W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Plan działania UE na rzecz administracji elektronicznej 2016-2020

Cele unijnego planu eGovernment na rzecz modernizacji administracji publicznej

Celem głównym działań Unii Europejskiej na rzecz administracji elektronicznej 2016–2020 (ang. EU eGovernment Action Plan 2016-2020) jest usunięcie istniejących barier cyfrowych, stworzenie jednolitego rynku cyfrowego i powstrzymanie fragmentacji, która nastąpiła w związku z modernizacją administracji publicznej. Nawiązuje on zatem do celów strategicznych wskazanych w Strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego (ang. Digital Single Market), którymi są: unowocześnienie administracji publicznej, osiągnięcie transgranicznej interoperacyjności oraz ułatwienie interakcji z obywatelami. Plan zawiera konkretne propozycje rozwiązań przypisanych następującym kategoriom:

  1. Modernizacja administracji publicznej za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) przy zastosowaniu kluczowych narzędzi cyfrowych;
  2. Większa mobilność transgraniczna dzięki interoperacyjnym cyfrowym usługom publicznych;
  3. Wysoka jakość usług publicznych dzięki łatwiejszym kontaktom elektronicznym między administracjami i obywatelami/przedsiębiorcami.

Kluczowe zagadnienia w kontekście transformacji cyfrowej w administracji publicznej

W ramach Planu działania UE ustanowiono zasady regulujące wdrażanie poszczególnych inicjatyw. Należą do nich domyślna cyfrowość, transgraniczność i interoperacyjność, zasada jednorazowości, niezawodność i bezpieczeństwo, otwartość i przejrzystość oraz powszechność i dostępność. Oprócz tego, cyfrowe usługi publiczne powinny bazować na rozwiązaniach wielokrotnego użytku, jak i uwzględniać wspólne normy i specyfikacje techniczne zgodnie z Europejskimi Ramami Interoperacyjności.

Według Komisji Europejskiej, modernizacja administracji publicznej wymaga informatyzacji procesu zamówień publicznych, w tym stosowania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, internetowego repozytorium zaświadczeń (e-Certis) oraz fakturowania elektronicznego. Wskazuje także na użyteczność identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (usługi eIDAS).

W dokumencie przedstawiono koncepcję przekształcenia europejskiego portalu „e-Sprawiedliwość” w punkt kompleksowej obsługi w zakresie informacji na temat wymiaru sprawiedliwości w UE. Dodatkowo, wprowadzenie wzajemnego połączenia wszystkich rejestrów przedsiębiorstw państw członkowskich ma zagwarantować dostęp za pośrednictwem tego portalu do wybranych informacji na temat przedsiębiorstw zarejestrowanych w państwach członkowskich.

Inicjatywa dotycząca europejskiej chmury obliczeniowej przewiduje zapewnienie odpowiedniej infrastruktury do celów naukowych, jak i na potrzeby administracji publicznej. Komisja zaplanowała stworzenie platformy, która umożliwi udostępnianie danych i usług oferowanych przez organy publiczne – pełniącej rolę unijnej bazy „administracja jako usługa” (ang. Government as a Service).

Plan działań EU wskazuje również na kluczowe znaczenie dostępu do wysokiej jakości interoperacyjnych danych nadających się do ponownego wykorzystania, znajdujących zastosowanie m.in. w planowaniu przestrzennym. Komisja wspiera tworzenie aplikacji dla użytkowników końcowych, w tym specjalnych aplikacji na poziomie UE, co przełoży się na efektywniejsze gromadzenie danych dostarczanych za pośrednictwem infrastruktury informacji przestrzennej (INSPIRE).

Plan działania UE na rzecz administracji elektronicznej 2016-2020: https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/egovernment_pl

{"register":{"columns":[]}}