Informator: zmiany w oskładkowaniu umów zlecenia
11.12.2015
Od 2016 roku wejdą w życie przepisy dotyczące oskładkowania umów zlecenia. Zmiany spowodowane są nowelizacją ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Kiedy mamy do czynienia ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń społecznych?
W momencie, gdy dana osoba pracuje równolegle w kilku miejscach bez względu na formę zatrudnienia.
Jak obecnie podlega ubezpieczeniom społecznym zleceniobiorca wykonujący jednocześnie kilka umów zlecenia?
Obecnie, osoba pracująca na podstawie kilku umów zlecenia, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu umowy, która zawarta została najwcześniej. Zleceniobiorca może jednak dobrowolnie na swój wniosek objęty zostać ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z pozostałych, wszystkich lub wybranych umów zlecenia lub zmienić tytuł do ubezpieczeń, bez względu na wysokość wynagrodzenia ustalonego przez strony za wykonanie takiej umowy.
Czym to skutkuje?
Prowadzi to do wielu nadużyć. Zleceniodawcy, aby uniknąć opłacania składek adekwatnych do uzyskiwanych przez zleceniobiorców przychodów zawierają ze zleceniobiorcami dwie umowy: jedną na niższą kwotę, od której to odprowadzają niskie składki na ubezpieczenia społeczne i drugą na wyższą kwotę, która nie jest oskładkowana.
Co się zmieni od nowego roku?
Ustawa zmienia zasady podlegania ubezpieczeniom osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia jednocześnie z inną aktywnością zarobkową oraz kilku umów zlecenia
Od nowego roku osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu wykonywania jednocześnie kilku umów zlecenia, również zawartych z tym samym zleceniodawcą, będzie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom z każdej umowy zlecenia do momentu uzyskania, w wyniku sumowania, przychodu w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, oczywiście, o ile taki przychód uzyskuje.
Kto będzie zwolniony z ozusowania?
Zwolniony będzie tylko zleceniobiorca, który przedstawi zleceniodawcy dokumenty, z których będzie wynikał brak konieczności opłacania składek.
Jak wykazać, że nie trzeba odprowadzać składek z innych tytułów?
Zleceniobiorca będzie mógł poprosić zleceniodawcę o wystawienie zaświadczenia dotyczącego zawarcia umowy zlecenia, okresu, a także podstawy wymiaru składek z tej umowy. Będzie mógł również przekazać umowę do wglądu innemu płatnikowi.
Kto będzie weryfikował prawidłowość wykazanych przez płatnika składek?
Organ rentowy, na wniosek płatnika składek, będzie mógł zbadać prawidłowość wykazanych przez płatnika składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców.
Co w sytuacji, kiedy kontrola ZUS wykaże błędy przy rozliczaniu składek?
Jeżeli w wyniku sprawdzenia wysokości miesięcznej podstawy wymiaru składek ZUS stwierdzi błędne wykazanie składek, zarówno płatnik jak i ubezpieczony zostaną o tym niezwłocznie poinformowani (ubezpieczony za pośrednictwem płatnika składek). Płatnik zobowiązany będzie do korekty dokumentów..
Kto będzie ponosił odpowiedzialność za rozliczenie z ZUS?
Odpowiedzialność tak jak dotychczas będzie ponosił płatnik. Ważne jest to, że od 2016 roku ZUS, jeżeli będzie taka potrzeba, pomoże zweryfikować prawidłowość rozliczania składek.
Przypomnijmy, że oskładkowanie dochodów członków rad nadzorczych obowiązuje już od początku 2015 r.
- Ostatnia modyfikacja:
- 04.11.2018 18:23 Biuro Promocji
- Pierwsza publikacja:
- 04.11.2018 18:23 Biuro Promocji