granicę w postaci opisów aktualnej sytuacji w poszczególnych krajach. Zawiera aktualizowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych podstawowe informacje dotyczące obyczajów, kultury i dogodnych sposobów podróżowania.
  • eRecepta – część internetowego Konta Pacjenta (IKP - pacjent.gov.pl), umożliwiającą dostęp do listy recept.
  • Koronawirus: informacje i zalecenia – zawiera aktualne, oficjalne, wiarygodne informacje na temat koronawirusa oraz zalecenia, środki ostrożności  i wskazówki postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia.

Segment    

  • Zapewnienie tożsamości cyfrowej
  • Kontakt klienta z e-administracją

Dostępność    
Dostępny

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Gdy podmiot publiczny udostępnia dokument elektroniczny potwierdzający uprawnienie obywatela lub udostępniane są dane obywatela, a jednocześnie obywatel powinien mieć szybki dostęp do tych dokumentów lub danych, należy rozważyć udostępnienie tych dokumentów lub usługi dostępu do danych w aplikacji mObywatel. 

Udostępnienie własnego rozwiązania w aplikacji mObywatel wymaga uzgodnień z właścicielem biznesowym systemu (KPRM). W ramach systemu są już zapewnione m.in. główny moduł aplikacji mobilnej oraz weryfikacja tożsamości obywatela.


Katalog Podmiotów Publicznych

Nazwa BBR    
Katalog podmiotów publicznych

Strona informacyjna     
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kap--katalogi-administracji-publicznej

Opis    
Katalog Podmiotów Publicznych (KPP) będzie centralnym, referencyjnym katalogiem podmiotów publicznych i podmiotów niepublicznych świadczących usługi publiczne w Polsce. KPP będzie posiadał wiarygodne, kompletne, aktualne i ustandaryzowane dane podmiotów świadczących usługi publiczne.

Segment    

  • Udostępnianie katalogów administracji publicznej

Dostępność    
Budowany

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Podmiot świadczący usługi publiczne będzie zobowiązany do aktualizacji swoich danych w Katalogu podmiotów publicznych. 

Jeżeli w projekcie potrzebujesz informacji o podmiotach świadczących usługi publiczne, to Katalog podmiotów publicznych zapewni dostęp do takich informacji. Udostępniane będą m.in. informacje organizacyjne podmiotu oraz właściwość: przedmiotowa, podmiotowa i miejscowa podmiotu. Dostęp do danych będzie możliwy przez Portal RP oraz za pomocą dedykowanych usług API.


Katalog spraw

Nazwa BBR    
Katalog spraw

Strona informacyjna     
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kap--katalogi-administracji-publicznej

Opis    
Katalog Spraw (KS) będzie centralnym, referencyjnym katalogiem administracji publicznej zawierającym dane o zdarzeniach życiowych i sprawach. Katalog spraw będzie zawierał kompletną listę i aktualne, wiarygodne informacje o sprawach oraz zdarzeniach życiowych obywateli i przedsiębiorców, realizowanych przez polską administrację publiczną. 

Ponadto w KS będzie zawarty zbiór spraw wszczynanych z urzędu. Katalog spraw będzie także dostarczał danych o zdarzeniach życiowych i sprawach w wielu językach - w tym zawsze w języku polskim. W jego ramach będzie prowadzony monitoring prawa, co pozwoli na analizę wpływu zmian przepisów na dane katalogów administracji publicznej.

Segment    

  • Udostępnianie katalogów administracji publicznej

Dostępność    
Budowany

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Podmioty ustanawiające prawa i obowiązki obywateli oraz podmiotów będą zobowiązanie do zapewnienia aktualności tych informacji oraz możliwych sposobów realizacji spraw w Katalogu spraw. 

Jeżeli: 

  • na potrzeby świadczenia usług publicznych udostępniasz informacje o prawach lub obowiązkach obywateli oraz podmiotów lub 
  •  potrzebujesz ustalić informacje o sprawach lub zdarzeniach życiowych,

to będziesz mógł korzystać z tego katalogu. 

