W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat nr 24 w sprawie zmian w procesie walidacji informacji, o których mowa w art. 72 ustawy AML, przekazywanych do GIIF

W związku z powtarzającymi się przypadkami przekazywania do systemu teleinformatycznego GIIF informacji, o których mowa w art. 72 ustawy AML, które są formalnie zgodne z wzorem dokumentu elektronicznego opublikowanego na podstawie przepisów ustawy, ale zawierających dane nieprawdziwe, w tym przypadkami wskazującymi na podejmowanie przez raportującego działań w celu ukrycia rzeczywistego braku wymaganych informacji lub niewłaściwego ich przygotowania na potrzeby raportowania do GIIF, uprzejmie informuję, że począwszy od dnia 1 września 2020 r. wprowadzone zostają dodatkowe zasady walidacji plików rejestrowanych w ww. systemie teleinformatycznym.

Zgodnie z zasadami określonymi przez § 5. ust.1. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 października 2018 r. w sprawie przekazywania informacji o transakcjach oraz formularza identyfikującego instytucję obowiązaną (Dz.U. z 2018, poz.1946), „urzędowe poświadczenie odbioru informacji o transakcjach (…) jest wydawane za pomocą systemu teleinformatycznego po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym weryfikacji struktury logicznej w zakresie zgodności ze wzorem dokumentu elektronicznego i spójności danych oraz ważności podpisu albo pieczęci, o których mowa w § 4 ust. 2.”

Wprowadzane zmiany polegają na włączeniu nowych reguł w procesie weryfikacji spójności danych (zgodnie z § 5. ust.1. ww. rozporządzenia weryfikowane są również: struktura logiczna w zakresie zgodności ze wzorem dokumentu elektronicznego oraz ważność podpisu albo pieczęci elektronicznej).

Przykładowe zmiany:   

  1. Filtr dla numerów pesel i NIP spełniających reguły sumy kontrolnej ale nie będących rzeczywistymi numerami pesel/NIP (np. kombinacje typu 11111111111, 9999999999 itp.).
  2. Filtr na polu „seria i numer dokumentu tożsamości” polegający na blokowaniu numerów dokumentów składających się z samych znaków ‘X’, samych znaków ‘1’ itp. oraz numerów dokumentów składających się tylko z jednego znaku.
  3. Filtr blokujący informacje, w których dane podmiotu – osoby fizycznej zlecającej wykonanie transakcji, są identyczne jak dane podmiotu – osoby fizycznej upoważnionej do działania w imieniu osoby zlecającej (mimo, że dane są prawdziwe, to wprowadzają niespójność ze względu na błędne wskazywanie danych osoby upoważnionej w sytuacji, gdy osoby upoważnionej nie ma).
  4. Filtr na kwocie transakcji blokujący przekazywanie informacji o transakcjach o wartości poniżej progu raportowania.
  5. Filtr blokujący informacje o transakcji transferu wychodzącego z konta instytucji obowiązanej prowadzącej rachunki dla klientów oznaczane numerami w formacie IBAN, a przekazywane z numerem „rachunku transakcji z” nie będącym numerem IBAN.
  6. Filtr blokujący informacje o transakcji transferu środków z zagranicy, a przekazywane z numerem „rachunku transakcji z” będącym polskim numerem rachunku.
  7. Filtr blokujący informacje z wpisanymi w pole ‘Imię’ i pole ‘Nazwisko’ identycznymi, pełnymi danymi imię-nazwisko (np. w polu ‘Imię’ – ‘Jan Maria Kowalski’, w polu ‘Nazwisko’ – ‘Jan Maria Kowalski’).

Przypominam, że zgodnie z regułami procesu walidacji informacji przekazywanych do GIIF (patrz komunikat nr 13 opublikowany w BIP MF w sekcji Generalny Inspektor Informacji Finansowej / Komunikaty), wygenerowanie przez system teleinformatyczny GIIF przyjmujący dane kodu nieprawidłowości na jakimkolwiek etapie ich przyjmowania (tj. do czasu otrzymania przez plik statusu „P” - „Plik poprawny”) równoważne jest z koniecznością powtórnego przekazania wszystkich informacji zawartych w pliku – po uprzednim poprawieniu danych skutkujących powstaniem nieprawidłowości. W szczególności jeśli wygenerowany kod nieprawidłowości dotyczy spójności/walidacji części transakcji, których dane zawarte są w pliku, oznacza to konieczność przekazania w kolejnej (poprawionej) przesyłce (lub przesyłkach) wszystkich informacji zawartych w zakwestionowanym pliku (akceptowany/odrzucany jest plik jako całość). Poprawione dane można przesłać w jednym lub więcej plikach.

Wprowadzonym zmianom towarzyszy dostosowany opisu zależności pomiędzy poszczególnymi elementami schematu xml (w tym warunków spójności danych, wykorzystania wartości słownikowych, itp.). Ww. opis w aktualnym brzmieniu (plik opisy_schematów_informacji_o_tr_v09.xlsx) załączony jest do niniejszego komunikatu (zawartość pliku została szczegółowo opisana w komunikacie nr 2 GIIF z dnia 22 lutego br.).

Walidator offline dostępny będzie od dnia 31 lipca 2020 r. na stronie https://test.giif.mofnet.gov.pl

Strona testowa https://test.giif.mofnet.gov.pl obsługuje już nowe reguły walidacyjne.

Uprzejmie prosimy o testowanie plików z danymi przy pomocy nowych wersji walidatorów.

Wszelkie uwagi prosimy kierować mailowo na adres sekretariat.if@mf.gov.pl

Materiały

Opisy schematów informacji o transakcjach v9
opisy​_schematów​_informacji​_o​_tr​_v09.xlsx 0.17MB
{"register":{"columns":[]}}