W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Materiały pomocnicze do obliczenia wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, niezbędnego do ustalenia kwoty dotacji udzielanej na podstawie odpowiednio art. 25 ust. 1, 2 i 4 ww. ustawy w roku 2022

31.03.2022

Wychodząc naprzeciw potrzebom jednostek samorządu terytorialnego dotujących publiczne szkoły, jak co roku - pomimo braku ustawowego obowiązku - ministerstwo przygotowało materiały, które pomogą samorządom w sprawdzeniu poprawność ich obliczeń w zakresie kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla danej jednostki samorządu terytorialnego w roku bazowym (tj. 2021) na prowadzenie przez tę jednostkę szkół danego typu (St-1).

Zaprezentowane w załączeniu dane dotyczą wszystkich jednostek samorządu terytorialnego.

Ustalając wysokość wskaźnika zwiększającego należy pamiętać, że jest on obliczany z uwzględnieniem rozróżnienia:

  • szkół specjalnych oraz szkół niebędących szkołami specjalnymi, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (odpowiednio wg wzoru przedstawionego w art. 14 ust. 2 i art. 14 ust. 1),
  • każdego typu szkoły (z tym, że w przypadku szkół podstawowych w gminach miejsko-wiejskich stosowane jest dodatkowe rozróżnienie ze względu na położenie szkoły na wsi i mieście do 5 tys. mieszkańców lub w mieście powyżej 5 tys. mieszkańców).

Załączone materiały pomocnicze zostały przedstawione w kilku arkuszach pliku Excel, z uwzględnieniem powyższych rozróżnień. Aby ułatwić korzystanie z pliku, w każdym arkuszu, w komórkach B3-B6, znajdują się informacje identyfikujące każdy przypadek poprzez określenie: typu szkoły, jej specyfiki (szkoła specjalna i szkoła niebędąca szkołą specjalną) oraz położenia szkoły podstawowej w gminach miejsko-wiejskich.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli jednostka samorządu terytorialnego w roku bazowym otrzymała środki z tzw. rezerwy 0,4%, należy je doliczyć do kwoty opisanej symbolem St-1.

Aby wspomóc samorządy w poprawnym ustaleniu kwoty rezerwy 0,4%, ministerstwo umieściło w Strefie dla Zalogowanych SIO materiały o charakterze pomocniczym dotyczące dwóch kryteriów branych pod uwagę przy podziale ww. rezerwy (wzrost zadań szkolnych oraz błędy statystyczne), w ramach których ustalenie kwoty z podziałem na typy szkół może być trudniejsze niż przy ustalaniu kwot w ramach pozostałych kryteriów.

Uwaga: Przy naliczaniu wskaźnika zwiększającego na rok 2022 nie należy uwzględniać w wydatkach bieżących poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez tę jednostkę szkół danego typu (symbol Wbt-1) wydatków związanych z realizacją programu „Laboratoria przyszłości” (patrz § 10aa rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19; Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.).

Materiały

Wskaźnik zwiększający 2022
20220404​_Wskaźnik​_zwiększający​_2022​_wartości​_v2.xlsx 0.40MB
{"register":{"columns":[]}}