Usługi API pozwolą m.in. na ustalenie podmiotu właściwego do realizacji określonej sprawy na podstawie informacji związanej z tą sprawą (np. adresu wystąpienia zdarzenia, którego dotyczy sprawa.)


Katalog Usług Publicznych

Nazwa BBR    
Katalog usług publicznych

Strona informacyjna     
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kap--katalogi-administracji-publicznej

Opis    
Katalog Usług Publicznych (KUP) będzie centralnym, referencyjnym rejestrem administracji publicznej zawierającym dane o usługach świadczonych drogą elektroniczną przez polską administrację publiczną. Katalog będzie zawierał kompletną listę i aktualne, wiarygodne informacje o e-usługach centralnych, centralnych doprecyzowanych lokalnie i wybranych usługach lokalnych. Katalog usług publicznych będzie dostarczał danych o e-usługach w wielu językach - w tym zawsze w języku polskim.

Segment    

  • Udostępnianie katalogów administracji publicznej

Dostępność    
Budowany

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Podmioty udostępniające elektroniczne usługi publiczne zobowiązane będą do publikowania informacji o tych usługach w Katalogu usług.


Katalog Wzorów Dokumentów

Nazwa BBR    
Katalog wzorów dokumentów

Strona informacyjna     
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kap--katalogi-administracji-publicznej

Opis    
Katalog Wzorów Dokumentów (KWD) będzie centralnym, referencyjnym katalogiem aktualnych wzorów dokumentów wykorzystywanych w realizacji spraw i usług publicznych. Katalog będzie zawierał wzory dokumentów elektronicznych oraz nieelektronicznych, a także instrukcje wypełnienia i przykłady wypełnienia dokumentów do realizacji usług i spraw centralnych, centralnych uszczegółowionych lokalnie i lokalnych.  

Wzory dokumentów będące częścią aktów prawnych mogą być definiowane centralnie lub mogą być też określane lokalnie (tj. przepisy prawa mogą wskazywać, że dany wzór jest określany przez podmiot lokalny, np. wojewodę). 

KWD będzie przechowywał wszystkie wersje wzorów dokumentów. Katalog wzorów dokumentów będzie zawierał informacje w wielu językach - w tym zawsze w języku polskim.

Segment    

  • Udostępnianie katalogów administracji publicznej

Dostępność    
Budowany

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Podmioty tworzące przepisy prawa, które zawierają wzory dokumentów, zobowiązane będą do udostępniania elektronicznej wersji takich wzorów w Katalogu wzorów dokumentów. 

Jeżeli w opracowywanym rozwiązaniu istnieje potrzeba wykorzystania dokumentów elektronicznych w procesie realizacji usługi publicznej, to z Katalogu wzorów dokumentów będzie można pobierać wzór dokumentu w celu opracowania dokumentu elektronicznego zgodnego z takim wzorem.


Katalog Rejestrów Publicznych

Nazwa BBR    
Katalog rejestrów publicznych

Strona informacyjna     
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kap--katalogi-administracji-publicznej

Opis    
Katalog Rejestrów Publicznych (KRP) będzie centralnym, referencyjnym katalogiem, w którym będą gromadzone wiarygodne, kompletne, aktualne i ustandaryzowane informacje o rejestrach publicznych i innych zasobach informacyjnych podmiotów publicznych, interesujących z punktu widzenia zarządzania danymi w Państwie. W KRP nie będą gromadzone dane przechowywane w rejestrach i zasobach informacyjnych państwa, a dane o tych danych (metadane).

Segment    

  • Udostępnianie katalogów administracji publicznej

Dostępność    
Budowany

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Podmioty prowadzące zasoby informacyjne (w tym rejestry publiczne) zobowiązane będą do publikowania informacji o tych zasobach w Katalogu rejestrów publicznych.

Podmioty świadczące usługi publiczne będą miały możliwość zapoznania się z zasobami informacyjnymi przetwarzanymi przez inne podmioty - w celu optymalizacji i automatyzacji świadczonych przez siebie usług publicznych.


