Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I
Projekt „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I” realizowany był w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (PO IiŚ), oś priorytetowa V Rozwój transportu kolejowego w Polsce.
10 lutego 2016 r. projekt został umieszczony w Wykazie projektów zidentyfikowanych przez właściwą instytucję w ramach trybu pozakonkursowego PO IiŚ pod nr 5.2-8.
Wartość projektu wynosiła 328 249 924,23 PLN z czego wkład Funduszu Spójności wyniósł 277 162 461,43 PLN, a wkład Budżetu Państwa to 51 087 462,80 PLN.
Przedmiotem projektu było:
- doposażenie jednostek służb ratowniczych (ratownictwo techniczne) w pojazdy i/lub specjalistyczny sprzęt techniczny (np. samochody ratownictwa technicznego, samochody specjalne z żurawiem, samochody ratownicze do działań na szlakach kolejowych, trenażery do prowadzenia akcji ratowniczych podczas katastrof kolejowych), w tym przeciwdziałanie COVID-19;
- zadania związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz działania informacyjno-promocyjne.
99,79% całkowitej wartości projektu przeznaczono na zakup sprzętu.
Realizacja projektu wpłynęła na poprawę stanu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym dzięki usprawnieniu możliwości likwidacji skutków powstałych zagrożeń dla życia i zdrowia oraz środowiska naturalnego na terenie Polski. Nastąpił wzrost efektywności systemu ratownictwa w transporcie kolejowym realizowanego przez jednostki PSP.
Projekt przyczynił się do realizacji Priorytetu Inwestycyjnego 7.3, Osi priorytetowej V Rozwój transportu kolejowego w Polsce, Działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T, w związku z realizacją działań wspomagających prace służb ratowniczych.
Beneficjentem projektu była KG PSP. KW PSP oraz Szkoła Aspirantów PSP w Poznaniu były podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, prowadziły postępowania przetargowe, występowały o środki, dokonywały płatności oraz odbierały zakupiony sprzęt.
Projekt realizowany był w latach 2016-2023.
7 kwietnia 2016 r. podpisano pre-umowę.
W lipcu 2016 r. zostały zatwierdzone rozdzielniki sprzętu, a 10 sierpnia 2016 r. został powołany Zespół do przygotowania i realizacji projektu.
W sierpniu 2016 r. KW PSP oraz Szkoła Aspirantów PSP w Poznaniu wytypowały osoby do prac w Zespole, wskazały użytkowników końcowych sprzętu, wystąpiły z wnioskami o zapewnienie finansowania, a także opracowały projekty dokumentacji przetargowych.
28 września 2016 r., zgodnie z zapisami pre-umowy, dokumentacja aplikacyjna projektu została złożona w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).
20 grudnia 2016 r. podpisano umowę o dofinansowanie.
Czytaj też: Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I
W I kw. 2017 r. przygotowano, konsultowano dokumentację przetargową i wszczęto postępowania przetargowe.
W dniach 6-8 czerwca 2017 r. zorganizowano szkolenie dla członków Zespołu do Przygotowania i Realizacji projektu w postaci gry w zakresie: zapoznania uczestników/uczestniczek z umiejętnościami społecznymi niezbędnymi do pracy w Zespole, takimi jak: wyznaczanie celów i planowanie zadań, elementy zarządzania czasem pracy (graficzne techniki ułatwiające planowanie i realizację zadań), precyzyjne porozumiewanie się w Zespole (wyrażanie potrzeb i oczekiwań), motywowanie, elementy perswazji i wywieranie wpływu na współpracowników, rozwiązywanie i zapobieganie konfliktom w Zespole, przygotowanie struktur realizacji projektu, zapoznanie się z procedurami wdrażania projektu, wymogami informacyjno-promocyjnymi projektu.
Pierwsze dostawy sprzętu rozpoczęły się we wrześniu 2017 r.
W 2017 roku dostarczono 63 szt. jednostek sprzętowych, w tym 34 samochody, tj.:
- 16 szt. mikrobusów do przewozu do 9 osób łącznie z kierowcą,
- 18 szt. lekkich samochodów zaopatrzeniowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
- 6 szt. kontenerów do transportu środka pianotwórczego,
- 1 szt. kontenera z agregatem proszkowym,
- 22 szt. przyczep do przewozu kontenerów.
Wartość dostaw w 2017 r. wyniosła 10 254 115,20 PLN.
