Standardy Resortu Finansów
W niniejszym opracowaniu zostały przedstawione i syntetycznie scharakteryzowane standardy stosowane przez resort finansów przy realizacji zadań w ramach działów administracji: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe.
WYMIANA INFORMACJI FINANSOWEJ I PODATKOWEJ
Standard informacji o schematach podatkowych
Nazwa standardu
Standard informacji o schematach podatkowych
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji finansowej i podatkowej
Przepis
Podstawa prawna:
- Art. 86n § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) - (Forma i sposób przesyłania informacji i zawiadomień).
- Art. 86f § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) - (Zakres informacji o schemacie podatkowym).
- Art. 86j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) - (Informacja korzystającego o dokonaniu czynnościach będących elementem schematu podatkowego).
Treść przepisu
Art. 86n [Informatyzacja przesyłania informacji o schematach podatkowych]
§ 2. Struktura logiczna postaci elektronicznej informacji i zawiadomień, o których mowa w art. 86b § 1 i 6, art. 86c § 1 i 2, art. 86d § 3, 4 i 5, art. 86f § 4 oraz art. 86j § 1, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Art. 86f [Zakres przekazywanych informacji]
§ 4. W terminie 30 dni po zakończeniu kwartału promotor lub wspomagający przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informację zawierającą dane identyfikujące korzystającego, określone w § 1 pkt 1, 9 i 11, któremu w trakcie tego kwartału udostępnił schemat podatkowy standaryzowany, wskazując NSP. W przypadku, w którym przekazanie danych, o których mowa w zdaniu pierwszym, naruszałoby obowiązek zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej, obowiązek ich przekazania nie obejmuje danych korzystającego oraz danych identyfikujących podmiot uczestniczący określony w § 1 pkt 11, który nie zwolnił promotora lub wspomagającego z obowiązku zachowania tajemnicy w tym zakresie.
Art. 86j [Obowiązki informacyjne promotora i korzystającego]
§ 1. Korzystający, który dokonywał w danym okresie rozliczeniowym jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z niego korzyść podatkową, w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej tego okresu rozliczeniowego przekazuje do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informację, według ustalonego wzoru, o zastosowaniu schematu podatkowego zawierającą:
1) NSP tego schematu podatkowego;
2) wysokość korzyści podatkowej wynikającej ze schematu podatkowego - jeżeli korzystający uzyskiwał w danym okresie rozliczeniowym taką korzyść.
§ 2. W przypadku gdy schemat podatkowy, o którym mowa w § 1, nie posiada NSP, informacja, o której mowa w § 1, zawiera również dane, o których mowa w art. 86f.
§ 3. Jeżeli korzystający posiada dane, o których mowa w art. 86f, dotyczące schematu podatkowego, które odbiegają od danych zawartych w otrzymanym przez niego potwierdzeniu nadania NSP lub informacji, o której mowa w art. 86f § 4, w informacji, o której mowa w § 1, korzystający modyfikuje te dane dla zapewnienia ich zgodności ze stanem rzeczywistym.
§ 4. Przekazywana informacja, o której mowa w § 1, w tym zawierająca dane wskazane w § 2 lub 3, jest podpisywana przez:
1) osobę fizyczną - w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną,
2) osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale - w przypadku podatnika będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) osobę uprawnioną do reprezentacji - w przypadku pozostałych podatników
- przy czym nie jest dopuszczalne podpisanie tej informacji przez pełnomocnika.
§ 5. (uchylony)
§ 6. W przypadku korzystającego wchodzącego w skład podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych informację, o której mowa w § 1, korzystający przekazuje w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej danego okresu rozliczeniowego podatkowej grupy kapitałowej.
§ 7. Informacja, o której mowa w § 1, składana jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.''. Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Opis standardu
Raportowanie informacji o schematach podatkowych (ang. Mandatory Disclosure Rules, MDR).
Celem przepisów MDR jest dostarczenie administracji skarbowej informacji, która będzie wykorzystywana przez organy podatkowe do poprawy jakości systemu podatkowego (dodatkowe informacje na stronie podatki.gov.pl). Przepisy MDR nakierowane są w szczególności na umożliwienie szybkiego dostępu administracji podatkowej do informacji o potencjalnie agresywnym planowaniu lub nadużyciach związanych z planowaniem podatkowym oraz informacji o promotorach i tych, którzy korzystają ze schematów podatkowych.
Format wymiany danych
Struktury danych MDR określono na stronie Krajowej Administracji Skarbowej:
Struktury MDR
API dostępowe
API zrealizowane jest z wykorzystaniem dedykowanej bramki MDR.
Dostępna jest też dedykowana aplikacja webowa:
Aplikacja webowa
Standard dla kas rejestrujących on-line
Nazwa standardu
Standard dla kas rejestrujących on-line
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji finansowej i podatkowej
Przepis
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816).
Treść przepisu
§ 13
1. Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji przy użyciu kas on-line podatnik, przy pomocy serwisanta, dokonuje fiskalizacji, zapewniając połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 ustawy.
2. Fiskalizacji dokonuje się wyłącznie w trybie serwisowym, w przypadku gdy kasa on-line zawiera pamięć fiskalną oznaczoną numerem unikatowym oraz pamięć chronioną niezawierającą danych.
