Kształcenie baletowe
Kształcenie baletowe ma strukturę dwustopniową: na poziomie średniej szkoły zawodowej, w której prowadzone jest kształcenie artystyczne umożliwiające uzyskanie tytułu zawodowego tancerz oraz na poziomie szkoły wyższej w uczelniach muzycznych.
Szkolnictwo baletowe obejmuje następujące typy szkół:
- ogólnokształcące szkoły baletowe – szkoły o dziewięcioletnim cyklu kształcenia, w których jest realizowane kształcenie ogólne w zakresie klas IV-VIII szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego. W klasie V przeprowadza się egzamin ósmoklasisty. Szkoły baletowe umożliwiają uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły i potwierdzają uzyskanie tytułu zawodowego tancerz - po zdaniu egzaminu dyplomowego, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości - po zdaniu egzaminu maturalnego. O przyjęcie do klasy pierwszej ogólnokształcącej szkoły baletowej może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy nie więcej niż 10 lat i ukończył klasę III szkoły podstawowej.
- szkoły sztuki tańca – szkoły o dziewięcioletnim cyklu kształcenia, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego tancerz po zdaniu egzaminu dyplomowego. O przyjęcie do klasy pierwszej może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy co najmniej 6 lat oraz nie więcej niż 16 lat.
Kwalifikacja kandydatów odbywa się na podstawie badania przydatności, które polega na sprawdzeniu predyspozycji fizycznych, ruchowych, poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej.
W szkołach realizowane są m. in. następujące obowiązkowe zajęcia edukacyjne: taniec klasyczny, taniec współczesny, taniec ludowy i charakterystyczny, taniec dawny, rytmika, umuzykalnienie, audycje muzyczne, historia tańca.
Egzamin dyplomowy w szkołach baletowych obejmuje:
- część praktyczną polegająca na wykonaniu:
- lekcji i układu choreograficznego w technice tańca klasycznego,
- lekcji i układu choreograficznego w technice tańca współczesnego lub lekcji i układu choreograficznego w technice tańca charakterystycznego;
- część teoretyczną z historii tańca.