W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kluczowe rejestry publiczne

W ramach prac nad modelowaniem architektury warstwy danych Architektury Informacyjnej Państwa (AIP) – tworzeniem modelu informacyjnego państwa - identyfikujemy i modelujemy:

  • zasoby informacyjne (zbiory danych) państwa - w szczególności rejestry publiczne,
  • obiekty danych - w szczególności obiekty podstawowe i kluczowe (wykorzystywane w większości zbiorów danych w państwie).

W ramach prac AIP zidentyfikowano do tej pory ponad 1000 rejestrów publicznych i innych zasobów informacyjnych państwa.

Lista rejestrów

Lista kluczowych rejestrów publicznych powstała w wyniku kilku działań:

  • przeglądu aktów prawnych, które powołują do życia różnego rodzaju rejestry, ewidencje, wykazy i spisy służące do realizacji zadań publicznych,
  • inwentaryzacji systemów teleinformatycznych administracji publicznej SIST,
  • ankiety zbierającej informacje o głównych systemach teleinformatycznych państwa,
  • ocenie fiszek projektów informatycznych zgłaszanych do KRMC,
  • rozpoczętych konsultacji z gestorami systemów, architektami korporacyjnymi resortów i instytucji.

Udostępniamy listę rejestrów, które zostały wstępnie wybrane jako kluczowe (krytyczne, bardzo ważne i ważne) z punktu widzenia interoperacyjności systemów IT, rejestrów publicznych i e-usług na poziomie całego państwa. 

Przede wszystkim są to te zasoby informacyjne, które są (lub powinny być) referencyjnym źródłem danych dla innych systemów, rejestrów, e-usług czy procesów administracyjnych i gospodarczych. Są (lub powinny być) najczęściej wykorzystywane lub są kluczowe dla danego sektora, czy też mają zasięg międzynarodowy. Są (lub powinny być) referencyjnymi rejestrami dla podstawowych, najczęściej wykorzystywanych obiektów danych (Osoba fizyczna, Podmiot, Adres, Działka ewidencyjna, Pojazd) oraz dla innych kluczowych obiektów danych często używanych w ramach poszczególnych sektorów. Na te rejestry powinna być zwrócona szczególna uwaga z perspektywy AIP. 

Lista rejestrów będzie weryfikowana, rozszerzana i konsultowana z poszczególnymi resortami, instytucjami oraz Radą Architektury IT przy Komitecie Rady Ministrów ds. Cyfryzacji. Propozycja klasyfikacji zasobu z uwagi na jego istotność (znaczenie) dla zarządzania danymi w państwie, nie jest prostym i jednoznacznym zadaniem; jest to ocena ekspercka, która musi brać pod uwagę wiele czynników.

Poszczególne rejestry są sukcesywnie opisywane i klasyfikowane oraz modelowane. Modele danych rejestrów w AIP nie są prostym odzwierciedleniem logicznych czy fizycznych modeli rozwiązań (np. tabel). Modele te są opracowywane z punktu widzenia całej architektury danych państwa, przy użyciu wspólnych obiektów danych (o tym  samym znaczeniu, definicji, atrybutach, słownikach) i relacji pomiędzy nimi.

Tylko to umożliwia prowadzenie analiz, porównywanie, identyfikację redundancji danych, wskazywanie rejestrów referencyjnych dla określonych zakresów danych. Takie podejście pozwala na zapewnienie semantycznej interoperacyjności zasobów informacyjnych państwa.

Dla ułatwienia poruszania się wśród danych, prezentacji, modelowania i zarządzania danymi, rejestry oraz obiekty danych są podzielone na 18 tematycznych obszarów danych (obszary merytoryczne). 

{"register":{"columns":[]}}