3. Fiskalizacja obejmuje:
1) przesłanie klucza publicznego kasy;
2) zgłoszenie żądania fiskalizacji;
3) odebranie numeru ewidencyjnego;
4) nieodwracalny zapis w pamięci fiskalnej faktu, daty i czasu fiskalizacji;
5) inicjalizację pracy pamięci fiskalnej i pamięci chronionej oraz jednoznaczne nieodwracalne powiązanie tych pamięci;
6) zerowanie wszystkich liczników kasy;
7) niepowtarzalny i nieodwracalny zapis w pamięci fiskalnej numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika oraz zapis w pamięci fiskalnej numeru ewidencyjnego;
8) zapis w pamięci chronionej numeru ewidencyjnego;
9) zapis w pamięci fiskalnej kategorii kasy, jeżeli program pracy kasy umożliwia w kasie łączenie różnych kategorii kas, o których mowa w § 7 ust. 1;
10) wystawienie raportu fiskalnego fiskalizacji;
11) zgłoszenie fiskalizacji przez przesłanie raportu fiskalnego fiskalizacji do Centralnego Repozytorium Kas;
12) pobranie i zapis w pamięci chronionej harmonogramu przesyłania danych.
§ 17
1. Podatnik, po uruchomieniu trybu fiskalnego, jest obowiązany zapewnić połączenie umożliwiające automatyczne lub na żądanie przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, zgodnie z harmonogramem przesyłania danych.
2. Automatycznemu przesyłaniu danych z kasy on-line do Centralnego Repozytorium Kas podlegają dokumenty fiskalne i niefiskalne oraz inne dane związane z używaniem kasy zapisane w pamięci chronionej od czasu poprzedniego automatycznego przesyłania danych.
Opis standardu
Przekazywanie danych o sprzedaży rejestrowanej na kasach do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
W celu utworzenia systemu do centralnego raportowania transakcji Minister Finansów powołał projekt „Centralne Repozytorium Danych o Sprzedaży Detalicznej (CR)". Projekt dotyczy wszystkich podatników VAT, w szczególności podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Format wymiany danych
Struktury danych i standard API określono na stronie: https://www.podatki.gov.pl/vat/kasy-rejestrujace/dokumentacja-kasy-online/
API dostępowe
API zrealizowane jest z wykorzystaniem dedykowanej bramki w KAS:
- adres środowiska produkcyjnego na Azure: Azure
- adres serwera produkcyjnego CIRF: serwer CIRF
Standard JPK
Nazwa standardu
Standard JPK
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji finansowej i podatkowej
Przepis
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) - (art. 193 a § 2 – „żądanie przekazania ksiąg podatkowych prowadzonych przy użyciu programów komputerowych”)
- Rozporządzenie z dnia 31 grudnia 2018 r. Ministra Finansów w sprawie urzędowego sprawdzenia (Dz. U. z 2018 r. poz. 2501)
Treść przepisu
Art. 193a [Przesyłanie ksiąg podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej]
§ 2. Struktura logiczna postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, z uwzględnieniem możliwości wytworzenia jej z programów informatycznych używanych powszechnie przez przedsiębiorców oraz automatycznej analizy danych, jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Opis standardu
Raportowanie informacji finansowej w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).
Format wymiany danych
Struktury danych plików JPK określono na stronie Krajowej Administracji Skarbowej:
pliki JPK
API dostępowe
Wysyłanie JPK z podpisem danymi autoryzującymi możliwe jest przez Klienta JPK WEB na stronie:
Klient JPK WEB
Standard informacji o cenach transferowych
Nazwa standardu
Standard informacji o cenach transferowych
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji finansowej i podatkowej
Przepis
- Art. 11t ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.),
- Art. 23zf ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) - Obowiązek przekazania Szefowi KAS informacji o cenach transferowych.
Treść przepisu
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
Art. 11t [Informacja o cenach transferowych]
1. Podmioty powiązane:
1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub
2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1
- przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 23zf [Zakres danych i informacji przekazywanych w informacji o cenach transferowych]
1. Podmioty powiązane:
1) obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub
2) realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 23z pkt 1
- przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Informacja o cenach transferowych zawiera:
1) cel złożenia informacji i okres, za jaki jest składana;
2) dane identyfikacyjne podmiotu składającego informację oraz podmiotu, dla którego jest składana informacja;
3) ogólne informacje finansowe podmiotu, dla którego jest składana informacja;
4) informacje dotyczące podmiotów powiązanych i transakcji kontrolowanych;
5) informacje dotyczące metod i cen transferowych;
6) dodatkowe informacje lub wyjaśnienia dotyczące danych lub informacji, o których mowa w pkt 2-5.
3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie również do podatników, o których mowa w art. 23za ust. 1, w zakresie należności i umów wskazanych w tym przepisie. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. W przypadku transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 23z pkt 1, w informacji o cenach transferowych nie uwzględnia się informacji oraz wyjaśnień, o których mowa w ust. 2 pkt 3, 5 i 6.
5. W przypadku spółek niemających osobowości prawnej podmiotem obowiązanym do przekazania informacji o cenach transferowych jest wyznaczony wspólnik. Wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzekazanie informacji o cenach transferowych.
6. Informacja o cenach transferowych jest wykorzystywana w celu analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania w zakresie cen transferowych oraz do innych analiz ekonomicznych lub statystycznych.
