W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fundacje we właściwości Ministra Finansów

Fundacje, których cele statutowe związane są z działaniem Ministra Finansów jako ministra właściwego [1] w zakresie działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, składają sprawozdanie ze swojej działalności do Ministerstwa Finansów.

Organy fundacji mają obowiązek monitorowania i bieżącej aktualizacji postanowień w statutach i odpowiednio wpisów w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie informacji o właściwym ministrze oraz zgłaszania zmiany innych danych [2].

Sprawozdanie z działalności fundacji 

Fundacje mają obowiązek corocznego składania właściwemu ministrowi sprawozdania ze swojej działalności.

Sprawozdanie obejmuje okres roku kalendarzowego i składa się je do 31 grudnia każdego roku z działalności za rok ubiegły. Z obowiązku sprawozdawczego nie zwalnia nieprowadzenie działalności w danym okresie sprawozdawczym. Zwolnione z obowiązku są fundacje, które mają status organizacji pożytku publicznego i zamieściły sprawozdanie merytoryczne z działalności oraz sprawozdanie finansowe na stronie podmiotowej Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Obywatelskiego w Biuletynie Informacji Publicznej [3].

Sprawozdanie sporządza się w układzie i zakresie określonym w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie jednolitego wzoru formularza sprawozdania z działalności fundacji [4]. W sprawozdaniu należy odnieść się do każdego punktu rozporządzenia. Wzór sprawozdania jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości pod adresem: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/fundacje-nadzor.

Sprawozdanie podpisuje co najmniej dwóch członków zarządu, o ile statut fundacji nie stanowi inaczej - wówczas powinno być podpisane tak, jakstanowi statut w zakresie oświadczeń woli lub reprezentacji.

Jak złożyć sprawozdanie

Sprawozdanie podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym można przekazać na adres:

  • Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP
  • e-maila – na adres fundacjemf@mf.gov.pl .

Obowiązki fundacji wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu [5]:

1. Fundacje jako instytucje obowiązane

Ustawa nakłada na fundacje będące instytucjami obowiązanymi dodatkowe obowiązki. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy, instytucją obowiązaną jest fundacja ustanowiona na podstawie ustawy o fundacjach w zakresie, w jakim przyjmuje lub dokonuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.

Więcej informacji pod adresem: https://www.gov.pl/web/finanse/generalny-inspektor-informacji-finansowej

2. Zgłoszenia danych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Fundacje wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego są zobowiązane do dokonania zgłoszenia danych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).

CRBR jest prowadzony przy użyciu systemu teleinformatycznego i służy do gromadzenia informacji o beneficjentach rzeczywistych m.in. fundacji oraz informacji o osobach uprawnionych do dokonywania zgłoszeń do CRBR. Głównym zadaniem Rejestru jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Zgłoszenia do CRBR może dokonać osoba ustawowo uprawniona do reprezentowania podmiotu. W przypadku fundacji obowiązek ten spoczywa na zarządzie lub na likwidatorze fundacji.

Zgłoszenie do CRBR składa się bezpłatnie w formie elektronicznej na stronie internetowej: https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr/#/

Dane kontaktowe

Departament Prawny - Wydział Organizacyjno-Prawny

e-mail: fundacjemf@mf.gov.pl

tel. (22) 694 51 17

 

[1] - Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

[2] - Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

[3] - Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

[4] - Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie jednolitego formularza sprawozdania z działalności fundacji.

[5] - Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Materiały

Wykaz fundacji we właściwości Ministra Finansów stan na 7 listopada 2024 roku
Wykaz​_fundacji​_we​_właściwości​_Ministra​_Finansów​_stan​_na​_7​_listopada​_2024​_roku.pdf 0.14MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
23.01.2019 09:16 Michał Waniek
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Monika Stępień: Elżbieta Wojszycka
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 34.0 15.11.2024 13:47 Elżbieta Wojszycka
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 33.0 05.09.2024 16:04 Katarzyna Abażewska
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 32.0 14.02.2024 09:47 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 31.0 29.09.2023 13:06 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 30.0 29.09.2023 10:38 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 29.0 18.01.2023 11:25 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 28.0 18.01.2023 11:07 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 27.0 11.01.2023 14:31 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 26.0 07.10.2022 11:37 Izabela Podsiadły-Gronow
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 25.0 07.10.2022 11:36 Izabela Podsiadły-Gronow
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 24.0 07.10.2022 11:35 Izabela Podsiadły-Gronow
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 23.0 07.10.2022 11:32 Izabela Podsiadły-Gronow
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 22.0 06.07.2022 10:39 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 21.0 01.04.2022 15:54 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 20.0 14.12.2021 08:01 Izabela Podsiadły-Gronow
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 19.0 03.11.2021 10:08 Izabela Podsiadły-Gronow
Fundacje we właściwości Ministra Finansów 18.0 27.10.2021 12:06 Izabela Podsiadły-Gronow
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 17.0 28.09.2021 14:30 Izabela Podsiadły-Gronow
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 16.0 07.09.2021 09:25 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 15.0 31.08.2021 10:40 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 14.0 23.02.2021 14:50 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 13.0 23.02.2021 14:28 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 12.0 23.02.2021 13:52 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 11.0 18.12.2020 08:32 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 10.0 18.12.2020 08:25 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 9.0 17.12.2020 15:59 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 8.0 15.12.2020 14:34 Michał Dziwota
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 7.0 14.12.2020 16:47 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 6.0 14.12.2020 16:38 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 5.0 14.12.2020 16:19 Michał Waniek
Fundacje we właściwości Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 4.0 14.12.2020 16:17 Michał Waniek
Nadzór Ministra Finansów nad fundacjami 3.0 16.06.2020 14:50 Izabela Podsiadły-Gronow
Nadzór Ministra Finansów nad fundacjami 2.0 16.06.2020 14:46 Izabela Podsiadły-Gronow
Nadzór Ministra Finansów nad fundacjami 1.0 23.01.2019 09:16 Michał Waniek

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}