Zmiany z rozporządzenia 1234/2008
Zmiany porejestracyjne w procedurze narodowej zgłaszane na podstawie rozporządzenia 1234/2008
Zmiany porejestracyjne obejmują zmiany w pozwoleniu i/lub dokumentacji będącej podstawą wydania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego.
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1234/2008 z dnia 24 listopada 2008 r. dotyczące badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi stosuje się do wszystkich produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w procedurze narodowej z wyjątkiem tradycyjnych produktów leczniczych roślinnych, homeopatycznych produktów leczniczych bez wskazań oraz surowców farmaceutycznych. Zmiany dla tych produktów przeprowadzane są na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 maja 2014 r. w sprawie dokonywania zmian w pozwoleniu i dokumentacji dotyczącej wprowadzania do obrotu produktu leczniczego.
Opisana poniżej procedura zmian dotyczy zmian nieistotnych typu IA i IB oraz zmian istotnych typu II.
Rodzaje i klasyfikacja zmian
Rozporządzenie nr 1234/2008 wyróżnia następujące rodzaje zmian:
- zmiana niewielka typu IA – zmiana, która ma minimalny wpływ lub w ogóle nie wywiera wpływu na jakość, bezpieczeństwo lub skuteczność danego produktu leczniczego
- zmiana niewielka typu IB – zmiana, która nie jest ani zmianą niewielką typu IA, ani zmianą istotną typu II, ani rozszerzeniem
- zmiana istotna typu II – zmiana, która nie jest rozszerzeniem i która może mieć znaczący wpływ na jakość, bezpieczeństwo lub skuteczność danego produktu leczniczego
- rozszerzenie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu – zmiana, która jest wymieniona w załączniku I rozporządzenia 1234/2008. Rozszerzenie wymaga złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu.
Ogólna klasyfikacja zmian została określona w załączniku II do rozporządzenia 1234/2008. Szczegółowa klasyfikacja zmian została określona w wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie szczegółów różnych kategorii zmian. W przypadku zmian nieprzewidzianych należy zapoznać się z zaleceniami CMDh.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1234/2008 z dnia 24 listopada 2008 r. dotyczące badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz. Urz. UE L 334 z 12.12.2008, str. 7, ze. zm., dalej: rozporządzenie 1234/2008)
Wytyczne
Zalecenia CMDh: CMDh Recommendation for classification of unforeseen variations according to Article 5 of Commission Regulation (EC) No 1234/2008 – zalecenia dotyczące zmian nieprzewidzianych
Wniosek
Wniosek o zmianę porejestracyjną składa podmiot odpowiedzialny.
Każda zmiana w pozwoleniu i/lub dokumentacji wymaga złożenia oddzielnego wniosku.
Zasady grupowania zmian określa rozporządzenie 1234/2008.
Formularz wniosku w formacie Word jest dostępny poniżej.
Materiały
Wniosek o dokonanie zmiany NAR 1234.2008Wniosek_o_dokonanie_zmiany_NAR_12342008.docx 0.10MB
Wymagane dokumenty
- Pismo przewodnie
- Wniosek o dokonanie zmiany
- Potwierdzenie wniesienia opłaty za złożenie wniosku
- Wyciąg z rejestru przedsiębiorców określający sposób reprezentacji podmiotu odpowiedzialnego
- Pełnomocnictwo do występowania w imieniu podmiotu odpowiedzialnego, jeżeli podmiot działa przez pełnomocnika
- Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za złożenie dokumentu pełnomocnictwa lub prokury, jeżeli dokument pełnomocnictwa lub prokury został złożony
- Dokumentacja wymagana dla zgłoszonej zmiany
Dokumentacja jaką należy złożyć wraz z wnioskiem o dokonanie zmiany porejestracyjnej została określona m.in. w rozporządzeniu nr 1234/2008, wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie szczegółów różnych kategorii zmian oraz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 18 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu przedstawiania dokumentacji dołączanej do wniosku o dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego.
Informacje na temat wyciągu z rejestru przedsiębiorców oraz pełnomocnictwa znajdują się w załącznikach: Zmiany porejestracyjne-rerejestracja-skrócenie_KRS 1.1 oraz Zmiany porejestracyjne-rerejestracja-skrócenie_pełnomocnictwo 1.1.
Materiały
Zmiany porejestracyjne-rerejestracja-skrócenie_pełnomocnictwo 1.1Zmiany_porejestracyjne-rerejestracja-skrócenie_pełnomocnictwo_11.pdf 0.45MB Zmiany porejestracyjne-rerejestracja-skrócenie_KRS 1.1
Zmiany_porejestracyjne-rerejestracja-skrócenie_KRS_11.pdf 0.44MB Variations-renewals_withdrawal_Attorney (PoA) 1.1
Variations-renewals_withdrawal_Attorney_(PoA)_11.pdf 0.55MB Variations-renewals-withdrawals_KRS (PoE) 1.1
Variations-renewals-withdrawals_KRS_(PoE)_11.pdf 0.54MB
Forma składania dokumentów
Pismo przewodnie, wniosek, wyciąg z rejestru przedsiębiorców, pełnomocnictwo należy przygotować w języku polskim. Jeżeli dokument został sporządzony w innym języku niż język polski, do dokumentu należy dołączyć tłumaczenie na język polski poświadczone przez tłumacza przysięgłego.
