Rejestry publiczne - dobre praktyki
12.04.2024
Dobre praktyki AIP tworzenia rejestrów publicznych
Zespół Architektury Informacyjnej Państwa Departamentu Projektów i Strategii Ministerstwa Cyfryzacji opracował rekomendacje dla osób projektujących rejestry publiczne oraz przepisy prawne będące podstawą działania tych rejestrów. Dokument zawiera dobre praktyki w zakresie tworzenia, rozwoju oraz regulacji nowych, a także modyfikowanych rejestrów. Jego celem jest wsparcie osób projektujących rejestry publiczne oraz przepisy prawne będące podstawą działania tych rejestrów.
Planowane jest umocowanie prawne wybranych rekomendacji w nowelizacji Ustawy o informatyzacji oraz regulacjach wydanych na jej podstawie, w tym w Krajowych Ramach Interoperacyjności.
Dokument był szeroko konsultowany z wieloma instytucjami w procesie KRMC. Jest kontynuacją prac związanych z koncepcją referencyjności danych i rejestrów, której celem nadrzędnym jest efektywne udostępnianie wiarygodnych, wysokiej jakości danych referencyjnych z rejestrów prowadzonych przez administrację publiczną.
Rekomendacje odnoszą się do wszystkich zbiorów danych o uporządkowanej strukturze, prowadzonych przez podmiot realizujący zadania publiczne na podstawie przepisów ustawowych lub wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, nie tylko do zbiorów danych mieszczących się w definicji „rejestru publicznego” zawartej w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (UoI). Powinny być stopniowo wdrażane, w miarę możliwości i priorytetów działań instytucji prowadzących oraz korzystających z rejestrów. W przypadku nowych zbiorów danych mogą być stosowane już przy planowaniu i budowie rejestru. Istniejące rejestry i systemy mogą być dostosowanie w trakcie ich modyfikacji.
Zapraszamy do pobrania i zapoznania się z rekomendacjami oraz do wdrażania rekomendacji AIP w praktyce. Zapraszamy do kontaktu, przekazywania komentarzy i uwag, dobrych praktyk i doświadczeń a także napotykanych zagadnień i problemów. Chętnie odpowiemy na pytania. Adres e-mail do kontaktu: aip@cyfra.gov.pl
Podsumowanie rekomendacji architektonicznych i legislacyjnych
Najważniejsze rekomendacje:
- Formalne ustanawianie referencyjności rejestrów i gromadzonych w nich danych.
- Udostępnianie danych z rejestrów przez API, bez nieuzasadnionego ograniczania dostępu, jasne warunki i ograniczenia dostępu.
- Dane powinny być wprowadzane przez e-usługi.
- Weryfikacja i pobieranie danych powinno następować z rejestru referencyjnego.
- Określone zostało postępowanie w przypadku wykrycia niezgodności danych faktycznych z rejestrem referencyjnym.
- Zakres gromadzonych danych powinien być wyspecyfikowany, ograniczony do potrzeb, należy unikać redundancji (gromadzenia danych, które już są przechowywane w innych rejestrach).
- Wszystkie obiekty powinny być zapisywane z identyfikatorami, w szczególności:
- Osoba fizyczna – numer PESEL,
- Podmiot – numer REGON (zawsze, poza innymi identyfikatorami, jak NIP).
- Identyfikatory powinny być unikalne i stabilne, bez zakodowanych własności.
- Zalecane są wspólne referencyjne słowniki danych.
- Zalecane jest stosowanie tych samych nazw i definicji obiektów danych oraz mapowanie ewentualnych różnic.
- Publikacja informacji niezbędnych dla interoperacyjności danych, mechanizmów i usług współdzielenia danych (Data Act).
Rekomendacje uzupełniające – wskazane powinny być:
- Źródła danych,
- Ograniczenie czasowe przechowywania danych,
- Warunki dostępu do danych,
- Ograniczenia dostępu do danych,
- Postępowanie w przypadku niedostępności rejestru,
- Aktualność danych,
- Szczegóły dostępu,
- Zapewnienie prywatności i bezpieczeństwa danych.
Rekomendacje porządkowe:
- Zawsze jest wskazywany organ prowadzący rejestr, nie podmiot.
- Nazwa rejestru powinna być podana w akcie prawnym.
- Potrzebne jest właściwe rozumienie pojęcia rejestr publiczny, jego lepsze określenie.
- Rejestr powinien być prowadzony w systemie teleinformatycznym.
- Dostosowanie szczegółowości przepisów do rangi aktu prawnego.
Materiały
Rejestry publiczne – dobre praktykiRejestry_-_Dobre_praktyki_AIP_v13_20240118.pdf 0.41MB