Katalog Procesów Administracyjnych

Nazwa BBR    
Katalog procesów administracyjnych

Strona informacyjna     
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kap--katalogi-administracji-publicznej

Opis    
Katalog Procesów Administracyjnych (KPA) będzie stanowił centralny, referencyjny katalog procesów biznesowych definiujących przebieg realizacji spraw lub e-usług. KPA będzie rozszerzał funkcjonalność Katalogu Spraw i Katalogu Usług Publicznych o możliwość ustrukturowanego opisu procesów administracyjnych w postaci procesów biznesowych z wykorzystaniem notacji BPMN 2.0. Będzie to podstawą do wdrożenia procesów w ramach silnika procesów budowanego w ramach Katalogów Administracji Publicznej. KPA będzie zawierał zarówno opis słowny procesu administracyjnego, jak i wizualizację procesu w postaci diagramu procesu biznesowego w notacji BPMN i postaci pliku XML. 

KPA będzie przechowywał wszystkie wersje procesów administracyjnych.

Segment    

  • Udostępnianie katalogów administracji publicznej

Dostępność    
Budowany

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Podmioty odpowiedzialne za opis spraw i usług publicznych zobowiązane będą do publikowania informacji o procesach związanych z tymi sprawami i usługami w Katalogu procesów administracyjnych.

Podmioty świadczące usługi publiczne będą miały możliwość zapoznania się z procesami realizacji spraw i usług w administracji publicznej.


Geoportal (geoportal.gov.pl)

Nazwa BBR    
Geoportal

Strona informacyjna     
www.geoportal.gov.pl

Opis    
Geoportal.gov.pl jest serwisem udostępniającym obywatelom, przedsiębiorcom oraz pracownikom administracji publicznej informacje przestrzenne pochodzące z urzędowych rejestrów gwarantujących jakość, aktualność i wiarygodność danych. Ponadto Geoportal stanowi centrum dostępowe do infrastruktury danych przestrzennych państwa. 

Geoportal dostarcza narzędzi do wyszukiwania, przeglądania i pobierania danych przestrzennych w formie zbiorów lub usług sieciowych w zakresie m.in. działek, adresów, nazw geograficznych, granic, obiektów topograficznych, uzbrojenia terenu, ortofotomapy, planowania przestrzennego i wielu innych.  Usługi umożliwiają m.in. wizualizację i wykorzystanie danych w zewnętrznych od geportal.gov.pl systemach.

Segment    

  • Udostępnianie systemów dziedzinowych

Dostępność    
Dostępny

Właściciel biznesowy      
Główny Urząd Geodezji i Kartografii

Sposób wykorzystania    
Jeżeli w ramach rozwiązania publicznego planowane jest osadzenie map na stronie internetowej, należy skorzystać z rozwiązania Usług API Geoportalu. 

Geoportal udostępnia bibliotekę JavaScript umożliwiającą osadzenie mapy na stronie internetowej. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest: 

  • wywołanie funkcji pozwalającej na wyszukanie lokalizacji punktu adresowego na podstawie danych adresowych lub 
  • bezpośrednio wskazanie lokalizacji punktu o zadanych współrzędnych i wyróżnienie go na mapie w postaci markera/pinezki wraz z wyświetleniem informacji tekstowej w dymku. 

W ramach funkcjonalności Geoportalu istnieje także możliwość tworzenia dedykowanych map prezentujących dane przestrzenne -  na podstawie danych, jakie przetwarza podmiot, wykorzystanie danych dostępnych za pomocą usług WMS, WMTS jako warstw innych systemów, wykorzystanie słowników oraz pobieranie danych do dowolnego wykorzystania.


