Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap V
Projekt „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap V” realizowany był w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (PO IiŚ) oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego.
20 października 2021 r. projekt został umieszczony w Wykazie projektów zidentyfikowanych przez właściwą instytucję w ramach trybu pozakonkursowego PO IiŚ pod nr 3.1-81.
Wartość projektu wyniosła 342 085 156,72 PLN, z czego wkład Funduszu Spójności wyniósł 290 768 473,22 PLN, a wkład z Budżetu Państwa to 51 316 683,50 PLN.
Przedmiotem projektu były:
- zakupy sprzętu dla służb drogowego ratownictwa technicznego, w tym pojazdów z niezbędnym specjalistycznym wyposażeniem (ratownictwo), np. samochody ratowniczo-gaśnicze ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego, samochody specjalne wyposażone w specjalistyczny sprzęt do ratownictwa drogowego, samochody wyposażone w sprzęt do organizacji i wsparcia działań na drogach;
- zadania związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz działania informacyjno-promocyjne.
99,95% całkowitej wartości projektu przeznaczone było na zakup sprzętu.
Realizacja projektu wpłynęła na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego dzięki usprawnieniu możliwości ewakuacji osób poszkodowanych w wypadkach na drogach oraz likwidacji skutków powstałych zagrożeń dla życia i zdrowia, a także środowiska naturalnego na terenie Polski. Nastąpił wzrost efektywności systemu ratownictwa na drogach realizowanego przez jednostki PSP.
Projekt przyczynił się do realizacji Priorytetu Inwestycyjnego 7.1, Osi priorytetowej III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działania 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T poprzez poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, w związku z usprawnieniem funkcjonowania służb ratowniczych.
Beneficjentem projektu była KG PSP. Komendy Wojewódzkie PSP były podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, prowadziły postępowania przetargowe, występowały o środki, dokonywały płatności oraz odbierały zakupiony sprzęt.
Projekt realizowany był w latach 2022-2023.
2 grudnia 2021 r. podpisano pre-umowę.
3 grudnia 2021 r. Komendant Główny PSP powołał Zespół do przygotowania i realizacji projektu.
27 stycznia 2022 r., zgodnie z zapisami pre-umowy, dokumentacja aplikacyjna projektu została złożona w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W I kw. 2022 r. Beneficjent udzielił wsparcia merytorycznego KW PSP w zakresie konsultacji 14 specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) i przekazał do CUPT 6 SWZ celem dokonania kontroli ex-ante.
23 czerwca 2022 r. podpisano umowę o dofinansowanie.
Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap V” – transmisja na profilu Fb Centrum Unijnych Projektów Transportowych (https://www.facebook.com/CUPTgovPL): https://www.facebook.com/CUPTgovPL/videos/282530260702657
Artykuł na stronie WWW KG PSP: https://www.gov.pl/web/kgpsp/podpisanie-umowy-ratownictwo-drogowe-czerwiec-2022
W II kw. 2022 r. wszczęto postępowania przetargowe.
19 lipca 2022 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 243 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 46 szt. mniej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika, co wynikało ze znaczącego wzrostu cen).
2 września 2022 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. zwiększenia całkowitej wartości projektu z 292 860 000,00 PLN do 342 086 442,82 PLN, tj. o 49 226 442,82 PLN, a także usunięcia zadań dotyczących dostaw:
- 11 z 22 szt. mikrobusów do przewozu 9 osób łącznie z kierowcą,
- 5 szt. średnich samochodów ratownictwa technicznego z żurawiem hydraulicznym,
- 25 szt. lekkich samochodów zaopatrzeniowych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t.,
- 5 szt. samochodów zaopatrzeniowych o ładowności min. 6 t.
W 2022 r. dostarczono 32 szt. jednostek sprzętowych, w tym 32 samochody, tj.:
- 25 szt. lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy dla SGRT,
- 7 szt. lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy dla SGRChem-Eko.
Wartość dostaw w 2022 r. wyniosła 10 807 887,00 PLN.
13 kwietnia 2023 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 243 szt. jednostek sprzętowych wraz z aktualizacją wartości jednostkowych za sprzęt wynikającą z zawartych umów z Wykonawcami).
26 lipca 2023 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 244 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 1 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
4 września 2023 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 1 szt. lekkiego samochodu rozpoznawczo-ratowniczego.
W 2023 r. dostarczono 212 szt. jednostek sprzętowych, w tym 212 samochodów, tj.:
- 7 szt. średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (standard podstawowy), napęd 4x4,
- 57 szt. średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x4,
- 15 szt. średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x2,
- 16 szt. średni samochód ratowniczo-gaśniczy z systemem piany sprężonej (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x4,
- 11 szt. średni samochód ratowniczo-gaśniczy z systemem piany sprężonej (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x2,
- 14 szt. średni samochód ratowniczo-gaśniczy z funkcją cięcia (GBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x4,
- 37 szt. ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GCBA - standard podstawowy), napęd 4x4,
- 7 szt. ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GCBA - standard podstawowy), napęd 4x2,
- 36 szt. ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego (GCBA - standard pierwszowyjazdowy), napęd 4x4,
- 11 szt. mikrobus do przewozu do 9 osób łącznie z kierowcą,
- 1 szt. lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy.
Wartość dostaw w 2023 r. wyniosła 331 114 687,22 PLN.
W IV kw. 2023 r. zakończono rzeczową realizację projektu.
26 stycznia 2024 r. przesłano do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o płatność końcową.
W dniach 11 marca – 8 maja 2024 r. CUPT przeprowadził kontrolę na zakończenie realizacji projektu. Kontrolujący na podstawie dokonanych czynności kontrolnych potwierdził osiągnięcie wskaźników produktu. Dodatkowo, nie stwierdzono podejrzenia wystąpienia nieprawidłowości i nie wydano zaleceń pokontrolnych.
17 czerwca 2024 r. CUPT dokonało ponownego obliczenia maksymalnej kwoty wydatków kwalifikowalnych i oświadczyło, że wynosi ona 342 080 556,72 PLN.
23 maja 2024 r. CUPT zatwierdził wniosek o płatność końcową. Jest to data od której zaczyna biec 5 letni okres trwałości przedmiotowego projektu.
Beneficjent informuje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.
Instytucja Zarządzająca PO IiŚ opracowała i udostępniła narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy: skorzystać z formularza lub wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mfipr.gov.pl
Beneficjent zobowiązuje się zaniechać podejmowania działań odwetowych wobec swoich pracowników, wykonawców, jak również innych osób powiązanych z realizowanym Projektem, które w dobrej wierze przekazały informację o możliwości wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
Informacje o Projekcie na stronie MAPA DOTACJI UE:
[PL] https://mapadotacji.gov.pl/projekty/1534774/
[EN] https://mapadotacji.gov.pl/projekty/1534774/?lang=en
Poniżej zdjęcia wybranego sprzętu zakupionego przy wsparciu programu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap V”