Zgłoś nieprawidłowość
Jeśli posiadasz informacje o naruszeniu prawa, uzyskane w kontekście związanym z pracą lub współpracą z Ministerstwem Finansów – zgłoś je niezwłocznie!
Jak zgłosić takie informacje?
Informacje możesz zgłosić imiennie lub anonimowo:
- pocztą elektroniczną - wysyłając wiadomość na adres sygnalista@mf.gov.pl;
- telefonicznie – na bezpośredni numer telefonu Koordynatora ds. nieprawidłowości w MF (dalej: Koordynator): 22 694 48 94 lub 723 998 846, rozmowy nie są nagrywane;
- osobiście – przekazując informację bezpośrednio Koordynatorowi w formie ustnej lub papierowej, po telefonicznym umówieniu spotkania z Koordynatorem;
- listownie – wysyłając informację pocztą na adres: Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego Ministerstwa Finansów 00-916 Warszawa ul. Świętokrzyska 12, z dopiskiem „Do rąk własnych Koordynatora ds. nieprawidłowości”,
Jakie naruszenia można zgłosić?
Informacje o działaniu lub zaniechaniu działania, które jest niezgodne z prawem lub które ma na celu obejście prawa, w szczególności w obszarze:
- zamówień publicznych;
- zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
- ochrony środowiska;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Unii Europejskiej (w tym o nieprawidłowościach w projektach unijnych);
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.
Ponadto informacje o naruszeniach, dotyczących:
- zachowań korupcyjnych;
- zasad etyki;
- mobbingu;
- dyskryminacji;
- molestowania lub molestowania seksualnego;
- konfliktu interesów;
- nepotyzmu i kumoterstwa,
- nienależnych korzyści.
Kto może zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia może dokonać osoba, która posiada informacje o naruszeniu prawa uzyskane w kontekście związanym z pracą. Należy przez to rozumieć w szczególności:
- obecnego lub byłego pracownika Ministerstwa lub funkcjonariusza pełniącego służbę w Ministerstwie;
- kandydata do pracy/służby w Ministerstwie, który uzyskał informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;
- osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorcę wykonującego usługi na rzecz Ministerstwa;
- osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- praktykanta, stażystę i wolontariusza.
Postępowanie z przyjętym zgłoszeniem informacji o nieprawidłowościach
Po przyjęciu zgłoszenia, Koordynator ds. nieprawidłowości w Ministerstwie:
- powiadamia zgłaszającego o rejestracji zgłoszenia i przyjętym sposobie postępowania;
- informuje zgłaszającego o wynikach postępowania.
W przypadku, gdy przekazanie informacji mogłoby utrudnić przeprowadzenie czynności lub spowodować ujawnienie informacji objętych tajemnicą, Koordynator może odmówić zgłaszającemu ich udzielenia.
Ochrona danych zgłaszającego informację o nieprawidłowościach
Dane osobowe zgłaszającego, świadka, osoby dostarczającej dowodów lub informacji oraz osoby, której zarzuca się dopuszczenie się nieprawidłowości, są zachowywane w poufności i nie są udostępnianie innym pracownikom ani osobom trzecim, za wyjątkiem osób, którym dane należy udostępnić w celu prowadzenia czynności wyjaśniających związanych ze zgłoszeniem lub innych czynności wymaganych odrębnymi przepisami.
KLAUZULA INFORMACYJNA
dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku z wniesionymi do Ministerstwa Finansów sygnałami o nieprawidłowościach
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), dalej RODO, Administrator informuje:
- TOŻSAMOŚĆ I DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Minister Finansów. Korespondencję można kierować na adres:
- Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa
- skrzynki podawczej na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP
- poczty elektronicznej: kancelaria@mf.gov.pl
- DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się kontaktować pisemnie kierując korespondencję na adres e-mail: iod@mf.gov.pl
- CEL PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH I PODSTAWY PRAWNE
Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane w celach związanych z przyjmowaniem i rozpoznawaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, przeprowadzaniem postępowań wyjaśniających oraz innych działań następczych podjętych w ramach tych zgłoszeń, w związku z realizacją obowiązków prawnych ciążących na administratorze i realizacją zadań w interesie publicznym lub w ramach wykonywania władzy publicznej powierzonej administratorowi na podstawie art. 6 ust. 1 pkt lit. c i e RODO.
- INFORMACJA O ODBIORCACH DANYCH
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być wyłącznie podmioty uprawnione do ich otrzymania na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Odrębną kategorię odbiorców stanowią podmioty przetwarzające dane osobowe na zlecenie Administratora, w szczególności te, z którymi zawarto umowy na świadczenie usług serwisowych dla użytkowanych systemów informatycznych.
- OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania określonych w pkt 3 lub do momentu wygaśnięcia obowiązków ciążących na Administratorze, a po upływie tego okresu będą archiwizowane zgodnie z okresem przewidzianym w przepisach prawa.
- PRAWA OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ
Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo do:
- dostępu do swoich danych osobowych (art. 15 RODO),
- sprostowania danych osobowych (art. 16 RODO),
- usunięcia danych, jeżeli zachodzi jedna z okoliczności określonych w art. 17 RODO,
- ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO), z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (art. 21 RODO).
W przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy prawa, osobom których dane dotyczą przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego - Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- INFORMACJA O OBOWIĄZKU LUB DOBROWOLNOŚCI PODANIA DANYCH OSOBOWYCH
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne.
- INFORMACJA O ZAUTOMATYZOWANYM PODEJMOWANIU, W TYM PROFILOWANIU
Przetwarzane przez Administratora dane osobowe nie będą wykorzystywane do podejmowania zautomatyzowanych decyzji w indywidualnych przypadkach, w tym do profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.
- Pierwsza publikacja:
- 01.07.2024 13:33 Manuela Kaźmierczak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Manuela Kaźmierczak
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Zgłoś nieprawidłowość | 2.0 | 01.07.2024 13:40 Manuela Kaźmierczak |
Zgłoś nieprawidłowość | 1.0 | 01.07.2024 13:33 Manuela Kaźmierczak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP