W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tzw. 13 i 14 wypłacone w roku 2023 nie stanowią dochodu w rozumieniu definicji dochodu z art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych

04.09.2024

Informacja dotycząca ustalania dochodu wnioskodawcy lub członków rodziny wnioskodawcy przy rozpatrywaniu wniosków o zależne od dochodu świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy: 2024/25, w związku z niewliczaniem do dochodu przy ustalaniu prawa do tych świadczeń dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. „13 emerytura”) jak i kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. „14 emerytura”) wypłaconych w roku 2023 r.

Kwoty dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. 13 emerytura) jak i kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. 14 emerytura) wypłacone w roku 2023 były opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też otrzymywana dzięki usłudze ePodatki  funkcjonującej w ramach Emp@tii informacja o ogólnym dochodzie danej osoby za rok 2023 zawiera także informację o kwotach ww. dochodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że przy ustalaniu prawa do uzależnionych od dochodu ww. świadczeń na okres zasiłkowy/świadczeniowy 2024/2025, należy postępować analogicznie i odpowiednio jak przy ustalaniu prawa do świadczeń na okresy 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023, kiedy wypłacone w latach bazowych (2019, 2020, 2021) kwoty tzw. „13 emerytury” i tzw. „14 emerytury” również były opodatkowane.

Oznacza to, analogicznie do ww. okresów zasiłkowych/świadczeniowych, że ustalając prawo do zależnych od dochodu ww. świadczeń na okres zasiłkowy/świadczeniowy 2024/2025 gminny organ właściwy, powinien od ustalonego w ramach usługi ePodatki dochodu danego wnioskodawcy lub członka jego rodziny osiągniętego w 2023 r. odjąć kwotę składki społecznej, podatku należnego, pełną kwotę składki zdrowotnej ustalonej w ramach usługi ZUS Z1, a następnie od tej kwoty odjąć kwoty otrzymanego w 2023 r. przez tę osobę/osoby dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego (tzw. 13 emerytura) i kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego (tzw. 14 emerytura). Otrzymaną kwotą tych świadczeń jest natomiast kwota netto, czyli wypłacona emerytowi/renciście kwota danego świadczenia, która najczęściej jest już pomniejszona o zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W związku z powyższym niezasadne jest dodatkowe ustalanie przez organ właściwy wysokości składki zdrowotnej odprowadzonej w 2023 r. od ww. tzw. 13 emerytury i tzw. 14 emerytury wypłaconych w 2023 r.

Należy mieć jednak na uwadze, że wysokość otrzymywanych przez emerytów i rencistów w 2023 r. ww.  świadczeń pieniężnych dla emerytów i rencistów mogła być różna, w szczególności dotyczyto kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. 14 emerytura). W związku z tym, kwoty tych świadczeń należy ustalić zawsze indywidualnie dla danego wnioskodawcy lub członka jego rodziny, którzy w roku 2023 otrzymali te świadczenia.

Przykład

Wnioskodawcą jest matka 4 dzieci ubiegająca się o przyznanie zasiłku rodzinnego wraz z dodatkami na okres zasiłkowy 2024/2025. W roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, czyli w roku 2023, dochody w tej rodzinie osiągnął tylko ojciec dzieci – mąż wnioskującej matki. Dochodem tym była renta wraz z dodatkowym rocznym świadczeniem pieniężnym dla emerytów i rencistów (tzw. 13 emerytura) oraz z kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniem pieniężnym dla emerytów i rencistów (tzw. 14 emerytura).

W ramach usługi wymiany danych z Ministerstwem Finansów ePodatki, organ właściwy samodzielnie ustalił, że w roku 2024 mąż wnioskodawcy osiągnął łączny dochód w wysokości 21 500, 00 zł, natomiast należny podatek wyniósł 0,00 zł, suma składek społecznych również 0,00 zł.

Następnie w ramach usługi wymiany danych z ZUS Z1 organ właściwy ustalił, że wysokość składki zdrowotnej od dochodu osiągniętego przez męża wnioskodawcy (tj. dochodu z renty oraz  tzw. 13 i 14 emerytury) w roku 2023 wyniosła 1100,00 zł. Ponadto w ramach wniosku do ZUS ustalił, że: kwota tzw. 13 i 14 emerytury (netto) wypłaconej w roku 2023 mężowi  wnioskodawcy wyniosła odpowiednio: 1445,48 zł oraz 2205,50 zł.

Do dochodu, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych nie wlicza się wypłaconej kwoty dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego jak i wypłaconej kwoty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego (wynika to odpowiednio z art. 9 i art. 10 ustawy z dnia 9 stycznia 2020 r. o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów i ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o kolejnym dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów).

W związku z powyższym - dochód męża wnioskodawcy należy ustalić w następujący sposób: 21 500,00 zł -1100,00 zł (kwota całej składki zdrowotnej) = 20 400,00 zł. Następnie od tak ustalonego dochodu męża wnioskodawcy organ właściwy odejmuje wypłacone w 2023 r. kwoty netto tzw. 13 i 14 emerytury: 20 400, 00 zł – 1445,48 zł – 2205,50 zł = 16749,02 zł.

Finalnym dochodem z roku 2023 w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych z uwzględnieniem niewliczania do tego dochodu  tzw. 13 i 14 emerytury netto otrzymanej w roku 2023 męża wnioskodawcy jest więc kwota 16749,02 zł.

{"register":{"columns":[]}}