Sygnaliści w pytaniach i odpowiedziach
Sygnalista uzyskuje informacje o naruszeniu w trakcie i w związku z pracą. Nie jest przypadkowym świadkiem zdarzenia.
Kim jest sygnalista?
Sygnalistą jest osoba zgłaszająca naruszenie prawa, o których dowiedziała się w związku z pracą. Sygnalistą może być każdy narażony na działania odwetowe po dokonaniu zgłoszenia.
Co odróżnia sygnalistę od innych zgłaszających np. składających zawiadomienie o przestępstwie?
Sygnalista uzyskuje informacje o naruszeniu w trakcie i w związku z pracą. Nie jest przypadkowym świadkiem zdarzenia.
Dlaczego ustawa o ochronie sygnalistów jest konieczna?
Decyzja osoby o zgłoszeniu naruszeniu pociąga za sobą ryzyko negatywnych konsekwencji ze strony pracodawcy. Taki pracownik, jako strona ewidentnie słabsza, może zostać pozbawiony awansu, podwyżki, nagrody. Wreszcie pracodawca wskutek mobbingu może zmusić sygnalistę do złożenia wypowiedzenia umowy o pracy.
Ustawa ma na celu zapewnienie ochrony takim osobom.
Czy sygnalistą może być tylko pracownik?
Nie, ale przyjmuje się, że będzie to zazwyczaj pracownik. Sygnalistą może być każdy, kto w związku z pełnionymi obowiązkami uzyskuje informacje o naruszeniu, i zdecyduje się dokonać zgłoszenia.
Jak sygnalista może zgłosić naruszenie prawa?
Do odpowiedniej komórki we własnej organizacji/do pracodawcy (zgłoszenie wewnętrzne), do organu publicznego (zgłoszenie zewnętrzne). Trzecią opcją jest ujawnienie publiczne, ale nie jest to preferowane rozwiązanie. Sygnalista w takim wypadku dokonuje publicznego ujawnienia nieprawidłowości w wyjątkowych sytuacjach.
Jakie obowiązki będzie miał pracodawca w związku z ustawą o ochronie sygnalistów?
Pracodawca będzie musiał opracować procedurę zgłoszeń wewnętrznych, określającą zasady przyjmowania takich zgłoszeń i stworzyć kanały do ich przyjmowania.
Jaka ochrona przysługuje sygnaliście?
Sygnalista będzie mógł wystąpić z roszczeniem o zadośćuczynienie lub odszkodowanie. Ponadto osoby przyjmujące zgłoszenia są obowiązane zachować tożsamość sygnalisty w tajemnicy.
Kiedy wystąpią działania odwetowe?
Działania odwetowe to wszelkie działania zmierzające do pogorszenia statusu sygnalisty w związku z dokonaniem zgłoszenia. Musi wystąpić związek między zgłoszeniem a działaniem odwetowym.
Czy dokonanie zgłoszenia będzie obowiązkowe?
Nie, ustawa nie wprowadza obowiązku dokonywania zgłoszeń. Decyzja o zgłoszeniu naruszenia będzie własną decyzją każdego potencjalnego sygnalisty, bez obowiązku wynikającego z prawa.
Czemu służy samo zgłoszenie naruszenia prawa?
Zgłoszenie naruszenia prawa ma pozwolić na podjęcie działań przed wystąpieniem skutków takiego naruszenia lub je maksymalnie zminimalizować. Dlatego konieczne jest stworzenie systemu ochrony sygnalistów. Każdy pracownik powinien mieć świadomość o możliwości zgłoszenia.
Dowiedziałem się o naruszeniu prawa w związku z pracą u mojego pracodawcy. Chciałbym dokonać zgłoszenia. Jak powinienem tego dokonać?
Zgłoszenia można dokonać do odpowiedniej komórki we własnej organizacji/do pracodawcy (zgłoszenie wewnętrzne) lub do organu publicznego (zgłoszenie zewnętrzne).