EZD RP (ezd.gov.pl)

Nazwa BBR    
EZD RP

Strona informacyjna     
https://www.gov.pl/web/ezd-rp/

Opis    
EZD RP to system kancelaryjno-archiwalny do elektronicznego zarządzania dokumentacją i informacją w administracji publicznej, bazujący na doświadczeniu i pryncypiach sprawdzonego rozwiązania EZD PUW – system jednolity, własności Skarbu Państwa, stworzony przez urzędników dla urzędników. Funkcje systemu, realizowane przez poszczególne moduły, pozwolą na kompleksowe zarządzanie dokumentacją elektroniczną i wspieranie zarządzania dokumentacją papierową. System wspierać będzie całość procesu, począwszy od obsługi przesyłek wpływających i wychodzących, poprzez rozdzielanie i dekretację korespondencji, klasyfikację i kwalifikację dokumentacji oraz kompletowanie akt sprawy, kończąc na procesie archiwizacji. Ponadto system będzie posiadał wbudowane silniki procesów oraz formularze wspomagające elektronizację i automatyzację procesów w urzędzie oraz zapewni rozliczalny i bezpieczny dostęp do zasobów informacyjnych Państwa, celem zautomatyzowania i przyśpieszenia prowadzonych spraw na rzecz obywateli i przedsiębiorców.

Segment    

  • Zapewnienie interoperacyjności urzędów cyfrowych

Dostępność    
Budowany

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Podmioty publiczne będą mogły bezpłatnie korzystać z rozwiązania EZD RP, jako narzędzia back-office, z interfejsem komunikacyjnym ze światem zewnętrznym – klientami administracji i innymi podmiotami publicznymi. 

System dzięki narzędziom API będzie mógł być integrowany z innymi systemami dziedzinowymi poszczególnych podmiotów korzystających z EZD RP, stanowiąc krwiobieg organizacji. 

Kolejne wersje systemu będą bezpłatnie udostępniane na rzecz wszystkich podmiotów publicznych.


Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa - WIIP (chmura.gov.pl)

Nazwa BBR    
Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa, WIIP

Strona informacyjna     
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/wspolna-infrastruktura-panstwa-wip-20 
https://chmura.gov.pl/

Opis    
Projekt WIIP zakłada szereg działań organizacyjnych i inwestycyjnych w zakresie udostępniania infrastruktury informatycznej jako usług IaaS, PaaS, SaaS w modelu chmury obliczeniowej i składa się z pięciu strumieni:

  • budowa, rozwój i utrzymanie Rządowej Chmury Obliczeniowej (RChO);
  • budowa, rozwój i utrzymanie Rządowego Klastra Bezpieczeństwa (RKB);
  • zapewnienie podmiotom administracji publicznej możliwości nabywania usług przetwarzania w publicznych chmurach obliczeniowych (PChO) od zweryfikowanych dostawców wybranych w zamówieniu wspólnym lub przez centralnego zamawiającego przy wykorzystaniu systemu ZUCH (system Zapewniania Usług Chmurowych);
  • opracowanie i wdrożenie Standardów Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO);
  • budowa usługi odtworzenia danych na wypadek poważnej katastrofy (DRaaS), dedykowanej kluczowym systemom informatycznym państwa.

WIIP umożliwia uzyskanie dostępu do kompleksowej oferty usług IT, świadczonych w modelu chmury obliczeniowej oraz usług bezpieczeństwa dla systemów uruchomionych na dostarczanej infrastrukturze adresowanych do jednostek administracji publicznej w Polsce.  

Segment    
Zapewnienie rozwiązań współdzielonych

Dostępność    
Dostępny

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Jeżeli w ramach projektu istnieje zapotrzebowanie na infrastrukturę teleinformatyczną, należy system informatyczny poddać kwalifikacji z wykorzystaniem SCCO i rozważyć wykorzystanie rozwiązań dostarczanych z chmury obliczeniowej, zgodnie ze strategią „Cloud First”. Usługi chmurowe zapewniane są w ramach projektu WIIP i aplikacje.gov.pl.


Aplikacje Gov.pl

Nazwa BBR    
Aplikacje Gov.pl

Strona informacyjna     
aplikacje.gov.pl (obecnie: gov.pl)

Opis    
Aplikacje Gov.pl jest miejscem przeznaczonym do uruchamiania usług dla obywateli, przedsiębiorców i urzędników w modelu Platform as a Service.

Dostępne komponenty:

  • kontener serwletów, 
  • SDK i JRE Java,
  • relacyjna baza danych PostgreSQL, 
  • warstwa proxy oferująca HTTPS i równoważenie obciążenia,
  • serwer poczty wychodzącej poprzez SMTP,
  • obsługa protokołów HTTP/2 i IPv6,
  • integracja z Węzłem Krajowym z zapewnieniem SSO pomiędzy aplikacjami.

