W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komentarz do prognoz Komisji Europejskiej Spring Forecast 2025

20.05.2025

Wykres na monitorze.
  • 19 maja 2025 roku Komisja Europejska opublikowała wiosenne prognozy gospodarcze Spring Forecast 2025.
  • KE prognozuje wzrost realnego PKB w Polsce na poziomie 3,3% w 2025 roku oraz 3% w 2026 roku.
  • Polska będzie najszybciej rosnącą dużą gospodarką w Unii Europejskiej.

Komisja Europejska (KE) opublikowała wiosenne prognozy gospodarcze. W przypadku Polski, KE prognozuje wzrost realnego PKB na poziomie 3,3% w 2025 r. oraz 3,0% w 2026 r. po wzroście o 2,9% zanotowanym w ubiegłym roku. Polska będzie najszybciej rosnącą dużą gospodarką w UE. Zgodnie z prognozami KE, głównymi czynnikami wspierającymi wysoki wzrost gospodarczy będzie dalszy wzrost konsumpcji prywatnej oraz silny wzrost inwestycji, natomiast negatywny pozostanie wpływ eksportu netto. Prognozy wzrostu PKB dla Polski na lata 2025-2026 są niższe od projekcji KE z listopada  2024 r. o odpowiednio 0,3 i 0,1 pkt. proc. oraz od prognozy Ministerstwa Finansów z „Wieloletnich założeń makroekonomicznych na lata 2025-2029”, zakładającej wzrost na poziomie 3,7% w br. i 3,5% w 2026 r. Wynika to m.in. z uwzględnienia przez KE skutków polityki celnej USA.

W zakresie głównych składowych PKB, KE zakłada w bieżącym roku wzrost konsumpcji prywatnej o 3,4%, w porównaniu do wzrostu o 3,0% w zeszłym roku. W 2026 r. wzrost konsumpcji prywatnej ma wynieść 2,8%. Wzrost konsumpcji wynika m.in. z kontynuacji realnego wzrostu wynagrodzeń i dochodów do dyspozycji gospodarstw domowych oraz malejącej presji inflacyjnej. W zakresie inwestycji, KE prognozuje ich wysoki wzrost: o 6,9% w 2025 r. oraz 5,3% w 2026 r. (po spadku o 2,2% w 2024 r.). KE zakłada znaczący wpływ na wzrost inwestycji finansowanych z funduszy europejskich.

Podobnie jak w ubiegłym roku, ujemny wkład we wzrost PKB będzie miał eksport netto (-0,6 pkt. proc. w 2025 r. i -0,2 pkt proc. w 2026 r.). Na import pozytywnie wpłynie poprawa popytu krajowego, natomiast eksport nadal będzie w mniejszym stopniu stymulowany popytem zagranicznym ze względu na spowolnienie gospodarcze u głównych partnerów handlowych Polski.

Średnioroczna inflacja w Polsce (mierzona wskaźnikiem HICP) wyniosła w ubiegłym roku 3,7%. KE przewiduje, że w 2025 r. wyniesie ona średnio 3,6%, a w 2026 r. 2,8%. Inflacja bazowa (tj. po wyłączeniu cen energii i żywności) w br. wyniesie 3,2%, a w 2026 r. 2,9%.

W zakresie rynku pracy, KE prognozuje, że stopa bezrobocia w bieżącym roku spadnie do 2,8% i utrzyma się na tym poziomie w 2026 r. Stopa bezrobocia w Polsce będzie wyraźnie poniżej średniej dla UE (wynoszącej odpowiednio 5,9% w 2025 r. i 5,7% w 2026 r.). KE oczekuje, że zatrudnienie nieznacznie wzrośnie w 2025 r. o 0,1% a oraz o 0,3% w 2026 r. Koszty pracy na jednego pracującego w ujęciu nominalnym będą rosły w niższym tempie niż w roku ubiegłym (wzrost o 12,3% w 2024 r.), osiągając wzrost na poziomie 6,2% w 2025 r. i 4,8% w 2026 r. 

Jako czynniki ryzyka do prognozy (negatywne i pozytywne), KE wymienia przede wszystkim napięcia w handlu międzynarodowym, możliwe opóźnienia w realizacji inwestycji publicznych oraz szybszy wzrost konsumpcji prywatnej.

KE prognozuje, że w latach 2025-2026 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie odpowiednio 6,4% PKB i 6,1% PKB. Istotny wpływ na sytuację budżetową mają znaczące wydatki na obronę narodową. Na 2026 r. Komisja prognozuje redukcję nadmiernego deficytu do 6,1% PKB (o 0,3% PKB), wynikającą z działań konsolidacyjnych przedstawionych w Średniookresowym planie budżetowo-strukturalnym na lata 2025-2028. Zgodnie ze zreformowanym zarządzaniem gospodarczym w UE działania konsolidacyjne na rok 2026 powinny zostać przedstawione w ustawie budżetowej na ten rok. W konsekwencji, dopiero ustawa budżetowa na 2026 r., w zależności od kształtowania się deficytu, wzrostu gospodarczego i faktycznych skutków już zaplanowanych działań, będzie przedstawiać ewentualne dodatkowe działania konsolidacyjne na 2026 r. w stosunku do tych już przewidzianych w Planie.

Wysokie wydatki na obronę narodową wpływają również na dług sektora instytucji rządowych i samorządowych. W ocenie KE, w 2024 r. dług ten wyniósł 55,3% PKB, w a latach 2025-2026 przewiduje się, że wzrośnie do poziomu odpowiednio 58,0% PKB i 65,3% PKB.

Więcej informacji, w tym porównanie z prognozą Ministerstwa Finansów można znaleźć w zakładce Prognozy makroekonomiczne i fiskalne.