Trzecią opcją jest ujawnienie publiczne, dopuszczalne tylko w wyjątkowych sytuacjach.
Naruszenie prawa, które mam zamiar zgłosić, chyba nie mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy? Czy powinienem dokonać weryfikacji, czy moje zgłoszenie mieści się w zakresie przedmiotowym ustawy? Jakie będą skutki dokonania zgłoszenia naruszenia prawa spoza zakresu przedmiotowego.
Zakres przedmiotowy zgłoszeń wskazany został w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów, składa się z następujących dziedzin:
1. korupcji;
2. zamówień publicznych;
3. usług, produktów i rynków finansowych;
4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6. bezpieczeństwa transportu;
7. ochrony środowiska;
8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9. bezpieczeństwa żywności i pasz;
10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11. zdrowia publicznego;
12. ochrony konsumentów;
13. ochrony prywatności i danych osobowych;
14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
W przypadku dokonania zgłoszenia spoza zakresu przedmiotowego ustawy do tego zgłoszenia nie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów. Zgłaszający nie otrzyma statusu sygnalisty.
Zgłoszenie spoza zakresu przedmiotowego nie oznacza jednak, że nie zostaną podjęte inne działania np. wszczęcie postępowania przygotowawczego.
Planuję dokonać zgłoszenia. Boję się, że będę długo czekał na przyznanie ochrony. Kiedy uzyskam status sygnalisty?
Status sygnalisty jest przyznawany w momencie dokonania zgłoszenia. Przyjęcie i potwierdzenie tego faktu przez komórkę przyjmującą zgłoszenia nie ma wpływu na uzyskanie tego statusu.
Jestem w konflikcie ze swoim przełożonym. Wiedza o konflikcie jest powszechna w miejscu pracy. Jestem przekonany, że osoby przyjmujące zgłoszenie mają świadomość tego sporu. Jednocześnie dowiedziałem się o naruszeniach prawa dokonanych przez przełożonego. Czy w takiej sytuacji warto dokonać zgłoszenia wewnętrznego? Czy nie zostanie ono pominięte?
Tak, w takiej sytuacji warto dokonać zgłoszenia wewnętrznego. Nie zostanie ono pominięte, jeżeli zawiera wiarygodne informacje o naruszeniu prawa. Osoby przyjmujące zgłoszenie powinny być bezstronne. Informacje o konflikcie nie powinny mieć wpływu na rozpatrzenie zgłoszenia.
Od znajomego z innego departamentu dowiedziałem się o planowych zwolnieniach w związku z przekształceniem naszej firmy. Obawiam się, że zostanę zwolniony. Planuję dokonać zgłoszenia, aby uzyskać status sygnalisty. Czy dzięki takiemu statusowi nie zostanę zwolniony?
Jeżeli zwolnienie wynika z obiektywnych przyczyn, to nie można go uznać za działanie odwetowe. W takim przypadku może dojść do zwolnienia.
Dokonałem zgłoszenia, które zostało pozytywnie zweryfikowane przez komórkę przyjmującą. Działania pracodawcy budzą moje wątpliwości, czy nie są to działania odwetowe. Czym są działania odwetowe i jak je rozpoznać?
Działaniem odwetowym jest bezpośrednie lub pośrednie działanie, lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza, lub może naruszyć prawa sygnalisty, lub wyrządza, lub może.
Wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym niezasadne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście.
W ustawie o ochronie sygnalistów wskazano przykładowe działania odwetowe polegające na:
1) odmowie nawiązania stosunku pracy;
2) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
3) niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
4) obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
5) wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
6) pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
7) przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
8) zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
9) przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
10) niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
11) negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
12) nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
13) przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
14) mobbingu;
15) dyskryminacji;
16) niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
17) wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
18) nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
19) działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego, lub formalnego porozumienia sektorowego, lub branżowego;
20) spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
21) wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
Groźba lub próba podjęcia takich działań również stanowi działanie odwetowe.