Planowane komponenty:

  • indeks elasticsearch,
  • baza dokumentowa mongodb,
  • baza redis,
  • repozytorium kodu źródłowego git,
  • serwer budowania i integracji Jenkins.

Czas oczekiwania na dostępność funkcji zależy od występującego zapotrzebowania na aplikację i jest ustalany indywidualnie.

W ramach utrzymania KPRM wykonuje:

  • środowisko testowe i produkcyjne,
  • monitorowanie dostępności,
  • przeglądy konfiguracji,
  • skalowanie infrastruktury sieciowej i serwerowej do rzeczywistego obciążenia,
  • minimalizację kosztów infrastruktury i negatywnego wpływu na środowisko,
  • anty DDoS na poziomie sieciowym,
  • regularne wykonywanie kopii zapasowych bazy danych,
  • zapewnienie ciągłości działania i odtwarzania po awarii,
  • aktualizację oprogramowania i migrację danych.

Segment    

  • Zapewnienie rozwiązań współdzielonych

Dostępność    
Dostępny

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Sposób wykorzystania    
Jeżeli w ramach projektu istnieje zapotrzebowanie na zasoby informacyjne do utrzymania systemów teleinformatycznych należy rozważyć rozwiązania chmurowe zapewniane w ramach Wspólnej Infrastruktury Informatycznej Państwa lub rozwiązanie aplikacje.gov.pl.


Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej (ssdip.bip.gov.pl)

Nazwa BBR    
Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej, SSDIP

Strona informacyjna     
ssdip.bip.gov.pl

Opis    
Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej to rozwiązanie, która umożliwia ujednolicenie wyglądu stron podmiotowych BIP dla poszczególnych kategorii instytucji wykonujących zadania publiczne. Dzięki temu można szybciej znaleźć informacje publiczne m.in. w biuletynach urzędów, sądów czy szkół.

Segment    

  • Zapewnienie rozwiązań współdzielonych

Dostępność    
Przeznaczony do usunięcia

Właściciel biznesowy      
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów 

Sposób wykorzystania    
Jeżeli jesteś zobowiązany do prowadzenia strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, to skorzystaj z rozwiązania SSDIP.


PayByNet - Płatności internetowe dla administracji

Nazwa BBR    
Płatności internetowe dla administracji

Strona informacyjna     
https://www.paybynet.pl/dla-administracji/platnosci-internetowe-dla-administracji/

Opis    
PayByNet to usługa płatności internetowej, która umożliwia dokonywanie opłat administracyjnych w postaci przelewów bezpośrednio z konta bankowego klienta na konta bankowe podmiotów publicznych. Za wykonanie przelewu nie są pobierane opłaty. Szybkie płatności internetowe PayByNet zwiększają wydajność urzędów w zakresie obsługi płatności od klientów, w wyniku czego zmniejsza się czas rozpatrywania spraw.

Usługa PayByNet jest zintegrowana z elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej (ePUAP) oraz innymi systemami e-urzędów, w wyniku czego dla wykonanych płatności online generowane jest Elektroniczne Poświadczenia Opłaty. System automatycznie wypełnia pola przelewu zgodnie z tabelą urzędu, bez możliwości edycji danych przelewu. W ramach płatności online możliwe jest wykonanie przelewu z konta bankowego lub karty płatniczej.

Segment    
Obsługa płatności e-usług

Dostępność    
Dostępny

Właściciel biznesowy      
Krajowa Izba Rozliczeniowa

Sposób wykorzystania    
Skorzystaj z tego rozwiązania, jeżeli świadczysz usługi publiczne, w których wymagane jest wnoszenie opłat. PayByNet zapewnia możliwość realizowania przez obywatela płatności on-line. 

Podmiot publiczny, który chce wdrożyć usługę płatności online, podpisuje z Krajową Izbą Rozliczeniową umowę na korzystanie z usługi płatności on-line PayByNet na platformie ePUAP.


{"register":{"columns":[]}}