Prace nagrodzone w Konkursie Dobrych Praktyk
Mamy ogromną przyjemność przedstawić Państwu laureatów oraz zaprezentować nagrodzone prace konkursowe. Celem konkursu było zebranie informacji o dobrych praktykach w świadczeniu nieodpłatnej pomocy, wybór i rozpowszechnienie najciekawszych rozwiązań podnoszących jakość udzielanej nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczonego nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, a w konsekwencji zwiększenie świadomości społecznej o systemie nieodpłatnej pomocy.
Prace konkursowe dostępne są do pobrania pod artykułem.
Grupa wykonawców i recenzentów
Nagrodę I miejsca przyznano Pani Aleksandrze Łapińskiej-Oleś z Warszawy.
Laureatka w swojej pracy konkursowej zaprezentowała wzorcowy sposób obsługi beneficjentów nieodpłatnej pomocy. Jej rozwiązania mogą być wykorzystywane przez inne osoby udzielające pomocy jako standardy obsługi. Pani Aleksandra wykazała się nie tylko ogromnym profesjonalizmem i zaangażowaniem w pracę na rzeczy systemu nieodpłatnej pomocy, ale również podkreśliła wagę życzliwości i empatycznego podejścia do beneficjentów oraz problemów z jakimi zwracają się do punktów nieodpłatnej pomocy. Zaprezentowane dobre praktyki to przede wszystkim dbałość o komfort psychiczny beneficjentów m.in. poprzez wykazanie zainteresowania ich problemem i informowanie o wykonywanych czynnościach, komunikacja adekwatna i zrozumiała dla odbiorcy, a w razie potrzeby wykonywanie notatek z instrukcją działania lub pomoc w podjęciu dalszych czynności. Opisane działania są jedynie przykładami dobrych praktyk przedstawionych przez Panią Aleksandrę Łapińską-Oleś.
Nagrodę II miejsca przyznano Panu Łukaszowi Żabskiemu z Wałbrzycha.
Pan Łukasz zaprezentował rozwiązanie stosowane przez Niego w sytuacji, gdy problem beneficjenta wykracza poza zakres nieodpłatnej pomocy prawnej. Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje sporządzenia projektów pism w sprawach toczących się przed sądem. Pan Łukasz informuje jednak beneficjentów o wymaganych elementach pism procesowych, zasadach ich wnoszenia, a także pobiera ogólnodostępne wzory, które mogą pomóc beneficjentowi w samodzielnym sporządzeniu pisma procesowego.
Nagrodę III miejsca przyznano Panu Tomaszowi Kaszuckiemu z Rzeszowa.
Pan Tomasz w swojej pracy przedstawił szereg praktycznych rozwiązań, które przydają się w codziennej pracy osoby udzielającej nieodpłatnej pomocy. Jednocześnie Pan Tomasz zaprezentował działania mające na celu promocję nieodpłatnych usług m.in. edukacja prawna poprzez przeprowadzanie wykładów oraz opracowywanie poradników i informatorów.
Grupa Koordynatorów i Administratorów Powiatowych powiatów, których liczba mieszkańców przekracza 100 tysięcy oraz Koordynatorów i Administratorów Wojewódzkich
Nagrodę I miejsca przyznano Pani Karolinie Pupek z Kaczyc.
Laureatka w swojej pracy konkursowej zaprezentowała pomysł realizowany w Powiecie Cieszyńskim, mający na celu zwiększenie świadomości społecznej o systemie nieodpłatnej pomocy poprzez prowadzenie ogólnodostępnego edukacyjnego profilu na portalu społecznościowym Facebook. Profil ten jest dedykowany usługom nieodpłatnej pomocy i umieszczane są na nim nie tylko informacje dotyczące punktów nieodpłatnej pomocy tj. harmonogramów dyżurów i informacji o lokalizacji punktów, ale również inne materiały, które mają na celu edukację prawną społeczności lokalnej. Pracownicy Starostwa Powiatowego opracowują artykuły, plakaty oraz inne materiały, które nierzadko docierają do kilku, a nawet kilkunastu tysięcy odbiorców z obszaru Powiatu Cieszyńskiego. Ponadto, beneficjenci mogą za pośrednictwem profilu komunikować się z pracownikami Starostwa Powiatowego i zadawać pytania na temat systemu nieodpłatnej pomocy.
Nagrodę II miejsca przyznano Pani Agacie Gasz-Solik z Tychów.
Pani Agata w swojej pracy konkursowej przedstawiła dobrą praktykę stosowaną w mieście Tychy, polegającą na promowaniu systemu nieodpłatnej pomocy z wykorzystaniem reklamy w komunikacji miejskiej. Dzięki temu informacja o systemie dociera do coraz szerszego grona odbiorców. Ponadto, Urząd Miasta Tychy opracował ujednoliconą wizualizację materiałów informacyjnych na temat systemu nieodpłatnej pomocy, która została udostępniona organizacjom pozarządowym. Dodatkową dobrą praktyką stosowaną w Urzędzie Miasta jest komunikacja z pracownikami innych urzędów, którzy zajmują się organizacją systemu nieodpłatnej pomocy. Pracownicy dzielą się swoimi doświadczeniami oraz konsultują problematyczne kwestie, co wpływa pozytywne na jakość ich codziennej pracy.
Nagrodę III miejsca przyznano Pani Katarzynie Skubisz z Katowic.
Pani Katarzyna w swojej pracy konkursowej opisała dobrą praktykę stosowaną przez miasto Katowice, polegającą na wprowadzeniu udogodnień, mających na celu poprawienie jakości udzielanej nieodpłatnej pomocy osobom słabosłyszącym. W tym celu miasto Katowice zakupiło pętlę indukcyjną, będącą systemem wspomagania słuchu. Dodatkowo, osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą zapisać się na nieodpłatne porady za pomocą programu „toktutok” korzystającego ze wsparcia tłumacza języka migowego, a porada odbywa się z możliwością korzystania przez osobę udzielającą pomocy z tabletu przy wsparciu systemu wsparcia tłumacza języka migowego.
Materiały
I miejsce w kategorii wykonawców i recenzentówKDP_I_miejsce_w_kategorii_wykonawców_i_recenzentów.pdf 4.22MB II miejsce w kategorii wykonawców i recenzentów
KDP_II_miejscse_w_kategorii_wykonawców_i_recenzentów.pdf 1.57MB III miejsce w kategorii wykonawców i recenzentów
KDP_III_miejsce_w_kategorii_wykonawców_i_recenzentów.pdf 0.31MB I miejsce w kategorii koordynatorów i administratorów
KDP_I_miejsce_w_kategorii_koordynatorów_i_administratorów.pdf 0.14MB II miejsce w kategorii koordynatorów i administratorów
KDP_II_miejsce_w_kategorii_koordynatorów_i_administratorów.pdf 0.74MB III miejsce w kategorii koordynatorów i administratorów
KDP_III_miejsce_w_kategorii_koordynatorów_i_administratorów.pdf 0.16MB