W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Projekt Planu Strategicznego dla WPR na lata 2023-2027 (wersja 0.4) – projekt przyjęty przez Radę Ministrów i przekazany do KE

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Ikonografika z tekstem Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 przyjęty przez Radę Ministrów

Uchwała umożliwia rozpoczęcie negocjacji z Komisją Europejską projektu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027. Dokument ten będzie stanowił podstawę ubiegania się przez Polskę o środki finansowe z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Wsparcie skierowane będzie do szerokiego grona odbiorców (głównie rolników, ale także do przedsiębiorców i jednostek samorządu terytorialnego) i zapewni potencjalnym beneficjentom równy dostęp do pomocy. Budżet Planu Strategicznego to ponad 25 mld euro.

Projekt PS WPR w dniu 22 grudnia 2021 roku formalnie został przekazany do Komisji Europejskiej w celu jego akceptacji. Zakłada się, że w drugiej połowie 2022 roku projekt zostanie zaakceptowany przez KE, a od 2023 roku rozpocznie się jego wdrażanie.

 

W Polsce obszary wiejskie i tereny rolne zajmują odpowiednio 85% i 52% powierzchni kraju. Wieś zamieszkuje ok. 15 milionów osób, czyli 38% ogółu ludności Polski. W całym kraju jest ok. 1,4 mln gospodarstw rolnych.

 

Najważniejsze rozwiązania

 

Plan będzie wspierać zrównoważony rozwój polskich gospodarstw, sektora przetwórstwa oraz poprawę warunków życia i pracy w małych miejscowościach wiejskich.

  •  
  • Wspierane będą zrównoważone metody gospodarowania, przyjazne klimatowi i środowisku. Chodzi o ochronę wody, gleby i powietrza oraz dbanie o bioróżnorodność.
  • Plan sprzyjać będzie produkcji i wykorzystaniu energii odnawialnej. Wzmacniana będzie różnorodność gospodarcza, w tym biogospodarka.
  • Zwiększy się aktywność zawodowa i społeczna mieszkańców obszarów wiejskich, szczególnie osób z grup wykluczonych.
  • Upowszechniane i wdrażane będą rozwiązania naukowe i innowacyjne, w tym cyfrowe, usuwające bariery rozwojowe wsi i rolnictwa.

 

Pomoc obejmie konkurencyjne rolnictwo zapewniające długoterminowe bezpieczeństwo żywnościowe.

  •  
  • Instrumenty Wspólnej Polityki Rolnej wspierać będą dochodowość i odporność szczególnie mniejszych gospodarstw.
  • Jednym z podstawowych elementów przyczyniających się do utrzymania żywotności ekonomicznej gospodarstw są płatności bezpośrednie. Rozwiązania w ramach systemu płatności bezpośrednich na lata 2023-2027 zaprojektowane zostały w Polsce w taki sposób, aby w szczególności wspierać właśnie małe i średnie gospodarstwa rolne zaliczane do gospodarstw rodzinnych. Od 2023 r., dzięki utrzymaniu uzupełniającej płatności podstawowej oraz zwiększeniu środków na płatność redystrybucyjną średni poziom wsparcia na hektar w gospodarstwach do 50 ha (97% gospodarstw) będzie wyższy od średniej dla UE.
  • Zdecydowano o utrzymaniu wsparcia związanego z produkcją we wszystkich dotychczas wspieranych sektorach. Celem tego wsparcia jest zwiększenie konkurencyjności w tych sektorach, które napotykają trudności, a także są istotne ze względów społeczno-ekonomicznych lub środowiskowych. Płatności te mają duże znaczenie w systemie wsparcia gospodarstw rodzinnych, a także dla utrzymania różnorodności unijnej produkcji rolnej, czy utrzymania miejsc pracy w rolnictwie oraz zrównoważonych systemów produkcji. Poza płatnościami bezpośrednimi realizowane będzie wsparcie inwestycyjne oraz dotyczące zarządzania ryzykiem i zapobiegania ASF.
  • Wspierana będzie lepsza organizacja łańcuchów dostaw, rozwój małego przetwórstwa oraz uczestnictwo w krajowych i unijnych systemach jakości produkcji żywności.
  • Uzupełniająco inwestycje obejmą przetwórstwo i wprowadzanie produktów do obrotu. Planuje się także dalszą poprawę struktury agrarnej.
  • Kontynuowane będzie wsparcie na rzecz wymiany pokoleniowej, w szczególności poprzez wsparcie dla młodych rolników.
  • Kontynuowane będzie też wsparcie powierzchniowe dla rolnictwa ekologicznego uwzględniające jednak nowe rozwiązania i uproszczenia tak aby w jak największym stopniu przyczynić się do osiągnięcia celu Europejskiego Zielonego Ładu w zakresie wzrostu powierzchni użytków rolnych objętych ekologicznymi metodami produkcji.
  • Wdrażane także będzie wsparcie dotyczące dobrostanu zwierząt ale w szerszym niż obecnie zakresie – obejmie nowe grupy zwierząt tj. kury nioski, brojlery, indyki, opasy, kozy i konie. Kontynuacja wsparcia wynika z potrzeby zapewnienia zwierzętom gospodarskim lepszych warunków bytowych i stanowi odpowiedź na oczekiwania społeczne w zakresie.