7. Szef Krajowej Administracji Skarbowej zapewnia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych bieżący dostęp do informacji o cenach transferowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych i informacji przekazywanych w informacji o cenach transferowych, wraz z objaśnieniami co do sposobu jej sporządzenia, uwzględniając konieczność zapewnienia dokonywania prawidłowej analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania w obszarze cen transferowych oraz innych analiz ekonomicznych lub statystycznych.
Opis standardu
Raportowanie informacji o cenach transferowych (cenach, które ustalają pomiędzy sobą podmioty powiązane w odniesieniu do sprzedawanych pomiędzy sobą dóbr, usług lub praw) [przyp. https://www.podatki.gov.pl/ceny-transferowe/abc-cen-transferowych/.].
Format wymiany danych
Struktury logiczne dokumentów elektronicznych, o których mowa w art. 11t ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w art. 23zf ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono na stronie:
https://www.gov.pl/web/finanse/struktury-tpr
https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje/dokumentacja-it/struktury-dokumentow-xml/#inne
API dostępowe
API realizowane jest z wykorzystaniem bramki e-Deklaracji.
Standard deklaracji podatkowych
Nazwa standardu
Standard deklaracji podatkowych
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji finansowej i podatkowej
Przepis
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2017 r. poz. 1802)
Treść przepisu
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone z dnia 19 września 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1802).
Opis standardu
Elektroniczna wymiana deklaracji podatkowych oraz dokumentów związanych z wywiązywaniem się z obowiązków podatkowych (np. zgłoszenie, zeznanie, informacja, powiadomienie), z wykorzystaniem aplikacji e-Deklaracje [przyp. https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje/ ; https://www.gov.pl/web/kas/e-deklaracje].
Format wymiany danych
Struktury danych określono na stronie:
https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje/dokumentacja-it/struktury-dokumentow-xml/
Opis interfejsów:
https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje/dokumentacja-it/
API dostępowe
API zrealizowane jest z wykorzystaniem Bramki e-Deklaracje (pojedyncze dokumenty) oraz Uniwersalnej Bramki Danych (paczki dokumentów).
Standard elektronicznych sprawozdań finansowych
Nazwa standardu
Standard elektronicznych sprawozdań finansowych
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji finansowej i podatkowej
Przepis
Art. 45 ust. 1g ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, z późn. zm.).
Treść przepisu
Art. 45 [Treść; okres]
1g. Sprawozdania finansowe jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego sporządza się w strukturze logicznej oraz formacie udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Opis standardu
Raportowanie sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej.
Format wymiany danych
Struktury danych (struktury logiczne) sprawozdań finansowych określono na stronie:
https://www.gov.pl/web/kas/struktury-e-sprawozdan
API dostępowe
Opis API określono na stronie:
https://www.podatki.gov.pl/e-sprawozdania-finansowe/pliki-do-pobrania/
Dostępna jest dedykowana aplikacja wspierająca składanie sprawozdań:
https://www.podatki.gov.pl/e-sprawozdania-finansowe/aplikacja/
Standard wykazu podmiotów VAT
Nazwa standardu
Standard wykazu podmiotów VAT
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji finansowej i podatkowej
Przepis
- Art. 96b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. poz. 535).
- Art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 1997 r. poz. 939, z późn. zm.)
- Art. 119zg pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.)
Treść przepisu
Ustawa o podatku od towarów i usług
Art. 96b [Wykazy podmiotów]
1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w postaci elektronicznej wykaz podmiotów:
1) w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT;
2) zarejestrowanych jako podatnicy VAT, w tym podmiotów, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.
2. Wykaz jest udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sposób umożliwiający sprawdzenie, w tym automatycznie, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. Dane tego podmiotu są udostępniane według stanu na wybrany dzień, z wyjątkiem danych, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3, które są udostępniane według stanu na dzień sprawdzenia.
3. Wykaz zawiera następujące dane podmiotów, o których mowa w ust. 1:
1) firmę (nazwę) lub imię i nazwisko;
2) numer, za pomocą którego podmiot został zidentyfikowany na potrzeby podatku, jeżeli taki numer został przyznany;
2a) status podmiotu:
a) w odniesieniu do którego nie dokonano rejestracji albo który wykreślono z rejestru jako podatnika VAT,
b) zarejestrowanego jako „podatnik VAT czynny” albo „podatnik VAT zwolniony”, w tym podmiotu, którego rejestracja została przywrócona;
3) numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany;
4) numer PESEL, o ile podmiot posiada;
5) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile został nadany;
6) adres siedziby - w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną;
7) adres stałego miejsca prowadzenia działalności albo adres miejsca zamieszkania, w przypadku nieposiadania stałego miejsca prowadzenia działalności ‒ w odniesieniu do osoby fizycznej;
8) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL;
9) imiona i nazwiska prokurentów oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL;
10) imię i nazwisko lub firmę (nazwę) wspólnika oraz jego numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL;
11) daty rejestracji, odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT;
12) podstawę prawną odpowiednio odmowy rejestracji, wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT;
13) numery rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której podmiot jest członkiem, otwartych w związku z prowadzoną przez członka działalnością gospodarczą - wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym i potwierdzonych przy wykorzystaniu STIR w rozumieniu art. 119zg pkt 6 Ordynacji podatkowej.
