Zezwolenie typ A
Wniosek o wydanie zezwolenia na pracę typ A dotyczy cudzoziemca, który wykonuje pracę na terytorium Polski na podstawie umowy z podmiotem którego siedziba lub miejsce zamieszkania, albo oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Polski.
1. Jakie dokumenty należy złożyć?
- wniosek o wydanie zezwolenia na pracę (wzór wniosku znajdziesz w materiałach dodatkowych);
- „oświadczenie o niekaralności pracodawcy lub osoby działającej w jego imieniu” (tj. oświadczenie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi dotyczące okoliczności, o których mowa 88j ust. 1 pkt 3-7 ustawy) zgodne ze stanem faktycznym w dniu złożenia wniosku i podpisane nie wcześniej niż 30 dni przed złożeniem wniosku – podpisuje wyłącznie pracodawca (nie pełnomocnik pracodawcy);
- oryginał pełnomocnictwa/upoważnienia (w przypadku gdy pracodawca nie składa wniosku osobiście);
- kopię stron ważnego dokumentu podróży z danymi osobowymi cudzoziemca, którego dotyczy wniosek, a w przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania – kopię innego ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;
W przypadku powoływania się na 3-letni legalny i nieprzerwany pobyt jako podstawę zwolnienia z informacji starosty, konieczne będzie okazanie pozostałych zapisanych stron paszportu (pieczęcie i wizy) oraz oryginału przy składaniu kopii paszportu.
- kopię dowodu wpłaty określającego cudzoziemca, którego dotyczy wniosek;
- umowę spółki – w przypadku gdy podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, albo akty notarialne o zawiązaniu spółki – jeżeli podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest spółka akcyjna w organizacji;;
- dokumenty potwierdzających spełnienie wymagań kwalifikacyjnych i innych warunków niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie regulowanym;
- dokument sporządzony przez pracodawcę użytkownika, potwierdzający uzgodnienie w zakresie skierowania cudzoziemca przez agencję pracy tymczasowej - w przypadku gdy podmiotem powierzającym pracę jest ta agencja;
- informacja starosty właściwego ze względu główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonanie pracy cudzoziemcowi w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy, wydana nie wcześniej niż 180 dni przed złożeniem wniosku, a w przypadkach uzasadnionych przez starostę – wydaną nie wcześniej niż – 90 dni przed dniem złożenia wniosku, jeżeli jest ona wymagana;
- w przypadku gdy specyfika pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, ww. informację wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy;
- w przypadku gdy specyfika pracy tymczasowej wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, ww. informację wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy użytkownika;
- dokumenty potwierdzające spełnianie przez cudzoziemca wymagań stawianych kandydatom do pracy przez podmiot powierzający wykonywanie pracy, określonych w informacji starosty – jeżeli była ona wymagana;
lub
- dokumenty potwierdzające wypełnienie przez cudzoziemca wymagań, o których mowa w art. 88c ust. 8 ustawy, tj.:
- w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemiec ukończył studia w uczelni mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Konfederacji Szwajcarskiej albo jest doktorantem w szkole doktorskiej prowadzonej przez podmiot mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
lub
-
- przez 3 lata poprzedzające złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemiec przebywał legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a pobyt był nieprzerwany w rozumieniu art. 195 ust. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
Sprawdź czy potrzebujesz informacji starosty – kliknij
UWAGA!
Dokumenty sporządzone w języku obcym, z wyjątkiem dokumentów podróży, służące za dowód w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę, zezwolenia na pracę sezonową lub w sprawie wpisu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń albo w postępowaniu o przedłużenie zezwolenia na pracę lub przedłużenie zezwolenia na pracę sezonową, składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę tłumaczy przysięgłych prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości.
Dokumenty muszą być podpisane przez osobę upoważnioną.
Do wniosku należy dołączyć kopie dokumentów. Organ rozpatrujący sprawę może zażądać przedstawienia oryginałów dokumentów, których kopie zostały dołączone (nie dotyczy kopii paszportu cudzoziemca, kopii dowodu wpłaty).
Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Spółka cywilna – uwaga ważna informacja
Uprzejmie informujemy, że w przypadku działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej, podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, tj. jeden ze wspólników spółki cywilnej. W związku z tym, z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na pracę powinien wystąpić uprawniony wspólnik (lub wspólnicy) do reprezentowania pracodawcy zbiorowego (spółki cywilnej).
Zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądowo-administracyjnym spółka cywilna jest stosunkiem prawnym, zespołem wspólników nie wyposażonym w osobowość prawną, spółką osobową, w której wielość podmiotów powiązana jest wspólnością majątkową. W przypadku spółki cywilnej przedsiębiorcą jest każdy ze wspólników, a nie spółka.
Wypełniając wniosek o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca, w pkt. 1.1, 1,2, 1.4.1, 1.4.2, 1.4.3, 1.4.4 należy podać dane osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą a nie dane spółki cywilnej.
2. Przedłużenie zezwolenia na pracę typu A
Przedłużenie zezwolenia na pracę następuje na pisemny wniosek pracodawcy, złożony nie wcześniej niż w terminie 90 dni i nie później niż w terminie 30 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia.
Podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi, składając wniosek o wydanie przedłużenia zezwolenia na pracę, dołącza do wniosku:
- dokumenty wymienione w pkt 1;
oraz
- umowę zawartą między podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi a cudzoziemcem, będącą podstawą wykonywania pracy zgodnie z zezwoleniem na pracę;
- dokumenty potwierdzające opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli były wymagane w związku z wykonywaniem pracy przez cudzoziemca za cały okres pracy cudzoziemca na podstawie zezwolenia.
Wzór wniosku znajdziesz w materiałach dodatkowych.
Informacja starosty nie jest wymagana, jeżeli pracodawca nie planuje zmiany stanowiska na jakim zatrudniony będzie cudzoziemiec lub zawód ten jest zwolniony z obowiązku załączenia informacji starosty. Listę zawodów zwolnionych z informacji starosty sprawdzisz tutaj.
3. Na jaki okres wydawane jest zezwolenie?
Zgodnie z art. 88e ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zezwolenie na pracę jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata i może być przedłużane.
Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 i 4 ww. ustawy, wojewoda może ograniczyć okres, na który wydaje zezwolenie na pracę.
Rozporządzenie nr 43 Wojewody Mazowieckiego z dnia 26 listopada 2021 r. określa przypadki, w których zezwolenie na pracę może być wydane na okres krótszy niż określony we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę.
W przypadku, gdy wniosek jest złożony przez podmiot powierzający wykonywanie pracy, który ubiega się o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca, któremu zamierza powierzyć wykonywanie pracy na podstawie umowy cywilno-prawnej, zezwolenie wydawane jest na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
Ograniczeń tych nie stosuje się, gdy wniosek dotyczy cudzoziemca, o którym mowa w art. 88c ust. 8 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Rozporządzenie nr 43 Wojewody Mazowieckiego z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców na terenie województwa mazowieckiego znajdziesz w materiałach.
Materiały
wniosek o wydanie zezwoleniawniosek o_wydanie_zezwolenia_-_obowiązuje_od_29072022_r.docx 0.03MB wniosek o wydanie zezwolenia pdf
wniosek_o_wydanie_zezwolenia _-_obowiązuje_od_29072022_r.pdf 0.22MB wniosek o wydanie przedłużenia zezwolenia
wniosek_o_wydanie_przedłużenia_zezwolenia obowiązuje_od_29072022_r.docx 0.03MB wniosek o wydanie przedłużenia zezwolenia pdf
wniosek_o_wydanie_przedłużenia_zezwolenia obowiązuje_od_29072022_r.pdf 0.22MB oświadczenie o niekaralności pracodawcy
oświadczenie_o_niekaralności_pracodawcy obowiązuje_od_29072022_r.docx 0.02MB oświadczenie o niekaralności pracodawcy pdf
oświadczenie_o_niekaralności_pracodawcy obowiązuje_od_29072022_r.pdf 0.20MB Oświadczenie o trzyletnim pobycie
Oświadczenie_o_trzyletnim_pobycie.doc 0.03MB Wzór upoważnienia
Wzór_upowaznienia.doc 0.03MB Oświadczenie w przypadku zamiaru zatrudnienia cudzoziemca w zawodzie regulowanym
Oświadczenie_w_przypadku_zamiaru_zatrudnienia_cudzoziemca_w_zawodzie__regulowanym.doc 0.03MB Ogólny wzór oświadczenia
ogólny_wzór_Oświadczenie_.doc 0.03MB Wniosek o umorzenie
Wniosek_o_umorzenie.doc 0.03MB Rozporządzenie Wojewody Mazowieckiego z 26.11.2021
rozporządzenie_Wojewody_Mazowieckiego_z_26112021.pdf 2.14MB