26 stycznia 2018 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 237 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 13 szt. więcej w porównaniu do pierwotnego rozdzielnika).
16 lutego 2018 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:
- rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 13 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych kategorii terenowej do gaszenia pożarów w trudno dostępnym terenie,
- wydłużenia okresu kwalifikowalności wydatków do 31 lipca 2019 r.
W 2018 r. dostarczono 161 szt. jednostek sprzętowych, w tym 133 samochody, tj.:
- 10 szt. autobusów do przewozu ratowników (minimum 30 – miejscowych),
- 13 szt. nośników kontenerowych,
- 28 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych kategorii terenowej do gaszenia pożarów w trudno dostępnym terenie,
- 6 szt. kontenerów sanitarnych,
- 9 szt. ciężkich samochodów ratownictwa technicznego (z żurawiem),
- 26 szt. średnich samochodów ratownictwa technicznego (z żurawiem),
- 15 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego,
- 8 szt. ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego,
- 21 szt. lekkich samochodów rozpoznawczo-ratowniczych z napędem terenowym,
- 8 szt. średnich samochód ratowniczo-gaśniczych z funkcją cięcia,
- 8 szt. średnich samochód ratowniczo-gaśniczych z modułem proszkowym,
- 8 szt. zestawów hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa kolejowego,
- 1 szt. trenażera do prowadzenia akcji ratowniczej podczas katastrofy kolejowej.
Wartość dostaw w 2018 r. wyniosła 175 816 883,54 PLN.
29 stycznia oraz 27 marca 2019 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 243 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 6 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
26 czerwca 2019 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:
- zwiększenia całkowitej wartości projektu z 202 750 000 PLN do 204 907 051 PLN, tj. o 2 157 051 PLN,
- rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu 3 nowych zadań obejmujących zakupy 3 szt. koparko-spycharek, 1 szt. autobusu do przewozu ratowników (minimum 30 – miejscowego) oraz 2 szt. mikrobusów do przewozu do 9 osób łącznie z kierowcą,
- wydłużenia okresu kwalifikowalności wydatków do 31 marca 2021 r.
W 2019 r. dostarczono 15 szt. jednostek sprzętowych, w tym 15 samochodów, tj.:
- 13 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych kategorii terenowej do gaszenia pożarów w trudno dostępnym terenie (patrz przykładowa galeria poniżej),
- 2 szt. mikrobusów do przewozu do 9 osób łącznie z kierowcą (patrz galeria poniżej).
Wartość dostaw w 2019 r. wyniosła 16 256 622,20 PLN.
10 stycznia 2020 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.: zwiększenia całkowitej wartości projektu z 204 907 051 PLN do 205 426 440,20 PLN, tj. o 519 389,20 PLN.
23 marca 2020 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 287 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 44 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
30 marca 2020 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:
- zwiększenia całkowitej wartości projektu z 205 426 440,20 PLN do 264 249 969,20 PLN, tj. o 58 823 529,00 PLN;
- rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu 6 nowych zadań obejmujących zakupy: 17 szt. lekkich samochodów rozpoznawczo-ratowniczych z napędem terenowym, 4 szt. ciężkich samochodów ratownictwa technicznego (z żurawiem), 8 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego, 4 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych kategorii terenowej do gaszenia pożarów w trudno dostępnym terenie, 7 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych z funkcją cięcia, 4 szt. trenażerów do prowadzenia akcji ratowniczej podczas katastrofy kolejowej;
- wydłużenia okresu kwalifikowalności wydatków do 29 września 2023 r.
29 kwietnia 2020 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 315 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 28 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
8 maja 2020 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:
- zwiększenia całkowitej wartości projektu z 264 249 969,20 PLN do 328 249 969,20, tj. o 64 000 000,00 PLN;
- rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu 2 nowych zadań obejmujących zakupy w całości przeznaczone na walkę z COVID-19: 8 szt. samochodów do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNe oraz 20 szt. średnich samochodów P-gaz.
15 września 2020 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie projektu, który dotyczył aktualizacji Zestawienia wskaźników do monitorowania postępu rzeczowego projektu.
W 2020 r. dostarczono 4 szt. jednostek sprzętowych, w tym 1 samochód, tj.:
- 1 szt. autobusu do przewozu ratowników (minimum 30 - miejscowego),
- 3 szt. koparko-spycharek.