Pracuję w dużym zakładzie. Moimi współpracownikami są członkowie mojej rodziny. Boję się, że po dokonaniu zgłoszenia oni również będą narażeni na działania odwetowe. Co zrobić w takiej sytuacji?
Członkowie rodziny będą traktowani w takiej sytuacji jako osoby powiązane z sygnalistą. Za osobę powiązaną z sygnalistą uznaje się osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub członka rodziny sygnalisty. Osobom powiązanym z sygnalistą przysługuje taki zakres ochrony jak ma sygnalista.
Z racji pełnionej funkcji dowiedziałem się o możliwym naruszeniu prawa. Przed dokonaniem zgłoszenia chciałbym porozmawiać z moim kolegą. Wiem, że on dysponuje bardzo szeroką wiedzą o tym problemie. Czy w przypadku zgłoszenie nie zostanie narażony na działania odwetowe?
Osobie pomagającej sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona, będzie przysługiwać taki sam zakres pomocy jak sygnaliście.
Razem ze swoimi współpracownikami dokonałem naruszenia prawa. Wiem, że postąpiłem źle i chciałbym dokonać zgłoszenia tego naruszenia. Czy w takiej sytuacji jest to możliwe? Czy status sygnalisty pozwoli mi uniknąć odpowiedzialności?
Sprawca może dokonać zgłoszenia własnego naruszenia. Status sygnalisty chroni przed działaniami odwetowymi. Za takie działania nie mogą zostać uznane działania mające na celu usunięcie skutków naruszenia np. postępowania dyscyplinarne.
Nie ufam komórce przyjmującej zgłoszenia u swojego pracodawcy. Mam zamiar dokonać ujawnienia publicznego w postaci postu na portalu społecznościowym.
Dokonania ujawnienia publicznego nie powinno być pierwszym krokiem. W takiej sytuacji powinno zostać dokonane zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego lub dokładana weryfikacja zasadności skorzystania z kanału wewnętrznego. Brak zaufania powinien być uzasadniony w takiej sytuacji np. brakiem rozpoznania poprzednich zgłoszeń.
Ujawnienie publiczne powinno być dokonane na podstawie rozdziału 5 ustawy o ochronie sygnalistów w sytuacji, jeżeli sygnalista dokona zgłoszenia wewnętrznego, a następnie zgłoszenia zewnętrznego i podmiot prawny, a następnie organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze wewnętrznej, a następnie w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze zewnętrznej organu publicznego nie podejmą żadnych odpowiednich działań następczych ani nie przekażą sygnaliście informacji zwrotnej lub sygnalista dokona od razu zgłoszenia zewnętrznego i organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w swojej procedurze zewnętrznej nie podejmie żadnych odpowiednich działań następczych, ani nie przekaże sygnaliście informacji zwrotnej (art. 51 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów).
Możliwe jest dokonanie ujawnienia publicznego również w przypadku dokonania zgłoszenia zewnętrznego, jeżeli istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów, istnienia zmowy między organem publicznym a sprawcą naruszenia lub udziału organu publicznego w naruszeniu (art. 51 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów).
Należy ponownie podkreślić, że ujawnienie publiczne nie powinno być pierwszym wyborem sposobu informowania o nieprawidłowościach.
Planujemy współpracować z innymi podmiotami z naszej branży w zakresie zgłoszeń wewnętrznych. Jak możemy dzielić się zasobami?
Można przez to rozumieć wspólne sporządzenie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wdrożenie jednego systemu teleinformatycznego do obsługi zgłoszeń i pozostałe działania np. w zakresie stworzenia systemu zachęt, które nie naruszą ochrony danych osobowych sygnalistów.
Jeden z konsumentów w naszej restauracji był świadkiem naruszenia prawa w naszym oddziale. Wysłał zgłoszenie do naszej właściwej komórki. Został mu przyznany status sygnalisty. Czy takie działanie było właściwe?
