Katalogi Administracji Publicznej
Katalogi Administracji Publicznej to system teleinformatyczny gromadzący i udostępniający za pośrednictwem API ustandaryzowane dane o podmiotach publicznych i niepublicznych świadczących usługi publiczne dla portali usługowych i innych systemów dziedzinowych administracji. Komponentem systemu jest Katalog Podmiotów Publicznych, który dzięki przyjaznej aplikacji umożliwia zarządzanie i utrzymanie danych o podmiotach świadczących usługi publiczne, a także dzięki współpracy z innymi centralnymi systemami (REGON i e-PAUP) pozwala na ich bieżącą aktualizację.
Główną grupą docelową odbiorców i użytkowników systemu będą podmioty centralne realizujące zadania publiczne. KAP pozwoli przyspieszyć realizację oraz podnieść jakość zadań realizowanych przez te podmioty. Pracownicy urzędów zostaną wyposażeni w narzędzie umożliwiające im pozyskiwanie w bezpośredni, szybki i przyjazny sposób danych na temat usług, podmiotów publicznych oraz rejestrów publicznych. Aktualizacja danych stanie się łatwiejsza, a zarządzanie nimi skuteczniejsze. System KAP przyczyni się także do zapewnienia spójności wzorów dokumentów wykorzystywanych w administracji publicznej. Dzięki KAP obywatele i przedsiębiorcy będą mieli możliwość załatwienia spraw urzędowych sprawniej i według czytelnych procedur.
KAP będzie zawierać powiązane ze sobą następujące elementy:
Katalog Podmiotów Publicznych
Katalog Podmiotów Publicznych – będą w nim gromadzone i udostępniane przez API wysokiej jakości dane na temat podmiotów publicznych oraz podmiotów niepublicznych świadczących usługi publiczne w Polsce.
W przyszłości planowane jest rozszerzenie KAP o inne katalogi. Skalowalność architektury systemu KAP i jego elastyczność pozwoli w przyszłości na rozszerzenie liczby udostępnianych referencyjnych katalogów administracji
Efekty wdrożenia KAP
Dzięki docelowej integracji z wieloma systemami dziedzinowymi administracji publicznej m.in. e-Doręczenia, e-PUAP, KPP pozwoli na osiągniecie istotnej korzyści poprzez oszczędność czasu pracowników administracji publicznej m.in. w wyszukiwaniu adresów na potrzeby cyfrowej korespondencji pomiędzy podmiotami publicznymi.
Ponadto, portale usługowe udostępniające usługi dla obywateli i przedsiębiorców m.in. biznes.gov.pl, skorzystają z zasobów informacyjnych KPP w zakresie danych podmiotów publicznych. Dzięki KPP będzie możliwy dalszy rozwój e-usług realizowanych przez te podmioty, w wyniku czego obywatele i przedsiębiorcy otrzymają dostęp do lepszej jakości obsługi elektronicznej administracji.
Docelowo baza danych gromadzonych w KPP będzie również służyła obywatelom jako źródło danych o instytucjach, w których mogą oni załatwiać swoje sprawy.