W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoś nieprawidłowość

Jeśli posiadasz informacje o naruszeniu prawa, uzyskane w kontekście związanym z pracą lub współpracą z Ministerstwem Finansów – zgłoś je niezwłocznie!

Jak zgłosić naruszenie prawa Ministerstwie?

Informacje możesz zgłosić imiennie lub anonimowo:

  • mailowo na adres poczty elektronicznej – sygnalista@mf.gov.pl;
  • z wykorzystaniem formularza online zamieszczonego na stronie intranetowej Ministerstwa;
  • telefonicznie – w dni robocze w godzinach od 8.15 do 16.15 pod numerem 22 694 46 76;
  • osobiście ustnie bądź w postaci papierowej do Koordynatora ds. nieprawidłowości lub innej upoważnionej osoby;
  • umieszczając w wyznaczonej do tego celu skrzynce korespondencyjnej, która znajduje się poza zasięgiem kamer monitoringu;
  • pocztą na adres: Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego Ministerstwa Finansów 00-916 Warszawa ul. Świętokrzyska 12, z dopiskiem „Do rąk własnych Koordynatora ds. nieprawidłowości

Jakie naruszenia prawa możesz zgłosić?

Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.

Zgłoszenie wewnętrzne, poza katalogiem naruszeń określonych w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów,  w tym: korupcji, zamówień publicznych, usług, produktów i rynków finansowych, itd., może dotyczyć naruszenia regulacji wewnętrznych, w szczególności:

  • polityki przeciwdziałania nieprawidłowościom w Ministerstwie;
  • zasad przeciwdziałania ryzykom związanym z konfliktem interesów oraz zasad przyjmowania i przekazywania prezentów w Ministerstwie;
  • polityki antymobbingowej.

Kto może zgłosić naruszenie prawa?

Zgłoszenia może dokonać osoba, która posiada informacje o naruszeniu prawa uzyskane w kontekście związanym z pracą. Należy przez to rozumieć w szczególności:

  • obecnego lub byłego pracownika Ministerstwa lub funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej pełniącego służbę w Ministerstwie;
  • kandydata do pracy/służby w Ministerstwie, który uzyskał informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy;
  • osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • przedsiębiorcę wykonującego usługi na rzecz Ministerstwa;
  • osobę świadczącą pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • praktykanta, stażystę i wolontariusza.

Postępowanie z przyjętym zgłoszeniem naruszenia prawa

Jeżeli zgłoszenie będzie zawierało dane kontaktowe, po jego przyjęciu Koordynator ds. nieprawidłowości lub osoba upoważniona:

  1. przekazuje sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego, w terminie 7 dni;
  2. może wystąpić do sygnalisty o uzupełnienie zgłoszenia wewnętrznego
    w wyznaczonym terminie;
  3. przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy.

KLAUZULA INFORMACYJNA  

dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku z wniesionymi do Ministerstwa Finansów sygnałami o nieprawidłowościach sygnalistów, osób objętych zgłoszeniem oraz osób trzecich

Zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), dalej RODO, Administrator informuje:

  1. TOŻSAMOŚĆ I DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA

Administratorem danych osobowych sygnalistów, osób objętych zgłoszeniem oraz osób trzecich jest Minister Finansów. Korespondencję można kierować na adres:

  • Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa
  • skrzynki podawczej na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP
  • poczty elektronicznej: kancelaria@mf.gov.pl
  1. DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH

Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się kontaktować pisemnie kierując korespondencję na adres e-mail: iod@mf.gov.pl

  1. CEL PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH I PODSTAWY PRAWNE

Dane osobowe sygnalistów, osób objętych zgłoszeniem oraz osób trzecich będą przetwarzane w celach związanych z przyjmowaniem i rozpoznawaniem zgłoszeń dotyczących naruszeń prawa, przeprowadzaniem postępowań wyjaśniających oraz innych działań następczych podjętych w ramach tych zgłoszeń na podstawie:

  • art. 6 ust. 1 lit. c RODO - przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze, w szczególności w związku z art. 8 ust. 4 ustawy o ochronie sygnalistów;
  • art. 9 ust. 2 lit. g RODO – przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym, w związku z art. 8 ust. 4 ustawy o ochronie sygnalistów;

Dane osobowe pozwalające na ustalenie tożsamości sygnalisty, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO.

  1. INFORMACJA O ODBIORCACH DANYCH

Odbiorcami Twoich danych osobowych mogą być wyłącznie podmioty uprawnione do ich otrzymania na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Odrębną kategorię odbiorców stanowią podmioty przetwarzające dane osobowe na zlecenie Administratora, w szczególności te, z którymi zawarto umowy na świadczenie usług serwisowych dla użytkowanych systemów informatycznych.

Jeżeli sygnalista wyrazi zgodę, Jego dane zostaną także ujawnione osobom biorącym udział w działaniach następczych.

  1. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH

Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania określonych w pkt 3 lub do momentu wygaśnięcia obowiązków ciążących na Administratorze, a po upływie tego okresu będą archiwizowane zgodnie z okresem przewidzianym w przepisach prawa.

  1. PRAWA OSÓB, KTÓRYCH DANE DOTYCZĄ

Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo do:

  • dostępu do swoich danych osobowych (art. 15 RODO),
  • sprostowania danych osobowych (art. 16 RODO),
  • usunięcia danych, jeżeli zachodzi jedna z okoliczności określonych w art. 17 RODO,
  • ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO), z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO,
  • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (art. 21 RODO).
  • cofnięcia wyrażonej zgody na przetwarzanie w zakresie danych objętych zgodą, bez wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania tej zgody (art. 7 ust. 3 RODO). Zgodę można wycofać w dowolnym momencie, poprzez wysłanie oświadczenia o wycofaniu tej zgody na adres e-mail: sygnalista@mf.gov.pl

W przypadku uznania, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy prawa, osobom których dane dotyczą przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego - Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

  1. INFORMACJA O OBOWIĄZKU LUB DOBROWOLNOŚCI PODANIA DANYCH OSOBOWYCH

Podanie danych osobowych jest dobrowolne.

Niepodanie danych kontaktowych może utrudnić uzyskanie dodatkowych informacji, istotnych dla wyjaśnienia zgłoszenia oraz spowoduje, że sygnalista nie otrzyma informacji zwrotnej na temat planowanych lub podjętych działań następczych.

  1. INFORMACJA O ZAUTOMATYZOWANYM PODEJMOWANIU, W TYM PROFILOWANIU

Przetwarzane przez Administratora dane osobowe nie będą wykorzystywane do podejmowania zautomatyzowanych decyzji w indywidualnych przypadkach, w tym do profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.

 

Materiały

Zarządzenie Ministra Finansów dokonywanie zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa w MF
Zarządzenie​_Ministra​_Finasów​_dokonywanie​_zgłoszeń​_wewnętrznych​_naruszeń​_prawa​_w​_MF.pdf 0.49MB
Ustawa o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 roku
Ustawa​_o​_ochronie​_sygnalistów​_z​_14​_czerwca​_2024​_roku.pdf 0.33MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
01.07.2024 13:33 Manuela Kaźmierczak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Manuela Kaźmierczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zgłoś nieprawidłowość 4.0 01.10.2024 08:58 Ewa Sławińska
Zgłoś nieprawidłowość 3.0 01.10.2024 08:40 Ewa Sławińska
Zgłoś nieprawidłowość 2.0 01.07.2024 13:40 Manuela Kaźmierczak
Zgłoś nieprawidłowość 1.0 01.07.2024 13:33 Manuela Kaźmierczak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}