Nie, takie działanie nie było właściwe. Konsument nawet jako świadek naruszenia nie powinien zostać uznany za sygnalistę z powodu braku kontekstu związanego z pracą podczas zgłoszenia.
Nie stoi to na przeszkodzie wszczęciu innego postępowania wewnętrznego na podstawie informacji zawartej w takim zgłoszeniu.
Jesteśmy przedsiębiorstwem o stale zmieniającej się liczbie pracowników. Przez ponad 6 miesięcy od lutego do połowy sierpnia prowadziliśmy współprace z około czterdziestoma osobami. Wobec tego stwierdziliśmy, że nie mamy obowiązku wdrażać procedury zgłoszeń wewnętrznych. Jak ocenić takie rozwiązanie?
Takie rozwiązanie jest właściwe. Ustawa przewiduje weryfikację progu w dniu 1 stycznia i 1 lipca. Jeżeli próg zostanie przekroczony w którymś z tych dni, to powstaje obowiązek wprowadzenie procedury zgłoszeń wewnętrznych.
Do liczby 50 osób wlicza się osoby wykonujące pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego w przeliczeniu na pełne etaty lub osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia.
Zdecydowaliśmy się pozwolić pracownikom na zgłaszanie naruszeń naszego Kodeksu Etyki Pracownika w procedurze wewnętrznej. Czy prawo pozwala na takie rozwiązanie?
Tak, ustawa pozwala na objęcie procedurą zgłoszeń wewnętrznych dokumentów pracodawców takich, jak kodeksy etyki, kodeksy dobrych praktyk, zasady postępowania. Do decyzji pracodawcy należy ocena, czy takie dokumenty powinny zostać umieszczone w procedurze zgłoszeń wewnętrznych.
Osoba ubiegająca się o pracę zgłosiła naruszenie. Osoba mimo pozytywnego wyniku rekrutacji nie zdecydowała się na podjęcie pracy w naszej jednostce. Czy w takiej sytuacji jest sygnalistą?
Tak, taka osoba również jest sygnalistą. Kontekst związany z pracą jest rozumiany również jako działania związane ze staraniami o podjęcie pracy. Brak woli zatrudnienia u danego pracodawcy nie będzie miał znaczenia w przyznaniu statusu sygnalisty.
Nasz pracodawca stwierdził, że musi wybrać nowego przedstawiciela pracowników do konsultacji procedury zgłoszeń. Jego zdaniem taki obowiązek wynika z ustawy. Obawiamy się, że nowy przedstawiciel nie zagwarantuje prawidłowego przebiegu konsultacji. Czy taki wybór jest konieczny?
Taki wybór nie jest konieczny. Dotychczasowy przedstawiciel pracowników wybrany do konsultowania spraw z zakresu prawa pracy może konsultować procedurę wewnętrzną, jeżeli osoby świadczące prace wyrażą zgodę na reprezentowanie ich przez dotychczasowego przedstawiciela w konsultowaniu procedury zgłoszeń wewnętrznych.
Jak mamy właściwie poinformować kandydatów na stanowisko pracy o procedurze zgłoszeń wewnętrznych?
Analogicznie jak w przypadku informowania o przetwarzaniu danych osobowych w związku z procesem rekrutacji.
Pracodawca w toku konsultacji procedury zgłoszeń stwierdził, że nie będzie umieszczał w niej systemu zachęt. Ocenił to jako zapłatę za zgłoszenie. Stoimy na stanowisku jako pracownicy, że zapłata nie jest elementem koniecznym takiego systemu. Mogą to być inne świadczenia. Jak mamy określić system zachęt?
