Deklaracja tallińska w sprawie e-administracji
Wspólne cele i zasady modernizacji administracji publicznej w Deklaracji tallińskiej
Deklaracja tallińska w sprawie e-administracji (Tallinn Declaration on eGovernment) potwierdza zaangażowanie państw członkowskich Unii Europejskiej w realizację wizji zawartej w Planie działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016–2020 (ang. EU eGovernment Action Plan 2016-2020) oraz w Europejskich Ramach Interoperacyjności (ang. European Interoperability Framework). Cel przewodni podejmowanych inicjatyw niezmiennie stanowi dążenie do otwartości, wydajności i integracji sektora publicznego, przy jednoczesnym dostarczaniu interoperacyjnych, spersonalizowanych, przyjaznych dla użytkownika i kompleksowych usług cyfrowych. Mają być one dostępne dla wszystkich obywateli i przedsiębiorstw na każdym szczeblu administracji publicznej. Biorąc pod uwagę powyższe założenia, w latach 2018-2022 zaplanowano wdrożenie konkretnych rozwiązań z uwzględnieniem zasad wyznaczonych w unijnym planie na rzecz administracji elektronicznej.
Działania zaprojektowane w ramach transformacji cyfrowej administracji publicznej
W Deklaracji tallińskiej stwierdzono, że „Plan działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016–2020” był znaczącym krokiem ku transformacji cyfrowej, jednak nie wyczerpuje tego zagadnienia. Państwa członkowskie określiły rozpowszechnienie cyfryzacji we wszystkich obszarach polityki i zorientowanie usług na użytkowników końcowych jako wspólne przedsięwzięcie na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym - ale także przy udziale instytucji unijnych, z poszanowaniem podziału kompetencji.
Za kluczowe w odniesieniu do zasady domyślnej cyfrowości, inkluzywności i dostępności uznano:
- zapewnienie obywatelom i przedsiębiorstwom możliwości wyboru cyfrowego kontaktu z administracją publiczną,
- ograniczenie zbędnej interakcji interesantów z organami administracji oraz
- rozwijanie umiejętności cyfrowych w społeczeństwie.
Dodatkowo istotne będzie powiązanie informacji przechowywanych w bazach danych oraz systemach z różnych obszarów polityki dla umożliwienia współpracy z instytucjami UE i sektorem prywatnym.
Współpraca i wymiana danych między krajowymi organami administracji i innymi państwami dla utworzenia transgranicznych usług publicznych, rozbudowa narzędzi wyszukiwania informacji, jak i rozpowszechnienie kultury ponownego wykorzystywania danych, to działania określone jako istotne z punktu widzenia przestrzegania zasady jednorazowości.
Wiarygodność i bezpieczeństwo mają być egzekwowane m.in. poprzez stosowanie rozporządzenia w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w zakresie transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS) oraz zwiększenie zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa poprzez wdrożenie dyrektywy NIS w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji.
W ramach zapewnienia otwartości i przejrzystości procesów niezbędne będzie umożliwienie obywatelom i przedsiębiorstwom zarządzania ich danymi osobowymi przechowywanymi przez administrację publiczną, zwiększenie dostępności do otwartych danych rządowych oraz przyjęcie długoterminowego planu co do przechowywania zasobów informacji publicznej.
Deklaracja przewiduje również zapisy na temat interoperacyjności systemów, skoncentrowane na promowaniu wdrażania elektronicznych podpisów, dostaw, zamówień i fakturowania w wielu dziedzinach, przy jednoczesnym unikaniu sektorowego powielania infrastruktury usługowej. Ponadto, nacisk położono na szersze wykorzystanie rozwiązań typu open source lub otwartych standardów podczas budowy systemów ICT oraz opracowanie i publikowanie warunków, na podstawie których osoby trzecie mogłyby ponownie wykorzystywać rozwiązania ICT będące własnością administracji publicznej.
Materiały
Deklaracja tallińska w sprawie e-administracjiTallinn_Declaration_on_eGovernment_v_PL_(1)_(1).pdf 0.66MB