Dokumentację dotyczącą produktu leczniczego (moduły 1-5) można przygotować w języku polskim lub w języku angielskim.
Druki informacyjne (Charakterystyka Produktu Leczniczego, ulotka, oznakowanie opakowania) należy przygotować w języku polskim.
Pismo przewodnie, wniosek, pełnomocnictwo należy złożyć w oryginale lub poświadczone notarialnie za zgodność z oryginałem. Jeżeli pełnomocnikiem strony jest adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy, pełnomocnik może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa. Wyciąg z rejestru przedsiębiorców może być złożony jako kopia lub wydruk dokumentu.
Wniosek wraz z dokumentacją można złożyć do Urzędu przez CESP (Common European Submission Portal), ePUAP lub w Kancelarii Głównej Urzędu (na płycie CD/DVD lub w postaci papierowej).
Zalecane jest składanie dokumentacji w postaci elektronicznej.
Zalecane jest składanie dokumentacji przez CESP w formacie eCTD (electronic Common Technical Document). W przypadku złożenia dokumentacji w eCTD, uzupełnienia dokumentacji należy składać w kolejnych sekwencjach formatu eCTD.
Dokumenty składane w postaci elektronicznej (CESP, ePUAP, płyta CD/DVD) należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym.
Dokumenty składane w postaci papierowej należy podpisać podpisem własnoręcznym.
Jeżeli dokumenty składane w postaci elektronicznej stanowią kopię dokumentów podpisanych własnoręcznie, do Urzędu należy złożyć również oryginały tych dokumentów w postaci papierowej.
Jeżeli dokumenty są składane w postaci papierowej, do dokumentów należy dołączyć proponowane druki informacyjne w postaci elektronicznej (płyta CD/DVD). W przypadku składania dokumentacji w postaci papierowej zalecane jest złożenie w postaci papierowej tylko tych dokumentów, które wymagają własnoręcznego podpisu, i dołączenie płyty CD/DVD zawierającej całość składanej dokumentacji w wersji elektronicznej.
W przypadku zmian dotyczących druków informacyjnych, należy dołączyć proponowane druki informacyjne w postaci elektronicznej (płyta CD/DVD – druki informacyjne w formacie Word i pdf).
Niezależnie od sposobu składania dokumentacji wystarczające jest złożenie jednego kompletu dokumentacji.
Opłaty
Opłaty za złożenie wniosku są naliczane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 16 czerwca 2015 r. w sprawie sposobu ustalania i uiszczania opłat związanych z dopuszczeniem do obrotu produktu leczniczego.
Opłata za złożenie wniosku zależy od typu zmiany (IA, IB, II) oraz od podstawy prawnej wydania pozwolenia/rodzaju produktu leczniczego.
Potwierdzenie opłaty za wniosek o dokonanie zmiany w procedurze narodowej powinno zawierać w tytule:
153 PL/DZL/ZLN: …… (numer pozwolenia, typ i numer zmiany)
Czas realizacji
Przebieg postępowania zależy od rodzaju zmiany (IA, IB, II).
Zmiana typu IA – 30 dni
Zmiana typu IB – 30 dni
Zmiana typu II – 30/60/90 dni w zależności od przyjętego kalendarza procedury
Druki informacyjne
Druki informacyjne (Charakterystyka Produktu Leczniczego, ulotka, oznakowanie opakowań) podlegają ocenie w zakresie zgłoszonych zmian.
Uzgodnione, końcowe druki informacyjne należy złożyć w wersji elektronicznej przez CESP, ePUAP lub na płycie CD (do płyty CD należy dołączyć pismo przewodnie w wersji papierowej). Końcowe druki informacyjne należy złożyć w formacie Word w wersji „czystej” i w wersji „śledź zmiany” oraz w formacie pdf do publikacji w Rejestrze Produktów Leczniczych.
Zatwierdzone druki informacyjne w formie opisowej publikowane są w terminie 14 dni od daty zawiadomienia o przyjęciu zmiany.
Decyzja
Procedura kończy się zawiadomieniem Prezesa Urzędu o przyjęciu lub odrzuceniu zmiany.
Jeżeli zmiana została przyjęta i zmiana ta wpływa na treść pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, Prezes Urzędu wydaje decyzję o zmianie pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. Decyzja wydawana jest w terminie 6 miesięcy (dla zmian typu IA i IB) lub w terminie 2 miesięcy (dla zmian typu II) od dnia wydania zawiadomienia o przyjęciu zmiany.
Tryb odwoławczy
Zawiadomienie o przyjęciu lub odrzuceniu zmiany można zaskarżyć do sądu w terminie 30 dni od otrzymania zawiadomienia.
Decyzja (o zmianie pozwolenia) wydana w pierwszej instancji, od której uzasadnienia organ odstąpił, ponieważ uwzględniała w całości żądanie strony, jest ostateczna. Od takiej decyzji nie przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Taką decyzję można zaskarżyć do sądu w terminie 30 dni od otrzymania decyzji.
Dodatkowe uwagi:
- Zawieszenie postępowania – w przypadku zmian porejestracyjnych zgłaszanych na podstawie rozporządzenia 1234/2008 nie ma możliwości zawieszania biegu terminu postępowania na wniosek podmiotu odpowiedzialnego na podstawie art. 98 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.