W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych

baner-DAR-1460x616

Projekt „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” realizowany był w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (PO IiŚ), oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu.
29 października 2015 r. projekt został umieszczony w Wykazie projektów zidentyfikowanych przez właściwą instytucję w ramach trybu pozakonkursowego PO IiŚ pod nr 2.1-7.
Wartość projektu wyniosła 217 554 933,95 PLN, z czego wkład Funduszu Spójności wyniósł 184 921 693,86 PLN, a wkład Budżetu Państwa to 32 633 240,09 PLN

Przedmiotem projektu były:

  • zakupy sprzętu w zakresie prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych (m. in.: pojazdy do ratownictwa wysokościowego z drabiną i podnośnikiem, pompy do substancji chemicznych, agregaty prądotwórcze);
  • zakupy wyposażenia do realizacji procesu kształcenia w tym symulatorów i trenażerów odzwierciedlających środowisko pracy ratowników;
  • wyposażenie szkół i ośrodków w sprzęt ratowniczo-gaśniczy do szkolenia w zakresie ratowania życia, zdrowia, mienia oraz usuwania skutków katastrof naturalnych, a także wywołanych działalnością człowieka;
  • zadania związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz działania informacyjno-promocyjne.

99,83% całkowitej wartości projektu przeznaczono na zakup sprzętu.
Realizacja projektu wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i osób przebywających na terenie Polski. Ponadto, projekt przyczynił się do poprawy jakości i skuteczności działań ratowniczych, co przełożyło się bezpośrednio na zmniejszenie zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska naturalnego.
Projekt przyczynił się do realizacji Priorytetu Inwestycyjnego 5.2 oraz Osi priorytetowej II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działania 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska.
Beneficjentem projektu była KG PSP. KW PSP były podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, prowadziły postępowania przetargowe, występowały o środki, dokonywały płatności oraz odbierały zakupiony sprzęt.
Projekt realizowany był w latach 2016 - 2021.
18 grudnia 2015 r. podpisano pre-umowę.
W lipcu 2016 r. zostały zatwierdzone rozdzielniki sprzętu, a 10 sierpnia 2016 r. został powołany Zespół do przygotowania i realizacji projektu.
W sierpniu 2016 r. KW PSP wytypowały osoby do prac w Zespole, wskazały użytkowników końcowych sprzętu, wystąpiły z wnioskami o zapewnienie finansowania, a także opracowały projekty dokumentacji przetargowych.
28 września 2016 r., zgodnie z zapisami pre-umowy, dokumentacja aplikacyjna projektu została złożona w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
28 grudnia 2016 r. podpisano umowę o dofinansowanie.
Czytaj też: Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych”
W I kw. 2017 r. przygotowano, konsultowano dokumentację przetargową i wszczęto postępowania przetargowe.
W dniach 31 styczna – 2 lutego 2017 r. przeprowadzono warsztaty szkoleniowe w zakresie przedstawienia i omówienia zmian wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych 2016 oraz konsultacji dokumentacji przetargowych.
Pierwsze dostawy sprzętu rozpoczęły się w październiku 2017 r.
W 2017 roku dostarczono 5 szt. jednostek sprzętowych, w tym 3 samochody, tj.:

  • 3 szt. samochodów z podnośnikiem hydraulicznym (SHD 40),
  • 2 szt. kontenerów paliwowych (bez paliwa).

Wartość dostaw w 2017 r. wyniosła 7 625 016,00 PLN.
2 lipca 2018 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 227 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 6 szt. więcej w porównaniu do pierwotnego rozdzielnika).
26 września 2018 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:

  • rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 6 szt. quadów z lawetą,
  • wydłużenia okresu kwalifikowalności wydatków do 31 lipca 2019 r.

W 2018 r. dostarczono 216 szt. jednostek sprzętowych, w tym 50 samochodów, tj.:

  • 16 szt. samochodów z drabiną mechaniczną (SD 30),
  • 22 szt. samochodów z drabiną mechaniczną (SD 37, SD 40),
  • 12 szt. samochodów z podnośnikiem hydraulicznym (SHD 23),
  • 12 szt. agregatów prądotwórczych przewoźnych o mocy min. 40 kVA na przyczepie,
  • 6 szt. agregatów prądotwórczych przewoźnych o mocy min. 100 kVA na przyczepie,
  • 20 szt. quadów z lawetą, 
  • 5 szt. przyczep do przewozu sprzętu i wyposażenia (patrz galeria poniżej),
  • 50 szt. zestawów sprzętu do pracy ręcznej na linii brzegowej,
  • 10 szt. myjek wysokociśnieniowych z podgrzewaczem wody i osprzętem (patrz galeria poniżej),
  • 10 szt. myjek niskociśnieniowych z podgrzewaczem wody i osprzętem (patrz galeria poniżej),
  • 5 szt. namiotów z ogrzewaniem i wyposażeniem (patrz galeria poniżej),
  • 10 szt. namiotów gospodarczych, magazynowych z oświetleniem,
  • 5 szt. agregatów prądotwórczych przewoźnych z osprzętem o mocy min. 5 KW,
  • 5 szt. pomp perystaltycznych z osprzętem (patrz galeria poniżej),
  • 10 szt. zbiorników (przenośnych) o pojemności wodnej 10 - 15 m3 z osprzętem (patrz galeria poniżej),
  • 18 szt. wyposażenia szkół i ośrodków w sprzęt dydaktyczny.

Wartość dostaw w 2018 r. wyniosła 132 649 136,10 PLN.
29 stycznia oraz 8 marca 2019 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 267 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 40 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
10 czerwca 2019 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył dostosowania jej zapisów do wymagań RODO.
22 lipca 2019 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:

  • zwiększenia całkowitej wartości projektu ze 141 181 000 PLN do 217 555 000 PLN, tj. o 76 374 000 PLN,
  • rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu 7 nowych zadań obejmujących zakupy: 7 szt. samochodów z drabiną mechaniczną (SD 30), 13 szt. samochodów z drabiną mechaniczną (SD 37, SD 40), 8 szt. samochodów z podnośnikiem hydraulicznym (SHD 23), 5 szt. samochodów z podnośnikiem hydraulicznym (SHD 40), 1 szt. kontenera paliwowego (bez paliwa), 1 szt. agregatu prądotwórczego przewoźnego o mocy min. 40 kVA na przyczepie, 5 szt. agregatów prądotwórczych przewoźnych o mocy min. 100 kVA na przyczepie,
  • wydłużenia okresu kwalifikowalności wydatków do 31 marca 2021 r.

W 2019 r. dostarczono 6 szt. jednostek sprzętowych, tj.:

  • 6 szt. quadów z lawetą. 

Wartość dostaw w 2019 r. wyniosła 359 406,00 PLN.
6 lipca 2020 r
. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 269 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 2 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
26 października 2020 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:

  • rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 2 szt. zestawów zbiorników podwieszanych pod śmigłowiec wraz z wyposażeniem,
  • wydłużenia okresu kwalifikowalności wydatków do 31 grudnia 2021 r.

W 2020 r. dostarczono 15 szt. jednostek sprzętowych, w tym 8 samochodów, tj.:

  • 8 szt. samochodów z podnośnikiem hydraulicznym (SHD 23),
  • 1 szt. agregatu prądotwórczego przewoźnego o mocy min. 40 kVA na przyczepie,
  • 5 szt. agregatów prądotwórczych przewoźnych o mocy min. 100 kVA na przyczepie,
  • 1 szt. kontenera paliwowego (bez paliwa).

Wartość dostaw w 2020 r. wyniosła 13 619 888,40 PLN.
10 maja 2021 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 272 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 3 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
17 czerwca 2021 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 3 szt. quadów z lawetą.
25 października 2021 r. zostały zatwierdzone ostateczne rozdzielniki sprzętu.
W 2021 r. dostarczono 30 szt. jednostek sprzętowych, w tym 25 samochodów, tj.:

  • 7 szt. samochodów z drabiną mechaniczną (SD 30),
  • 13 szt. samochodów z drabiną mechaniczną (SD 37, SD 40),
  • 5 szt. samochodów z podnośnikiem hydraulicznym (SHD 40),
  • 2 szt. zestawów zbiorników podwieszanych pod śmigłowiec wraz z wyposażeniem,
  • 3 szt. quadów z lawetą.

Wartość dostaw w 2021 r. wyniosła 62 938 854,00 PLN.
31 grudnia 2021 r. zakończono rzeczową realizację projektu.
28 stycznia 2022 r. przesłano do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o płatność końcową.
W dniach 1 kwietnia – 23 maja 2022 r. NFOŚiGW przeprowadził planową kontrolę ex-post na dokumentach z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Szkolenie Zespołu Przygotowującego i Realizującego Projekt”. W wyniku kontroli nie stwierdzono naruszenia zasad określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 -2020 w tym takich, które mogłyby zostać uznane jako rodzące skutki finansowe oraz powodujące uznanie poniesionych wydatków za niekwalifikowane.
W dniach 25-29 kwietnia 2022 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeprowadził kontrolę na zakończenie realizacji projektu. Kontrolujący na podstawie dokonanych czynności kontrolnych potwierdził zgodność realizacji projektu z wnioskiem o dofinansowanie oraz umową o dofinansowanie. Dodatkowo, nie stwierdzono podejrzenia wystąpienia nieprawidłowości i nie wydano zaleceń pokontrolnych.
2 września 2022 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. mniejszenia planowanej maksymalnej wartości projektu z 217 555 000,00 PLN do 217 554 933,95 PLN, tj. o 66,05 PLN.
3 listopada 2022 r. NFOŚiGW zatwierdził wniosek o płatność końcową. Jest to data od której zaczyna biec 5 letni okres trwałości przedmiotowego projektu.
Beneficjent informuje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. Instytucja Zarządzająca PO IiŚ opracowała i udostępniła narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy: skorzystać z formularza lub wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mfipr.gov.pl
Beneficjent zobowiązuje się zaniechać podejmowania działań odwetowych wobec swoich pracowników, wykonawców, jak również innych osób powiązanych z realizowanym projektem, które w dobrej wierze przekazały informację o możliwości wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.

Informacje o Projekcie na stronie MAPA DOTACJI UE:

[PL] https://mapadotacji.gov.pl/projekty/746262/
[EN] https://mapadotacji.gov.pl/projekty/746262/?lang=en


Poniżej galeria zdjęć wybranego sprzętu z lat 2019, 2020 i 2021 „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych”

Zdjęcia (35)

{"register":{"columns":[]}}