W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV

baner-drogi-IV-1460x616

Projekt „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV” realizowany był w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (PO IiŚ) oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego. 
31 maja 2016 r. projekt został umieszczony w Wykazie projektów zidentyfikowanych przez właściwą instytucję w ramach trybu pozakonkursowego PO IiŚ pod nr 3.1-55. 
Wartość projektu wyniosła 323 087 440,68 PLN, z czego wkład Funduszu Spójności wyniósł 274 596 699,57 PLN, a wkład z Budżetu Państwa to 48 490 741,11 PLN.
Przedmiotem projektu były: 

  • zakupy sprzętu dla służb drogowego ratownictwa technicznego, w tym pojazdów z niezbędnym specjalistycznym wyposażeniem (ratownictwo), np. samochody ratowniczo-gaśnicze ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego, samochody specjalne i specjalistyczny sprzęt do ratownictwa drogowego, samochody i sprzęt do organizacji i wsparcia działań na drogach rozlokowane w jednostkach ratowniczo-gaśniczych PSP na terenie całego kraju stanowiących zabezpieczenie drogowych szlaków komunikacyjnych, w tym przeciwdziałanie COVID-19;
  • zadania związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz działania informacyjno-promocyjne. 

99,80% całkowitej wartości projektu przeznaczone zostało na zakup sprzętu.
Realizacja projektu wpłynęła na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego dzięki usprawnieniu możliwości ewakuacji osób poszkodowanych w wypadkach na drogach oraz likwidacji skutków powstałych zagrożeń dla życia i zdrowia, a także środowiska naturalnego na terenie Polski. Nastąpił wzrost efektywności systemu ratownictwa na drogach realizowanego przez jednostki PSP.
Projekt przyczynił się do realizacji Priorytetu Inwestycyjnego 7.1, Osi priorytetowej III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działania 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T poprzez poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, w związku z usprawnieniem funkcjonowania służb ratowniczych.
Beneficjentem projektu była KG PSP. KW PSP były podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, prowadziły postępowania przetargowe, występowały o środki, dokonywały płatności oraz odbierały zakupiony sprzęt.
Projekt realizowany był w latach 2017-2023.
30 czerwca 2016 r. podpisano pre-umowę.
W lipcu 2016 r. Komendant Główny PSP zatwierdził rozdzielniki sprzętu.
21 lutego 2017 r. Komendant Główny PSP powołał Zespół do przygotowania i realizacji projektu.
22 czerwca 2017 r. zgodnie z zapisami pre-umowy, dokumentacja aplikacyjna projektu została złożona w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 
3 października 2017 r. podpisano umowę o dofinansowanie.
Czytaj też: Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV”
W IV kw. 2017 r. konsultowano 3 dokumentacje przetargowe i przekazano je do kontroli ex-ante w CUPT.
W I kw. 2018 r. konsultowano dokumentacje przetargowe i wszczęto postępowania przetargowe.
19 lutego 2018 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 266 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 16 szt. więcej w porównaniu do pierwotnego rozdzielnika).
7 marca 2018 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:

  • zwiększenia całkowitej wartości projektu z 200 000 000 PLN do 258 823 529,42 PLN tj. o 58 823 529,42 PLN;
  • rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowych zadań obejmujących zakupy 2 szt. samochodów laboratoriów dla wiodących grup radiacja biologia, 5 szt. średnich samochodów ratownictwa chemicznego, 1 szt. ciężkiego samochodu ratownictwa chemicznego, 7 szt. ciężkich samochodów ratownictwa technicznego do usuwania skutków kolizji drogowych (z rotatorem) oraz 1 szt. ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego.

Pierwsze dostawy sprzętu rozpoczęły się w marcu 2019 r.
W 2019 r. dostarczono 210 szt. jednostek sprzętowych, w tym 105 samochodów, tj.:

  • 6 szt. samochodów dowodzenia i łączności (kompanijne stanowisko dowodzenia) – patrz przykładowa galeria poniżej,
  • 1 szt. samochodu dowodzenia i łączności (batalionowe stanowisko dowodzenia) – patrz przykładowa galeria poniżej, 
  • 7 szt. ciężkich samochodów ratownictwa technicznego do usuwania skutków kolizji drogowych (z rotatorem) – patrz przykładowa galeria poniżej,
  • 10 szt. ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zbiornikiem wody o pojemności min. 7000 dm³ – patrz przykładowa galeria poniżej,
  • 30 szt. ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem rat. drogowego – patrz przykładowa galeria poniżej,
  • 51 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem rat. drogowego – patrz przykładowa galeria poniżej,
  • 79 szt. zestawów hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa drogowego,
  • 26 szt. zestawów do oświetlenia terenu akcji z agregatem prądotwórczym.