3a. (uchylony)
4. Wykaz w zakresie dotyczącym podmiotów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, nie zawiera danych, o których mowa w ust. 3 pkt 13, a w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 96 ust. 9a pkt 1 - danych, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 8-10;
2) ust. 1 pkt 2, nie zawiera danych, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 8-10.
5. Podanie do publicznej wiadomości danych zawartych w wykazie nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.
6. (uchylony)
6a. (uchylony)
7. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wykreśla podmiot z wykazu po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji podmiotu jako podatnika VAT albo wykreślił podmiot z rejestru jako podatnika VAT.
8. Wykaz jest aktualizowany w dni robocze, raz na dobę.
9. Dostęp do wykazu jest możliwy także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
10. Szef Krajowej Administracji Skarbowej, z urzędu lub na wniosek, usuwa lub prostuje dane inne niż dane osobowe zawarte w wykazie niezgodne ze stanem rzeczywistym.
11. Podmiot, którego dane zostały zawarte w wykazie, może złożyć do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wniosek o usunięcie lub sprostowanie danych innych niż dane osobowe niezgodnych ze stanem rzeczywistym wraz z uzasadnieniem.
12. Szef Krajowej Administracji Skarbowej odmawia, w drodze decyzji, usunięcia lub sprostowania danych innych niż dane osobowe zawartych w wykazie wskazanych we wniosku podmiotu, jeżeli spowodowałoby to niezgodność ze stanem rzeczywistym.
Prawo bankowe
Art. 49 [Rodzaje rachunków]
1. Banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:
1) rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze, oraz prowadzone dla nich na zasadach określonych w rozdziale 3a rachunki VAT.
Ordynacja podatkowa
Art. 119zg [Objaśnienie pojęć]
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
6) STIR - rozumie się przez to system teleinformatyczny izby rozliczeniowej spełniający minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Opis standardu
Wykaz podmiotów VAT na potrzeby weryfikacji kontrahentów przez podatników.
Format wymiany danych
Struktury danych określono na stronie dotyczącej API:
https://www.gov.pl/web/kas/api-wykazu-podatnikow-vat
API dostępowe
API określono na stronie:
https://www.gov.pl/web/kas/api-wykazu-podatnikow-vat
https://wl-api.mf.gov.pl
WYMIANA INFORMACJI O PRZEMIESZCZENIACH TOWARU
Standard dokumentów akcyzowych i zgłoszeń celnych
Nazwa standardu
Standard dokumentów akcyzowych i zgłoszeń celnych
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji o przemieszczeniach towaru
Przepis
- Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne (Dz. U. z 2004 r. poz. 622)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 września 2016 r. w sprawie zgłoszeń celnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1498).
Treść przepisu
Ustawa - Prawo celne
Art. 10a [Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej]
1. Wymiana informacji z organami celnymi drogą elektroniczną, w szczególności deklaracji lub zgłoszeń, jest dokonywana przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, zwaną dalej „PUESC”.
2. Wymiana informacji, o której mowa w ust. 1, wymaga uprzedniej rejestracji na PUESC oraz przedstawienia organowi celnemu dokumentu potwierdzającego zakres uprawnień do korzystania z usług oferowanych na PUESC.
Art. 19 [Zgłoszenie celne]
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymogi, jakie powinno spełniać zgłoszenie celne, w tym dokonywane z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, dokumenty, które mogą być wykorzystywane w charakterze zgłoszenia celnego, oraz dokumenty dołączane do zgłoszenia celnego. W rozporządzeniu należy w szczególności określić rodzaje i wzory dokumentów, które mogą być wykorzystywane w charakterze zgłoszenia celnego, sposób dokonywania zgłoszeń celnych dokonywanych z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego oraz wymogi dotyczące dokumentów dołączanych do zgłoszenia celnego. Rozporządzenie powinno uwzględniać różne formy dokonywania zgłoszenia celnego.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, dokumenty, na podstawie których odbywa się przewóz przesyłek pocztowych wprowadzanych na obszar celny Unii i wyprowadzanych poza ten obszar, oraz tryb przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym realizowanym przez operatora wyznaczonego, mając na uwadze specyfikę obrotu pocztowego, ułatwienie formalności celnych i zapewnienie skutecznego dozoru celnego.
Art. 98 [Zgłoszenia INTRASTAT]
1. Osoba zobowiązana dokonuje zgłoszeń INTRASTAT na zasadach i w terminach określonych w przepisach unijnych regulujących statystykę dotyczącą obrotu towarowego pomiędzy państwami członkowskimi Unii, przepisach o statystyce publicznej oraz przepisach niniejszej ustawy.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb, sposób i terminy dokonywania zgłoszeń INTRASTAT i korekt tych zgłoszeń oraz przypadki, gdy dokonanie zgłoszenia INTRASTAT lub korekty tego zgłoszenia nie jest wymagane,
2) wymogi, jakie powinno spełniać zgłoszenie INTRASTAT oraz korekta tego zgłoszenia,
3) szczegółowy tryb, sposób i terminy dokonywania upomnień oraz szczegółowy tryb dokonywania wezwań,
4) właściwość miejscową organów celnych w sprawach dotyczących zgłoszeń INTRASTAT i ich korekty
- mając na względzie wysokość progów statystycznych, która jest ustalana corocznie w programie badań statystycznych statystyki publicznej, zakres przekazywanych informacji wymaganych od osoby zobowiązanej oraz możliwość wykorzystania systemu teleinformatycznego, a także potrzebę zapewnienia skutecznego egzekwowania wykonania obowiązku przekazywania prawidłowych informacji dla celów ewidencji i statystyki dotyczącej obrotu towarowego z państwami członkowskimi Unii.
