W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zezwolenie typ B

Wniosek o wydanie zezwolenia na pracę typ B dotyczy cudzoziemca wykonującego pracę polegającą na pełnieniu funkcji w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji albo w związku z prowadzeniem spraw spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komplementariusz, albo w związku z udzieleniem mu prokury przez okres przekraczający łącznie 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

1. Jakie dokumenty należy złożyć?

  • wniosek o wydanie zezwolenia na pracę (wzór wniosku znajdziesz w materiałach dodatkowych);
  • „oświadczenie o niekaralności pracodawcy lub osoby działającej w jego imieniu” (tj. oświadczenie podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi dotyczące okoliczności, o których mowa 88j ust. 1 pkt 3-7 ustawy) zgodne ze stanem faktycznym w dniu złożenia wniosku i podpisane nie wcześniej niż 30 dni przed złożeniem wniosku podpisuje wyłącznie pracodawca (nie pełnomocnik pracodawcy);
  • oryginał pełnomocnictwa/upoważnienia (w przypadku gdy pracodawca nie składa wniosku osobiście);
  • kopię stron ważnego dokumentu podróży z danymi osobowymi cudzoziemca, którego dotyczy wniosek, a w przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania – kopię innego ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość;

W przypadku powoływania się na 3-letni legalny i nieprzerwany pobyt na podstawę art. 88c ust. 8 ustawy,  konieczne będzie okazanie pozostałych zapisanych stron paszportu (pieczęcie i wizy) oraz oryginału przy składaniu kopii paszportu.

  • kopię dowodu wpłaty określającego cudzoziemca, którego dotyczy wniosek;
  • kopię zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w roku podatkowym poprzedzającym złożenie wniosku (np. CIT 8);
  • dokumenty potwierdzające stan zatrudnienia za okres roku poprzedzającego złożenie wniosku;
  • dokumenty potwierdzające okoliczności, o których mowa w art. 88c ust. 4 pkt 2 ustawy, jeżeli przesłanką wydania zezwolenia jest wykazanie tych okoliczności;

lub

  • dokumenty potwierdzające wypełnienie przez cudzoziemca wymagań, o których mowa w art. 88c ust. 8 ustawy, tj.:
    • w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemiec ukończył studia w uczelni mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Konfederacji Szwajcarskiej albo jest doktorantem w szkole doktorskiej prowadzonej przez podmiot mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

lub

    • przez 3 lata poprzedzające złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemiec przebywał legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a pobyt był nieprzerwany w rozumieniu art. 195 ust. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.

UWAGA!

W przypadku określonym w art. 88e ust. 2 ustawy, należy przedstawić dokument o aktualnym stanie zatrudnienia w podmiocie powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi.

Dokumenty sporządzone w języku obcym, z wyjątkiem dokumentów podróży, służące za dowód w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę, zezwolenia na pracę sezonową lub w sprawie wpisu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń albo w postępowaniu o przedłużenie zezwolenia na pracę lub przedłużenie zezwolenia na pracę sezonową, składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę tłumaczy przysięgłych prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości.

Dokumenty muszą być podpisane przez osobę upoważnioną.

Do wniosku należy dołączyć kopie dokumentów. Organ rozpatrujący sprawę może zażądać przedstawienia oryginałów dokumentów, których kopie zostały dołączone (nie dotyczy kopii paszportu cudzoziemca, kopii dowodu wpłaty).

Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.

2. Przedłużenie zezwolenia na pracę typu B

Przedłużenie zezwolenia na pracę następuje na pisemny wniosek pracodawcy, złożony nie wcześniej niż w terminie 90 dni i nie później niż w terminie 30 dni przed upływem okresu ważności zezwolenia.

Podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi, składając wniosek o wydanie przedłużenia zezwolenia na pracę, dołącza do wniosku:

  • dokumenty wymienione w pkt 1.

Wzór wniosku znajdziesz w materiałach dodatkowych.