Wartość dostaw w 2019 r. wyniosła 146 876 262,20 PLN.
16 kwietnia 2020 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:

  • zwiększenia całkowitej wartości projektu z 258 823 529,42 PLN do 322 796 029,42 PLN, tj. o 63 972 500 PLN, w tym 11 000 000 PLN na walkę z COVID-19;
  • rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu 12 nowych zadań, w tym 4 zadań na walkę z COVID-19, obejmujących zakupy: 2 szt. przenośnych spektrometrów promieniowania gamma z detektorem germanowym wysokiej czystości (HPGe), 2 szt. chromatografów jonowych, 2 szt. urządzeń REAL TIME PCR System amplifikacji kwasów nukleinowych wraz z możliwością przeprowadzenia reakcji topnienia produktu, 2 szt. zestawów rozpoznania wstępnego, 2 szt. zestawów wyposażenia warsztatowego ciężkich ubrań gazoszczelnych (CUG), 1 szt. ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze zwiększonym potencjałem do ratownictwa drogowego, 5 szt. samochodów specjalnych z drabiną mechaniczną o wysokości ratowniczej min. 30 m, 4 szt. podnośników hydraulicznych o wysokości ratowniczej min. 70 m, 1 szt. samochodu laboratorium dla Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-ekologicznego, specjalizującej się w reagowaniu na zagrożenia biologiczne, 21 szt. atestowanych /certyfikowanych pod kątem spełnienia przepisów ADR, RID, IMGD, ICAO, IATA,UN pojemników do transportu materiałów CBRNE, w tym stwarzających zagrożenie biologiczne, 21 szt. zestawów do dezynfekcji pomieszczeń w przypadku likwidacji zagrożenia biologicznego (fumigacja), 22 szt. mikrobusów do przewozu 9 osób, sprzętu oraz materiałów;
  • wydłużenia okresu kwalifikowalności wydatków do 31 grudnia 2023 r.

17 kwietnia i 10 września 2020 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 351 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 85 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
15 września 2020 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in.:

  • zmiany nazwy Zadania nr 23 z: „Podnośnik hydrauliczny o wysokości ratowniczej min. 70 m – 4 szt.” na: „Podnośnik hydrauliczny o wysokości ratowniczej min. 68 m – 4 szt.”.;
  • aktualizacji Zestawienia wskaźników do monitorowania postępu rzeczowego projektu.

W 2020 r. dostarczono 72 szt. jednostek sprzętowych, w tym 30 samochodów, tj.:

  • 5 szt. średnich samochodów ratownictwa chemicznego,
  • 5 szt. ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zbiornikiem wody o pojemności min. 7000 dm³,
  • 11 szt. ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego,
  • 9 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego,
  • 21 szt. atestowanych/certyfikowanych pod kątem spełnienia przepisów ADR, RID, IMGD, ICAO, IATA,UN pojemników do transportu materiałów CBRNE, w tym stwarzających zagrożenie biologiczne,
  • 21 szt. zestawów do dezynfekcji pomieszczeń w przypadku likwidacji zagrożenia biologicznego (fumigacja).

Wartość dostaw w 2020 r. wyniosła 41 544 234,00 PLN.
18 marca 2021 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 358 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 7 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
29 kwietnia 2021 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 7 szt. średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego.
14 grudnia 2021 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 367 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 9 szt. więcej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika).
W 2021 r. dostarczono 57 szt. jednostek sprzętowych, w tym 47 samochodów, tj.:

  • 2 szt. ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych ze zbiornikiem wody o pojemności min. 7000 dm³,
  • 5 szt. ciężkich samochodów ratowniczo – gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego,
  • 8 szt. średnich samochodów ratowniczo – gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego,
  • 1 szt. ciężkiego samochodu ratownictwa chemicznego,
  • 2 szt. przenośnych spektrometrów promieniowania gamma z detektorem germanowym wysokiej czystości (HPGe),
  • 2 szt. chromatografów jonowych,
  • 2 szt. zestawów rozpoznania wstępnego,
  • 1 szt. ciężkiego samochodu ratowniczo – gaśniczego ze zwiększonym potencjałem do ratownictwa drogowego,
  • 22 szt. mikrobusów do przewozu 9 osób, sprzętu oraz materiałów,
  • 7 szt. ciężkich samochodów ratownictwa technicznego do usuwania skutków kolizji drogowych (z rotatorem),
  • 2 szt. urządzeń REAL TIME PCR System amplifikacji kwasów nukleinowych wraz z możliwością przeprowadzenia reakcji topnienia produktu,
  • 2 szt. zestawów wyposażenia warsztatowego ciężkich ubrań gazoszczelnych (CUG),
  • 1 szt. samochodu laboratorium dla Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-ekologicznego, specjalizującej się w reagowaniu na zagrożenia biologiczne.

