W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Praca asystenta rodziny w ramach działań określonych w ustawie o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

Działania asystenta, określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 z późn. zm.), łącznie z działaniami wynikającymi z ustaw o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”, mają charakter profilaktyczny. W naturę zatem tych zadań wpisany jest immanentnie ich podażowy charakter. Każda gmina w Polsce winna stwarzać swoim mieszkańcom możliwość skorzystania ze wsparcia asystenta rodziny w całym szerokim katalogu jego zadań. W ten właśnie sposób asystent rodziny wpisuje się w powszechny system usług oferowanych przez państwo polskie rodzinom wychowującym dzieci.

W związku z tym zadania asystenta powinny obejmować również działania związane z ustawą z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

Poradnictwo w zakresie, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”, dla kobiet posiadających dokument potwierdzający ciążę, ich rodzin lub rodziny z dzieckiem posiadającym zaświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 3 ww. ustawy, koordynowane jest przez asystenta rodziny, o którym mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Zgodnie z art. 8  ustawy „Za życiem”, koordynacja wsparcia podejmowana jest przez asystenta rodziny na wniosek osób, o których mowa w ust. 2, złożony do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy kierownika ośrodka pomocy społecznej.  

Jednocześnie ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4, stwierdza w zaświadczeniu lekarz ubezpieczenia zdrowotnego, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, posiadający specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie: położnictwa i ginekologii, perinatologii lub neonatologii.

Pamiętać należy, że głównym celem działań asystenta rodziny jest pomoc rodzinie w przezwyciężaniu sytuacji, które mogą zagrażać stabilności rodziny i stwarzać trudności opiekuńczo-wychowawcze. Na mocy ustawy „Za życiem” do kręgu odbiorców usług asystenta rodziny zostały włączone także kobiety w ciąży, ich rodziny oraz rodziny z dzieckiem posiadającym zaświadczenie o zdiagnozowanym ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniu albo nieuleczalnej chorobie zagrażającej jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu. Nie oznacza to jednak w każdym przypadku nowej kategorii odbiorców usług, bowiem niejednokrotnie usługi wobec tej kategorii beneficjentów realizowane były już wcześniej przez asystenta rodziny. Specyfika świadczonych przez asystentów rodziny usług wiąże się z ich gotowością do prowadzenia pracy z rodziną we wszystkich aspektach. Nie wydaje się w żadnej mierze zasadne oddzielanie usług świadczonych na mocy ustawy „Za życiem” od innych zadań asystenta rodziny.

W zakładce Wsparcie dla rodzin z dziećmi/ Materiały pokonferencyjne  znajdą Państwo poradnik pt. Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne.

 

Materiały

Asystentura rodziny - rekomendacje metodyczne i organizacyjne
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
26.04.2019 15:00 Biuro Promocji
Pierwsza publikacja:
26.04.2019 15:00 Biuro Promocji
{"register":{"columns":[]}}