Wartość dostaw w 2020 r. wyniosła 2 290 998,00 PLN.
8 marca 2021 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 322 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 7 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
14 maja 2021 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 7 szt. ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem rat. kolejowego.
19 lipca 2021 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. aktualizacji zestawienia wskaźników do monitorowania postępu rzeczowego projektu.
W 2021 r. dostarczono 56 szt. jednostek sprzętowych, w tym 56 samochodów, tj.:
- 17 szt. lekkich samochodów rozpoznawczo – ratowniczych z napędem terenowym,
- 20 szt. średnich samochodów P-gaz,
- 8 szt. średnich samochodów ratowniczo - gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego,
- 4 szt. średnich samochodów ratowniczo - gaśniczych kategorii terenowej do gaszenia pożarów w trudno dostępnym terenie,
- 7 szt. średnich samochodów ratowniczo - gaśniczych z funkcją cięcia.
Wartość dostaw w 2021 r. wyniosła 48 763 596,00 PLN.
25 stycznia, 28 lutego oraz 6 lipca 2022 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 325 szt. jednostek sprzętowych wraz ze zwiększeniem środków finansowych).
25 marca 2022 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowych zadań obejmujących zakupy: 2 szt. zestawów hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa kolejowego oraz 1 szt. pojazdu wielofunkcyjnego typu UTV.
W 2022 r. dostarczono 26 szt. jednostek sprzętowych, w tym 19 samochodów, tj.:
- 4 szt. ciężkich samochodów ratownictwa technicznego (z żurawiem),
- 4 szt. trenażerów do prowadzenia akcji ratowniczej podczas katastrofy kolejowej,
- 8 szt. samochodów do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNe,
- 7 szt. ciężkich samochodów ratowniczo - gaśniczych ze zwiększonym potencjałem rat. kolejowego,
- 2 szt. zestawów hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa kolejowego,
- 1 szt. pojazd wielofunkcyjny typu UTV.
Wartość dostaw w 2022 r. wyniosła 74 176 355, 11 PLN. W IV kw. 2022 r. zakończono rzeczową realizację projektu.
13 września 2023 r. na terenie stadionu PGE Narodowy w Warszawie odbyła się konferencja prezentująca efekty realizacji zakupu sprzętu dla Państwowej Straży Pożarnej, w ramach projektu. Wydarzeniu towarzyszyły pokazy działań ratowniczych PSP oraz prezentacja zakupionego sprzętu, w tym: m. in. mobilnego laboratorium dla grup ratownictwa chemiczno-ekologicznego (chemia, radiacja, biologia), samochodu do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNE, podnośnika hydraulicznego o wysokości ratowniczej min. 68 m, ciężkiego samochodu ratownictwa technicznego do usuwania skutków kolizji drogowych, ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego, pojazdu wielofunkcyjnego typu UTV oraz zestawu hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa kolejowego.
17 października 2023 r. przesłano do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o płatność końcową.
W dniach 17 października - 13 listopada 2023 r. CUPT przeprowadził kontrolę na zakończenie realizacji projektu. Kontrolujący na podstawie dokonanych czynności kontrolnych potwierdził kompletność dokumentacji oraz właściwy sposób jej archiwizacji. Dodatkowo, nie stwierdzono podejrzenia wystapienia nieprawidłowości i nie wydano zaleceń pokontrolnych.
14 listopada 2023 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. zmniejszenia planowanej maksymalnej wartości projektu z 328 249 969,20 PLN do 328 249 924,23 PLN, tj. o 44,97 PLN.
12 grudnia 2023 r. CUPT zatwierdził wniosek o płatność końcową. Jest to data od której zaczyna biec 5-letni okres trwałości przedmiotowego projektu.
Beneficjent informuje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. Instytucja Zarządzająca PO IiŚ opracowała i udostępniła narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy: skorzystać z formularza lub wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mfipr.gov.pl. Beneficjent zobowiązuje się zaniechać podejmowania działań odwetowych wobec swoich pracowników, wykonawców, jak również innych osób powiązanych z realizowanym projektem, które w dobrej wierze przekazały informację o możliwości wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
Informacje na stronie MAPA DOTACJI UE:
[PL] https://mapadotacji.gov.pl/projekty/746872/
[EN] https://mapadotacji.gov.pl/projekty/746872/?lang=en
Poniżej galeria zdjęć wybranego sprzętu zakupionego w ramach programu „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I.