Wartość dostaw w 2021 r. wyniosła 61 214 177,66 PLN.
31 stycznia 2022 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 365 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 2 szt. mniej w porównaniu do poprzedniego rozdzielnika, co wynikało z braku zgody na zwiększenie wartości projektu).
10 marca 2022 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 7 szt. mikrobusów do przewozu 9 osób, sprzętu oraz materiałów.
29 lipca 2022 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 365 szt. jednostek sprzętowych wraz ze zwiększeniem środków finansowych).
8 sierpnia 2022 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. zwiększenia całkowitej wartości projektu z 322 796 029,42 PLN do 323 119 809,87 PLN, tj. o 323 780,45 PLN.
W 2022 r. dostarczono 24 szt. jednostek sprzętowych, w tym 24 samochody, tj.:

  • 5 szt. samochodów specjalnych z drabiną mechaniczną o wysokości ratowniczej min. 30m,
  • 4 szt. podnośników hydraulicznych o wysokości ratowniczej min. 68m,
  • 1 szt. ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego,
  • 7 szt. średnich samochodów ratowniczo - gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego,
  • 7 szt. mikrobusów do przewozu 9 osób, sprzętu oraz materiałów.

Wartość dostaw w 2022 r. wyniosła 48 794 108,61 PLN.
13 stycznia 2023 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. przesunięcia daty rzeczowej realizacji projektu z 2022 r. na 2023 r.
W 2023 r. dostarczono 2 szt. jednostek sprzętowych, w tym 2 samochody, tj.:

  • 2 szt. samochód laboratorium dla wiodących grup radiacja biologia.

Wartość dostaw w 2023 r. wyniosła 23 985 000,00 PLN.
W I kw. 2023 r. zakończono rzeczową realizację projektu.
13 września 2023 r. na terenie stadionu PGE Narodowy w Warszawie odbyła się konferencja prezentująca efekty realizacji zakupu sprzętu dla Państwowej Straży Pożarnej, w ramach projektu. Wydarzeniu towarzyszyły pokazy działań ratowniczych PSP oraz prezentacja zakupionego sprzętu, w tym: m. in. mobilnego laboratorium dla grup ratownictwa chemiczno-ekologicznego (chemia, radiacja, biologia), samochodu do dekontaminacji przy zagrożeniach CBRNE, podnośnika hydraulicznego o wysokości ratowniczej min. 68 m, ciężkiego samochodu ratownictwa technicznego do usuwania skutków kolizji drogowych, ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego ze zwiększonym potencjałem ratownictwa kolejowego, pojazdu wielofunkcyjnego typu UTV oraz zestawu hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa kolejowego.
26 stycznia 2024 r. przesłano do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o płatność końcową.
29 stycznia 2024 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczył m. in. zmniejszenia planowanej maksymalnej wartości projektu z 323 119 809,87 PLN do 323 087 440,68 PLN, tj. o 32 369,19 PLN.
12 lutego 2024 r. CUPT przeprowadził kontrolę na zakończenie realizacji projektu. Kontrolujący na podstawie dokonanych czynności kontrolnych potwierdził osiągnięcie wskaźników produktu. Dodatkowo, nie stwierdzono podejrzenia wystąpienia nieprawidłowości i nie wydano zaleceń pokontrolnych.
21 lutego 2024 r. CUPT zatwierdził wniosek o płatność końcową. Jest to data od której zaczyna biec 5-letni okres trwałości przedmiotowego projektu.
Beneficjent informuje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.
Instytucja Zarządzająca PO IiŚ opracowała i udostępniła narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy: skorzystać z formularza lub wysłać wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mfipr.gov.pl
Beneficjent zobowiązuje się zaniechać podejmowania działań odwetowych wobec swoich pracowników, wykonawców, jak również innych osób powiązanych z realizowanym Projektem, które w dobrej wierze przekazały informację o możliwości wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.

Informacje o Projekcie na stronie MAPA DOTACJI UE:

[PL] https://mapadotacji.gov.pl/projekty/746788/
[EN] https://mapadotacji.gov.pl/projekty/746788/?lang=en

Poniżej zdjęcia wybranego sprzętu zakupionego przy wsparciu programu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV”

Zdjęcia (30)

{"register":{"columns":[]}}