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń celnych
1. Zgłoszenie celne z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, zwane dalej „zgłoszeniem elektronicznym”, może być dokonane w przypadkach, w których istnieje techniczna możliwość przyjęcia i obsługi takiego zgłoszenia przez organy celne.
2. Zgłoszenie elektroniczne sporządza się i składa zgodnie z właściwą dla stosowania danej procedury celnej specyfikacją elektronicznych zgłoszeń celnych, publikowaną na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§ 7 Przepisy § 5 stosuje się odpowiednio do zgłoszeń elektronicznych.
Opis standardu
Elektroniczna wymiana deklaracji i zgłoszeń celnych, deklaracji statystycznych i innych dokumentów oraz danych związanych z przywozem towarów [przyp. Główne źródła informacji:
- https://www.gov.pl/web/kas/pobor-podatkow-i-cla
- Formularze elektroniczne: https://puesc.gov.pl/web/puesc/eformularze?p_p_id=seap_lf_formCategoriesView_portlet_WAR_seap_lf_formCategoriesView_portlet&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_seap_lf_formCategoriesView_portlet_WAR_seap_lf_formCategoriesView_portlet_view=scView
- Katalog usług: https://puesc.gov.pl/web/puesc/strona-glowna
- System Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR4): https://ext-isztar4.mf.gov.pl/taryfa_celna/?date=20191031].
Standardy koncentrują się na relacji A2B.
Format wymiany danych
Struktury danych i interfejsy określono na stronach:
- Formularze elektroniczne:
- https://puesc.gov.pl/web/puesc/eformularze?p_p_id=seap_lf_formCategoriesView_portlet_WAR_seap_lf_formCategoriesView_portlet&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_seap_lf_formCategoriesView_portlet_WAR_seap_lf_formCategoriesView_portlet_view=scView
- Katalog usług: https://puesc.gov.pl/web/puesc/strona-glowna
- System Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR4): https://ext-isztar4.mf.gov.pl/taryfa_celna/?date=20191031
- AIS - https://puesc.gov.pl/ais
- AES - https://puesc.gov.pl/web/puesc/aes
API dostępowe
API realizowane jest z wykorzystaniem Bramek i dedykowanych interfejsów poszczególnych systemów w ramach PUESC m.in.: AIS/Import, AES Brama B2A, SEAP.
Standard geolokalizacji środka transportu
Nazwa standardu
Standard geolokalizacji środka transportu
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Wymiana informacji o przemieszczeniach towaru
Przepis
Art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 9 marca z 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2020 r., poz. 859).
Treść przepisu
Art. 4 [Rejestr zgłoszeń]
8. Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra wymogi techniczne przekazywania danych geolokalizacyjnych środka transportu do rejestru z zewnętrznego systemu lokalizacji i określi sposób przekazywania tych danych.
Opis standardu
Przekazywanie danych geolokalizacyjnych środka transportu do rejestru z zewnętrznego systemu lokalizacji (SENT GEO).
Format wymiany danych
Struktury interfejsu SENT GEO określono na stronach:
https://www.gov.pl/web/kas/struktura-interfejsu-sent-geo
https://puesc.gov.pl/web/puesc/sent-geo
API dostępowe
API określono na stronie:
https://test.puesc.gov.pl/web/puesc/sent-geo
https://puesc.gov.pl/web/puesc/sent-geo
BEZPIECZEŃSTWO FINANSOWE
Standard STIR
Nazwa standardu
Standard STIR
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Bezpieczeństwo finansowe
Przepis
- Art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2491).
- Art. 119zr § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.)
Treść przepisu
Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych
Art. 24
1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej składa Prezesowi Rady Ministrów sprawozdanie za lata 2018-2020 w zakresie przeciwdziałania wykorzystywaniu działalności banków w rozumieniu art. 119zg pkt 1 ustawy zmienianej w art. 4 i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu art. 119zg pkt 9 ustawy zmienianej w art. 4 w terminie do dnia 1 czerwca odpowiednio 2019 r., 2020 r. i 2021 r.
Ordynacja podatkowa
Art. 119zr [Zakres informacji i zestawień]
§ 5. Dane, o których mowa w art. 119zp § 1 oraz art. 119zq, są przekazywane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej dostępnej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Opis standardu
Raportowanie przez banki i SKOKi danych o rachunkach oraz transakcjach, a także świadczenie usług dodatkowych.
Format wymiany danych
Specyfikacja formatów danych:
https://www.gov.pl/web/kas/struktury-stir
API dostępowe
API realizowane poprzez system STIR dostarczony i utrzymywany przez KIR.
Standard raportowania GIIF
Nazwa standardu
Standard raportowania GIIF
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Bezpieczeństwo finansowe
Przepis
Art. 72 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2018 r. poz. 723).
