W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Demografii

Dane kierownictwa

  • Dyrektor: Inga Domagała
  • Zastępca Dyrektora: Michał Guć

Dane kontaktowe

 

  • tel.: +48 538 117 490
  • e-mail: sekretariat.dd@mrpips.gov.pl

 

Opis komórki

Departament Demografii zapewnia wykonywanie zadań z zakresu demografii oraz zadań związanych ze wspieraniem rodziny, pieczy zastępczej oraz adopcji, a także Karty Dużej Rodziny.

Do zadań Departamentu należy w szczególności:

  • przygotowywanie rozwiązań, założeń, programów, strategii z obszaru demografii;
  • wdrażanie postanowień zawartych w aktach prawnych regulujących obszar demografii
    w zakresie kompetencji Ministra;
  • prowadzenie analiz, badań i ocen rozwiązań, w tym rozwiązań prawnych, w zakresie właściwości DD;
  • promowanie i upowszechnianie kultury prorodzinnej we współpracy z departamentami oraz innymi instytucjami i podmiotami;
  • inicjowanie i opiniowanie działań mających na celu promocję dobrych praktyk mających wpływ na rozwój rodziny oraz dzietność, w szczególności związanych z godzeniem rodzicielstwa i pracy zawodowej;
  • obsługa merytoryczna programów realizowanych w DD, w tym prowadzenie postępowań administracyjnych;
  • współpraca w zakresie właściwości DD z Głównym Urzędem Statystycznym, Rządową Radą Ludnościową, instytucjami naukowo-badawczymi, ośrodkami badania opinii publicznej oraz z innymi instytucjami;
  • współpraca z ministerstwami i urzędami centralnymi, jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie tworzenia, opiniowania, realizacji i wdrażania rozwiązań prawnych oraz dobrych praktyk dotyczących demografii w zakresie kompetencji Ministra;
  • przygotowywanie koncepcji rozwiązań instytucjonalnych i organizacyjnych w zakresie wspierania rodziny, pieczy zastępczej oraz adopcji krajowej i zagranicznej;
  • koordynowanie i monitorowanie zadań z zakresu organizacji opieki nad dziećmi
    w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej oraz zadań z zakresu organizacji i prowadzenia ośrodków adopcyjnych;
  • prowadzenie i monitorowanie adopcji zagranicznych zgodnie z Konwencją o ochronie dzieci i współpracy w dziedzinie przysposobienia międzynarodowego sporządzoną
    w Hadze dnia 29 maja 1993 r., w tym wydawanie zgód na prowadzenie postępowania
    o przysposobienie;
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach wspierania rodziny, pieczy zastępczej oraz adopcji;
  • opracowywanie oraz realizowanie i monitorowanie resortowych i rządowych programów
    z zakresu wsparcia rodzin wychowujących dzieci oraz pieczy zastępczej, a także inicjowanie badań i działań promocyjnych w zakresie wspierania rodziny, pieczy zastępczej i adopcji;
  • organizacja i koordynacja ewakuacji dzieci z Ukrainy, w tym umieszczanie grup nieletnich z pieczy zastępczej i ich opiekunów w obiektach na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (RP);
  • inicjowanie, przygotowywanie, opracowywanie i proponowanie koncepcji rozwiązań systemowych, normatywnych i organizacyjnych w obszarze Karty Dużej Rodziny;
  • współpraca z państwami UE oraz z innymi państwami w zakresie właściwości DD;
  • opracowanie założeń i realizacja projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych UE, w obszarze właściwości DD.
{"register":{"columns":[]}}