  • Przedłużenia okresu ważności zezwolenia na pracę, szczegóły znajdziesz tutaj
 

3. Na jaki okres wydawane jest zezwolenie typu B ?

Zgodnie z art. 88e ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zezwolenie na pracę jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata i może być przedłużane.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 i 4 ww. ustawy, wojewoda może ograniczyć okres, na który wydaje zezwolenie na pracę.

Rozporządzenie nr 43 Wojewody Mazowieckiego z dnia 26 listopada 2021 r. określa przypadki, w których zezwolenie na pracę może być wydane na okres krótszy niż określony we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę.

W przypadku, gdy wniosek dotyczy cudzoziemca, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, a podmiot, którego członkiem zarządu, komplementariuszem lub prokurentem ma być cudzoziemiec, nie spełnia wymogów określonych w art. 88c ust. 4 pkt 1 ustawy, a wykaże posiadanie środków lub prowadzenie działań pozwalających na spełnienie w przyszłości wyżej wymienionych warunków, w szczególności przez prowadzenie działalności przyczyniającej się do wzrostu inwestycji, transferu technologii, wprowadzania korzystnych innowacji lub tworzenia miejsc pracy, zezwolenie wydawane jest na okres nie dłuższy niż 24 miesięcy.

Ograniczeń tych nie stosuje się, gdy wniosek dotyczy cudzoziemca pełniącego funkcję w zarządzie osoby prawnej, o którym mowa w art. 88e ust. 2 ustawy (tj. na dzień złożenia wniosku zatrudnia powyżej 25 osób - wojewoda może wydać zezwolenie na pracę na okres nie dłuższy niż 5 lat) oraz cudzoziemca, o którym mowa w art. 88c ust. 8 ustawy.

Rozporządzenie nr 43 Wojewody Mazowieckiego z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców na terenie województwa mazowieckiego znajdziesz w materiałach.

Materiały

wniosek o wydanie zezwolenia - obowiązuje od 29.07.2022 r.
wniosek o​_wydanie​_zezwolenia​_-​_obowiązuje​_od​_29072022​_r.docx 0.03MB
wniosek o wydanie zezwolenia pdf - obowiązuje od 29.07.2022 r.
wniosek​_o​_wydanie​_zezwolenia ​_-​_obowiązuje​_od​_29072022​_r.pdf 0.22MB
wniosek o wydanie przedłużenia zezwolenia- obowiązuje od 29.07.2022 r.
wniosek​_o​_wydanie​_przedłużenia​_zezwolenia obowiązuje​_od​_29072022​_r.docx 0.03MB
wniosek o wydanie przedłużenia zezwolenia pdf- obowiązuje od 29.07.2022 r.
wniosek​_o​_wydanie​_przedłużenia​_zezwolenia obowiązuje​_od​_29072022​_r.pdf 0.22MB
oświadczenie o niekaralności pracodawcy - obowiązuje od 29.07.2022 r.
oświadczenie​_o​_niekaralności​_pracodawcy obowiązuje​_od​_29072022​_r.docx 0.02MB
oświadczenie o niekaralności pracodawcy pdf- obowiązuje od 29.07.2022 r.
oświadczenie​_o​_niekaralności​_pracodawcy obowiązuje​_od​_29072022​_r.pdf 0.20MB
Oświadczenie o trzyletnim pobycie
Oświadczenie​_o​_trzyletnim​_pobycie.doc 0.03MB
Wzór upoważnienia
Wzór​_upowaznienia.doc 0.03MB
Ogólny wzór oświadczenia
ogólny​_wzór​_Oświadczenie​_.doc 0.03MB
Wniosek o umorzenie
Wniosek​_o​_umorzenie.doc 0.03MB
Rozporządzenie Wojewody Mazowieckiego z 26.11.2021
rozporządzenie​_Wojewody​_Mazowieckiego​_z​_26112021.pdf 2.14MB
{"register":{"columns":[]}}