Treść przepisu
Art. 72 [Obowiązek przekazywania informacji Generalnemu Inspektorowi]
1. Instytucje obowiązane, z wyjątkiem instytucji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11, 13-15 i 18, przekazują Generalnemu Inspektorowi informacje o:
1) przyjętej wpłacie lub dokonanej wypłacie środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro;
2) wykonanym transferze środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro, z wyjątkiem:
a) transferu środków pieniężnych pomiędzy rachunkiem płatniczym i rachunkiem lokaty terminowej, które należą do tego samego klienta w tej samej instytucji obowiązanej,
b) krajowego transferu środków pieniężnych z innej instytucji obowiązanej,
c) transakcji związanej z gospodarką własną instytucji obowiązanej, która została przeprowadzona przez instytucję obowiązaną we własnym imieniu i na własną rzecz, w tym transakcji zawartej na rynku międzybankowym,
d) transakcji przeprowadzonej w imieniu lub na rzecz jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
e) transakcji przeprowadzonej przez bank zrzeszający banki spółdzielcze, jeżeli informacja o transakcji została przekazana przez zrzeszony bank spółdzielczy,
f) przewłaszczenia na zabezpieczenie wartości majątkowych wykonanego na czas trwania umowy przewłaszczenia z instytucją obowiązaną.
2. Obowiązek przekazywania informacji, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dotyczy również transferu środków pieniężnych spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz odbiorcy, którego dostawcą usług płatniczych jest instytucja obowiązana.
3. Instytucje obowiązane przekazują Generalnemu Inspektorowi informacje o przeprowadzonej transakcji kupna lub sprzedaży wartości dewizowych, której równowartość przekracza 15 000 euro, albo o pośredniczeniu w przeprowadzeniu takiej transakcji.
4. Instytucje obowiązane, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 13, przekazują Generalnemu Inspektorowi informacje o czynnościach wymienionych w tym przepisie, których równowartość przekracza 15 000 euro.
5. Instytucje obowiązane przekazują informacje w terminie 7 dni od dnia:
1) przyjęcia wpłaty lub dokonania wypłaty środków pieniężnych - w przypadku informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) wykonania transakcji płatniczej transferu środków pieniężnych - w przypadku informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
3) udostępnienia środków płatniczych odbiorcy - w przypadku informacji, o których mowa w ust. 2;
4) przeprowadzenia albo pośredniczenia w przeprowadzeniu transakcji kupna lub sprzedaży wartości dewizowych - w przypadku informacji, o których mowa w ust. 3;
5) sporządzenia aktu notarialnego - w przypadku informacji, o których mowa w ust. 4.
6. Informacje, o których mowa w ust. 1-5, zawierają:
1) niepowtarzalny identyfikator transakcji w ewidencji instytucji obowiązanej;
2) datę albo datę i godzinę przeprowadzenia transakcji;
3) dane identyfikacyjne, o których mowa w art. 36 ust. 1, klienta wydającego dyspozycję lub zlecenie przeprowadzenia transakcji;
4) posiadane dane identyfikacyjne, o których mowa w art. 36 ust. 1, pozostałych stron transakcji;
5) kwotę i walutę transakcji albo wagę i próbę złota dewizowego lub platyny dewizowej będących przedmiotem transakcji;
6) rodzaj transakcji;
7) tytuł transakcji;
8) sposób wydania dyspozycji lub zlecenia przeprowadzenia transakcji;
9) numery rachunków wykorzystanych do przeprowadzenia transakcji oznaczone identyfikatorem Międzynarodowego Numeru Rachunku Bankowego (IBAN) lub identyfikatorem zawierającym kod kraju oraz numer rachunku w przypadku rachunków nieoznaczonych IBAN.
Opis standardu
Raportowanie informacji o transakcjach i transferach pieniężnych przekazywane GIIF [przyp. Dodatkowe informacje: https://www.gov.pl/web/finanse/komunikat-nr-2-w-sprawie-dostosowywania-systemow-informatycznych-instytucji-obowiazanych-w-zakresie-raportowania-informacji-o-ktorych-mowa-w-art-72-ustawy-aml].
Format wymiany danych
Specyfikację formatów danych określono na stronach:
https://www.giif.mofnet.gov.pl/api/
https://www.gov.pl/web/finanse/raportowanie-transakcji-giif
API dostępowe
API realizowane poprzez serwis REST:
https://www.giif.mofnet.gov.pl/api/
Specyfikacja serwisu (WADL):
https://www.giif.mofnet.gov.pl/api/rest2018?_wadl
OBSŁUGA EGZEKUCJI ADMINISTRACYJNEJ
Standardy egzekucji administracyjnej
Nazwa standardu
Standardy egzekucji administracyjnej
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Obsługa egzekucji administracyjnej
Przepis
- Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2021 r. poz. 11, 41).
- Rozporządzenie z dnia 23 lipca 2020 r. Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1294).
- Ustawa z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych – w zakresie egzekucji międzynarodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1289, z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie wzorów wniosków o udzielenie pomocy kierowanych do państw trzecich, zaktualizowanego tytułu wykonawczego, zagranicznego tytułu wykonawczego oraz zarządzenia zabezpieczenia – w zakresie egzekucji międzynarodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1356)
Treść przepisu
Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Art. 26 [Wszczęcie egzekucji]
§ 1c. Wnioski egzekucyjne i tytuły wykonawcze przekazuje się do organu egzekucyjnego:
§ 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór:
1) tytułu wykonawczego,
2) kolejnego tytułu wykonawczego, o którym mowa w art. 26ca
- mając na względzie jednoznaczną identyfikację odpowiednio zobowiązanego, małżonka zobowiązanego oraz podmiotu innego niż zobowiązany, o którym mowa w art. 26ca § 1 pkt 2, możliwość elektronicznego przetwarzania danych zawartych w tych tytułach oraz sprawne przeprowadzenie egzekucji administracyjnej.
