W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Strategiczna OOŚ

Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko jest postępowaniem, które przeprowadza się dla określonych rodzajów projektów dokumentów opracowywanych lub przyjmowanych przez organy administracji lub inne podmioty opracowujące projekt dokumentu, niebędące organami administracji. Do ww. projektów dokumentów należą:

  1. Plany ogólne gmin oraz plany zagospodarowania przestrzennego, wyznaczające ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, a także koncepcja rozwoju kraju, strategie rozwoju, programy, polityki publiczne i dokumenty programowe, z zakresu polityki rozwoju, wyznaczające ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
  2. Polityki, strategie, plany lub programy w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki i wykorzystywania terenu, wyznaczające ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
  3. Pozostałe polityki, strategie, plany i programy, jeżeli ich realizacja może spowodować znaczące oddziaływanie na obszar Natura 2000 jeżeli nie są one bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynikają z tej ochrony;
  4. Dokumenty inne niż wyżej wymienione, jeżeli realizacja ich postanowień może spowodować znaczące oddziaływanie na środowisko.

Pierwszym etapem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest uzgodnienie zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko. Organ opracowujący projekt dokumentu, w zależności od jego rodzaju, dokonuje uzgodnienia z:

  1. Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska,
  2. regionalnym dyrektorem ochrony środowiska,
  3. Głównym Inspektorem Sanitarnym,
  4. państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym,
  5. państwowym powiatowym inspektorem sanitarnym,
  6. dyrektorem urzędu morskiego.

Prognozę można określić jako odpowiednik raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który jest przygotowywany w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Zakres prognozy szczegółowo reguluje ustawa, niemniej musi ona zawierać następujące elementy:

  • analiza projektu dokumentu,
  • analiza i ocena istniejącego stanu środowiska,
  • charakterystyka oddziaływań na środowisko,
  • możliwość wystąpienia oddziaływania transgranicznego,
  • prezentacja rozwiązań zapobiegających, ograniczających lub kompensujących negatywne dla środowiska działania,
  • przedstawienie rozwiązań alternatywnych,
  • metody zastosowane przy sporządzaniu prognozy,
  • metody analizy skutków realizacji dokumentu,
  • streszczenie w języku niespecjalistycznym.

Kolejnym elementem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest opiniowanie przedstawionego dokumentu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Opinie przygotowują te same organy, które brały udział w uzgadnianiu zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie.

Obowiązkowym komponentem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest udział społeczeństwa. Do publicznej wiadomości powinny zostać podane informacje dotyczące:

  • przystąpienia do opracowywania projektu dokumentu i o jego przedmiocie;
  • możliwości zapoznania się z założeniami lub projektem dokumentu, prognozą oddziaływania na środowisko - w przypadku gdy dla projektu dokumentu jest przeprowadzana strategiczna ocena oddziaływania na środowisko i wymaganymi przez przepisy załącznikami oraz stanowiskami innych organów, jeżeli stanowiska są dostępne w terminie składania uwag i wniosków oraz o miejscu, w którym są one wyłożone do wglądu;
  • możliwości składania uwag i wniosków;
  • sposobu i miejsca składania uwag i wniosków oraz o co najmniej 21-dniowym terminie ich składania;
  • organu właściwego do rozpatrzenia uwag i wniosków;
  • postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli jest prowadzone.

Przed przyjęciem dokumentu podmiot opracowujący jego projekt bierze pod uwagę ustalenia zawarte w prognozie, opinie organów oraz rozpatruje uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa.

Do przyjętego dokumentu załącza się pisemne podsumowanie zawierające uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych, a także informację, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:

  • ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko,
  • opinie właściwych organów,
  • zgłoszone uwagi i wnioski społeczeństwa,
  • wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone,
  • propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.

Organ opracowujący projekt dokumentu jest obowiązany prowadzić monitoring skutków realizacji postanowień przyjętego dokumentu w zakresie oddziaływania na środowisko.

Projekt dokumentu nie może zostać przyjęty, jeżeli ze strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wynika, że może on znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, a nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (nadrzędny interes publiczny, brak rozwiązań alternatywnych, zapewnienie wykonania kompensacji).

{"register":{"columns":[]}}