W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zaproszenie na webinar „Interoperacyjność w praktyce: oceny interoperacyjności transgranicznej”

20.01.2025

29 stycznia 2025 r. o godzinie 10.00 odbędzie się webinar pt. „Interoperacyjność w praktyce: rozporządzenie i oceny interoperacyjności” (ang. the Interoperability in action: act and assessments). Organizatorem spotkania jest Digital-ready Policymaking community przy Komisji Europejskiej.

sześciokąty z ikonami na tle klawiatury

Link do formularza rejestracyjnego:  EUSurvey - Survey

Agenda spotkania

Na spotkaniu omówione zostaną wybrane zagadnienia opisane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie ustanowienia środków na rzecz wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego na terytorium Unii (Akt w sprawie Interoperacyjnej Europy).

W trakcie webinaru zostaną poruszone następujące zagadnienia:

  1. Akt w sprawie Interoperacyjnej  Europy w pigułce.
  2. Nowe wymagania nałożone na podmioty obowiązane w ww. akcie do przeprowadzenia   oceny interoperacyjności transgranicznej.
  3. Przekształcenie BLSI (ang. Better legislation for smoother implementation) w społeczność DRPM (ang. Digital-ready Policymaking),

Nowy zestaw narzędzi dedykowany ocenom interoperacyjności – dostępny na Portalu Interoperacyjnej Europy (dawniej: Joinup)

Wprowadzenie obowiązku przeprowadzania ocen interoperacyjności

Przeprowadzanie ocen interoperacyjności transgranicznej stało się obowiązkiem dla podmiotów unijnych oraz organów sektora publicznego z dniem 12 stycznia 2025 roku. Ocena jest konieczna w przypadku nowych lub znacznie zmienionych wiążących wymogów o charakterze prawnym, organizacyjnym, semantycznym lub technicznym, które dotyczą transeuropejskich usług cyfrowych i mają wpływ na interoperacyjność transgraniczną.

Zgodnie z Aktem ws. Interoperacyjnej Europy, Rada ds. Interoperacyjnej Europy przyjęła wytyczne do przeprowadzania oceny, które powinny być wykorzystywane przez podmioty zobowiązane do przeprowadzania ocen. Dokument z wytycznymi do oceny interoperacyjności (ang. Interoperability Assessment guidelines) znajduje się na Portalu Interoperacyjnej Europy. Znajduje się tam również narzędzie do przeprowadzania oceny oraz przestrzeń do publikacji raportów.

Ocena interoperacyjności w innych przypadkach

Rada Ministrów proceduje aktualnie projekt ustawy (UC44), która wdraża Akt ws. Interoperacyjnej Europy do polskiego porządku prawnego. Ponadto przewiduje szereg rozwiązań na rzecz rozwoju interoperacyjności krajowej. Zgodnie z założeniami nowelizacji podmioty realizujące zadania publiczne będą zobowiązane do przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej przed wprowadzeniem zmian w rejestrze publicznym lub w systemie teleinformatycznym służącym do realizacji zadań publicznych – za każdym razem, kiedy może to wpływać na interoperacyjność.

Nowe wymagania dotyczące prowadzenia oceny interoperacyjności krajowej mają znaleźć się w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne w planowanym art.12n. Regulacja ma wejść w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy nowelizującej w Dzienniku Ustaw, tj. najwcześniej w drugiej połowie 2026 r.

Informacje organizacyjne

Rejestracja na webinar otwarta jest do dnia 27 stycznia 2025 r., do godziny 12:00.

Webinar odbędzie się w całości w języku angielskim.

Link do formularza rejestracyjnego: EUSurvey - Survey

{"register":{"columns":[]}}