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych
§ 9 W przypadku przekazania organowi egzekucyjnemu tytułu wykonawczego w sposób, o którym mowa w art. 26 § 1c pkt 2 ustawy, wierzyciel dołącza jego odpisy w liczbie po jednym egzemplarzu dla każdego zobowiązanego.
§ 10 Wierzyciel występuje do organu egzekucyjnego o podanie informacji dotyczącej nadania tytułowi wykonawczemu klauzuli o skierowaniu tytułu do egzekucji administracyjnej lub wysokości kosztów egzekucyjnych.
§ 11 Wierzyciel przekazuje dalszy tytuł wykonawczy do organu egzekucyjnego prowadzącego postępowanie egzekucyjne celem przekazania do organu egzekucyjnego właściwego do zastosowania środków egzekucyjnych, do których organ egzekucyjny prowadzący postępowanie egzekucyjne nie jest właściwy. Wierzyciel przekazuje także dane zawarte w tym tytule, jeżeli uległy zmianie po wystawieniu tytułu wykonawczego.
§ 12 Do zmienionego tytułu wykonawczego przepisy § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.
§ 13 Do kolejnego tytułu wykonawczego przepisy § 9-11 stosuje się odpowiednio.
Opis standardu
Możliwość przesłania tytułu wykonawczego w postaci pliku xml poprzez system ePUAP oraz możliwość realizacji egzekucji międzynarodowej.
Format wymiany danych
Schemat formularza określono na ePUAP TW1-(1).
Opracowana została instrukcja wypełniania formularza „Format danych tytułów wykonawczych przekazywanych do organów egzekucyjnych przez ePUAP”:
http://www.is-szczecin.pl/egzadm/inf_stronyinstrukcji/Instrukcja_TW-11.php
W przypadku egzekucji międzynarodowej dostępne są formularze elektroniczne i możliwość ich składania poprzez aplikację Aplikacja Centralna e-Formularze (ang. eForms Central Application (eFCA)):
https://www.gov.pl/web/kas/centralna-aplikacja
API dostępowe
API zrealizowane jest z wykorzystaniem mechanizmów ePUAP.
Styl, schemat i wyróżnik TW dostępne są pod adresem:
http://crd.gov.pl/wzor/2015/02/05/2033/
PLANOWANIA I REALIZACJA BUDŻETU PAŃSTWA
Standard sprawozdawczości JST
Nazwa standardu
Standard sprawozdawczości JST
Dział administracji rządowej
Budżet
Kategoria
Planowanie i realizacja budżetu państwa
Przepis
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 109)– Załącznik 36. Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
- Rozporządzenie z dnia 13 września 2017 r. Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911)
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie sprawozdania podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 2455).
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 86, z późn. zm.).
Treść przepisu
Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej
§ 25 ust. 1
Jednostka samorządu terytorialnego przekazuje pliki sprawozdań do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem aplikacji wskazanej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
§ 27
1. Łączne sprawozdanie finansowe państwowej jednostki budżetowej, jako jednostki nadrzędnej, składa się z:
1) łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansu tej jednostki oraz z bilansów jednostek podległych lub nadzorowanych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
2) łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat tej jednostki oraz jednostek podległych lub nadzorowanych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 10 do rozporządzenia;
3) łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu tej jednostki oraz jednostek podległych lub nadzorowanych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 11 do rozporządzenia;
4) informacji dodatkowej obejmującej dane wynikające z informacji dodatkowych tej jednostki oraz jednostek podległych lub nadzorowanych, zawierającej informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 12 do rozporządzenia.
2. Sporządzając sprawozdanie finansowe, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać odpowiednich wyłączeń wzajemnych rozliczeń między jednostkami.
3. Wyłączenia wzajemnych rozliczeń, o których mowa w ust. 2, dotyczą w szczególności:
1) wzajemnych należności i zobowiązań oraz innych rozrachunków o podobnym charakterze;
2) wyniku finansowego ustalonego na operacjach dokonywanych między jednostkami, o których mowa w ust. 1.
§ 28
1. Sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego składa się z:
1) bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
2) łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
3) łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 10 do rozporządzenia;
4) łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 11 do rozporządzenia;
5) informacji dodatkowej obejmującej dane wynikające z informacji dodatkowych samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 12 do rozporządzenia.
2. Przepisy § 27 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 34
5. Sprawozdania, o których mowa w § 28, oraz skonsolidowane bilanse jednostek samorządu terytorialnego przekazuje się z wykorzystaniem aplikacji wskazanej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdania podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego
§ 6
1. Sprawozdanie oraz aktualizacja sprawozdania są sporządzane w formie dokumentu elektronicznego i przekazywane w postaci elektronicznej z wykorzystaniem aplikacji wskazanej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej jednostki samorządu terytorialnego
§ 4
1. Projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany, o których mowa w art. 230 ust. 2 ustawy, oraz uchwały i zarządzenia w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, jednostka samorządu terytorialnego przekazuje do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem aplikacji wskazanej przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej.