Zapłata za dokonanie zgłoszenia nie może być traktowana jako element systemu zachęt. Jako system zachęt należy rozumieć wszelkie działanie mające zachęcić potencjalnego sygnalistę do dokonania zgłoszenia, mogą być to np. pomoc psychologa, wsparcie osób przyjmujących zgłoszenie, zapewnienie anonimowości sygnalisty. Najlepszą zachętą wydaje się prawidłowe sporządzenie procedury zgłoszeń.
Mamy problem z obsadą kadrową w naszej organizacji. Wydaje nam się, że nie znajdziemy odpowiedniej osoby do przyjmowania zgłoszeń. Czy możemy nawiązać współpracę z osobami spoza naszej jednostki w zakresie przyjmowania zgłoszeń?
Tak, możliwe jest nawiązanie współpracy w tym zakresie z podmiotem zewnętrznym. Przyjmowanie zgłoszeń można powierzyć upoważnionym osobom trzecim, pod warunkiem zapewnienia przez nich należytych gwarancji poszanowania niezależności, poufności, ochrony danych i zachowania tajemnicy.
Inspektor BHP będzie przyjmował i rozpatrywał zgłoszenia. Czy zlecenie takich działań inspektorowi BHP jest właściwe?
Tak, jeżeli nie będzie to kolidować z zadaniami wykonywanymi w ramach służby BHP.
Jesteśmy podmiotem zatrudniającym 25 pracowników. Nasi pracownicy wnoszą o wprowadzenie procedury zgłoszeń wewnętrznych. Kierownictwo stoi na stanowisku, że obowiązek wprowadzenia procedury powstaje przy zatrudnieniu co najmniej 50 pracowników. Pracownicy twierdzą, że prawo daje możliwość wprowadzenia procedury nawet przy niższym progu. Kto ma racje?
Pracownicy mają racje. Procedurę zgłoszeń wewnętrznych można wprowadzić w podmiotach, w których pracę zarobkową wykonuje mniej niż 50 osób.
Niezależenie od liczb osób wykonujących pracę zarobkową podmioty prawne wykonujące działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska, objętych zakresem stosowania aktów prawnych Unii Europejskiej wymienionych w części I.B i II załącznika do dyrektywy 2019/1937.
Podczas prac nad procedurą wewnętrzną napotkaliśmy problem z zapewnieniem bezstronności osób przyjmujących zgłoszenia. Jakie przesłanki pozwolą stwierdzić, że bezstronność została zapewniona?
Ocena bezstronności osób wybranych do przyjmowania zgłoszeń powinna uwzględniać wykształcenie, doświadczenie czy cechy ich osobowości. Dobrym sposobem na wzmocnienie bezstronności wydaje się podporządkowanie służbowe tylko ścisłemu kierownictwu jednostki. Bardzo ważnym elementem będzie odpowiednie wykształcenie (np. prawnicze, ekonomiczne czy techniczne) pozwalające na samodzielną weryfikację zgłoszeń.
Wprowadziliśmy procedurę zgłoszeń wewnętrznych o zakresie przedmiotowym wskazanym w ustawie. Stwierdziliśmy, że właściwe byłoby również pozwolenie na zgłaszanie naruszeń naszych wewnętrznych regulacji. Zgłoszenie naruszenia wewnętrznych regulacji jest dokonywane na podstawie odrębnej procedury zgłoszeń zapewniającej taką samą ochronę jak procedura zgłoszeń wewnętrznych. Czy takie rozwiązanie jest właściwe?
Takie rozwiązanie wydaje się właściwe, skoro w drugiej procedurze przyznano ochronę jak sygnalistom na podstawie procedury zgłoszeń wewnętrznych.
Nasza procedura zgłoszeń wewnętrznych zakłada wyłącznie zgłoszenia anonimowe. Pracownicy twierdzą, że jest to niezgodne z ustawą. Czy mają rację?
Tak, rozpatrywanie zgłoszeń anonimowych nie jest obligatoryjne. Natomiast rozpatrywanie zgłoszeń zawierających dane osobowe jest obowiązkowe.