 

Wspierana i wzmacniana będzie ochrona środowiska, w tym różnorodność biologiczna.

  •  
  • Zaproponowano działania rekompensujące rolnikom stosowanie podwyższonych norm w produkcji rolniczej. Chodzi o przyjazne dla środowiska metody produkcji, które ograniczają emisje CO2, poprawią jakość gleb, wód oraz zwiększą retencję wody.
  • Wspierane będą inwestycje związane z powtórnym obiegiem wody i ograniczaniem zużycia energii w produkcji.
  • Plan zakłada zwiększenie lesistości, poprawę stanu lasów w Polsce oraz wzmocnienie ich bioróżnorodności. Uzupełniająco, planowane są działania szkoleniowo-doradcze dla rolników, a także edukacyjno-informacyjne dla konsumentów żywności i dla społeczności lokalnych. W ramach innych programów krajowych i UE zaplanowano także wsparcie na rzecz ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu, w tym działania edukacyjne.

 

Wzmacniana będzie struktura społeczno-ekonomiczna obszarów wiejskich.

  • W Planie realizowane będą interwencje zachęcające do podejmowania działalności gospodarczej poprzez tworzenie i rozwój działalności gospodarczej na obszarach wiejskich.
  • Wdrażana będzie koncepcja smart villages (inteligentne wioski), mająca na celu wykorzystanie wiedzy lub innowacji w poszukiwaniu rozwiązań m.in. w obszarach: poprawy jakości życia, ograniczenia depopulacji, niekorzystnych trendów demograficznych, podniesienia jakości usług lokalnych lub bezpieczeństwa, poszanowania środowiska lokalnego, niewystraczającej liczby miejsc pracy czy wykluczenia cyfrowego
  • Realizowane będą także inwestycje w infrastrukturę techniczną mniejszej skali.
  • Wsparcie będzie dotyczyć produkcji bezpiecznej żywności, w tym ograniczenia użycia pestycydów.

 

Budżet

  • Budżet Planu Strategicznego w latach 2023–2027 to ponad 25 mld euro, z czego na płatności bezpośrednie przeznaczonych zostanie ponad 17 mld euro.

 

W najbliższym czasie zostanie opublikowane zestawienie uwag zgłoszonych za pośrednictwem webankiety w ramach II oraz III etapu konsultacji społecznych projektu PS dla WPR na lata 2023-2027.

Z uwagi na opóźnienia związane z tworzeniem podstaw prawnych dla reformowanej WPR, Komisja Europejska nie udostępniła państwom członkowskim z odpowiednim wyprzedzeniem w pełni funkcjonalnej wersji systemu do tworzenia i przekazywania Planu. Z tego też względu niektóre zapisy (tytuły nagłówków/kolumn) projektu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 są w języku angielskim. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie miało wpływu na powyższe uwarunkowania, przy czym nie wpływają one bezpośrednio na zakres proponowanych przez Polskę rozwiązań.

Materiały

Do pobrania:
Projekt​_Planu​_Strategicznego​_dla​_WPR​_na​_lata​_2023-2027​_40.pdf 15.87MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_1​_Prognoza​_SOOŚ​_projektu​_PS​_WPR​_2023-2027.pdf 31.83MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_1​_Rekomendacje​_z​_ewaluacji​_ex​_ante.pdf 0.17MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_1​_Tabela​_ZESTAWIENIE​_UWAG​_​_Prognoza​_WPR2023​_2027.pdf 0.43MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_1.pdf 1.58MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_2.pdf 0.34MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_3.pdf 0.61MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_4.pdf 0.44MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_5.pdf 0.26MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_6.pdf 1.50MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_7.pdf 1.06MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_8.pdf 18.65MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_9.pdf 1.38MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_2​_Analiza​_SWOT​_Cel​_10.pdf 0.34MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_3​_Informacja​_o​_konsultacjach​_PS​_WPR.pdf 0.54MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_4​_Przejściowe​_Wsparcie​_Krajowe.pdf 0.10MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_5​_Odniesienie​_do​_rekomendacji​_KE.pdf 0.28MB
Do pobrania:
Załącznik​_nr​_6​_​_System​_kontroli​_i​_sankcji.pdf 0.17MB
Do pobrania:
Aktualna​_sytuacja​_sektora​_i​_obszarów​_wiejskich.pdf 3.13MB
{"register":{"columns":[]}}