2. Dokumenty elektroniczne, o których mowa w ust. 1, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
3. Struktury danych przekazywanych za pomocą aplikacji, o której mowa w ust. 1, publikuje Minister Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej.
Opis standardu
Przekazywanie ustandaryzowanych sprawozdań budżetowych, finansowych i podatkowych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego.
Format wymiany danych
Specyfikacja formatów danych:
https://www.gov.pl/web/finanse/system-informatyczny-bestia
API dostępowe
API realizowane poprzez system BeSTi@:
https://www.gov.pl/web/finanse/system-informatyczny-bestia
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
Standard FATCA
Nazwa standardu
Standard FATCA
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Współpraca międzynarodowa
Przepis
Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Dz. U. z 2020 r. poz. 166)
Treść przepisu
Art. 4 [Zakres obowiązków instytucji raportujących]
1. Raportujące polskie instytucje finansowe są obowiązane do:
1) identyfikowania amerykańskich rachunków raportowanych oraz rachunków posiadanych przez wyłączone instytucje finansowe;
2) pozyskiwania i przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej lub organowi upoważnionemu:
a) informacji o amerykańskich rachunkach raportowanych, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a Umowy FATCA,
b) informacji o niewystępowaniu w stosunku do prowadzonego rachunku finansowego okoliczności skutkujących powstaniem obowiązku, o którym mowa w lit. a.
7. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są sporządzane za rok kalendarzowy i przekazywane w formie dokumentu elektronicznego, utworzonego na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w terminie do dnia 30 czerwca roku następnego.
Opis standardu
Administracja podatkowa, w regularnych odstępach czasu, pozyskuje z instytucji finansowych informacje o amerykańskich rachunkach raportowanych (FATCA), zidentyfikowanych jako prowadzone dla amerykańskich osób raportowanych – w celu automatycznej wymiany informacji o amerykańskich rachunkach raportowanych.
Format wymiany danych
Specyfikacja formatów danych:
https://www.gov.pl/web/kas/struktury-fatca
API dostępowe
API realizowane jest poprzez serwis e-Deklaracje:
https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje
Standard CBC
Nazwa standardu
Standard CBC
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Współpraca międzynarodowa
Przepis
Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2017 r. poz. 648)
Treść przepisu
Art. 83 [Informacja o grupie podmiotów]
1. Jednostka dominująca wchodząca w skład grupy podmiotów, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie 12 miesięcy od dnia zakończenia sprawozdawczego roku obrotowego, informację o grupie podmiotów:
1) utworzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2) za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, którego adres jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Opis standardu
Wymiana informacji dotyczących jednostek wchodzących w skład grupy podmiotów (CBC) ma na celu wzmocnienie działań nakierowanych na zjawisko zaniżania podstawy opodatkowania i przerzucania dochodów między jednostkami zależnymi oraz jednostką dominującą w przypadku przedsiębiorstw prowadzących działalność w dużej skali i działających w więcej niż jedna jurysdykcjach podatkowych.
Automatyczna wymiany informacji o jednostkach wchodzących w skład grupy podmiotów stanowić będzie narzędzie do identyfikacji potencjalnie wątpliwych struktur tworzonych przez grupy podmiotów powiązanych, nakierowanych na unikanie opodatkowania.
Format wymiany danych
Specyfikacja formatów danych:
https://www.gov.pl/web/kas/struktury-cbc
API dostępowe
API realizowane jest poprzez serwis e-Deklaracje:
https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje
Standard CRS
Nazwa standardu
Standard CRS
Dział administracji rządowej
Finanse publiczne
Kategoria
Współpraca międzynarodowa
Przepis
Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2017 r. poz. 648)
Treść przepisu
Art. 33 [Informacja roczna o rachunkach raportowanych]
1. Raportująca instytucja finansowa przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informację o rachunkach raportowanych za okres roku kalendarzowego, zwaną dalej „informacją o rachunkach raportowanych”, w terminie do dnia 30 czerwca roku następnego:
1) utworzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2) za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294), którego adres jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Art. 36 [Informacja o rachunkach nieudokumentowanych]
1. Raportująca instytucja finansowa przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informację o rachunkach nieudokumentowanych za okres roku kalendarzowego, zwaną dalej „informacją o rachunkach nieudokumentowanych”, w terminie do dnia 30 czerwca roku następnego:
1) utworzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2) za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, którego adres jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Opis standardu
Wymiana informacji o rachunkach raportowanych (CRS) ma na celu umożliwienie administracji podatkowej pozyskiwania, w regularnych odstępach czasu, z instytucji finansowych informacji w stosunku do rachunków zidentyfikowanych przez nie jako prowadzone dla nierezydentów (rezydentów innych państw uczestniczących) lub podmiotów przez nie kontrolowanych. Uzyskane w tym trybie informacje będą w dalszej kolejności podlegały systematycznemu przekazywaniu państwom uczestniczącym, właściwym dla poszczególnych nierezydentów.
Format wymiany danych
Specyfikacja formatów danych:
https://www.gov.pl/web/kas/struktury-crs
API dostępowe
API realizowane jest poprzez serwis e-Deklaracje:
https://www.podatki.gov.pl/e-deklaracje