W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat nr 28 w sprawie zmian w procesie walidacji informacji, o których mowa w art. 72 ustawy AML, przekazywanych do GIIF

W nawiązaniu do komunikatów nr 24 i nr 27, mając na względzie powtarzające się przypadki przekazywania do systemu teleinformatycznego GIIF informacji, o których mowa w art. 72 ustawy AML, które są formalnie zgodne z wzorem dokumentu elektronicznego opublikowanego na podstawie przepisów ustawy, ale zawierających dane nieprawdziwe, informuję, że począwszy od dnia 1 grudnia 2020 r. wprowadzone zostaną dodatkowe zasady walidacji plików przekazywanych przez instytucje obowiązane do systemu teleinformatycznego GIIF.

Zgodnie z zasadami określonymi przez § 5. ust.1. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 października 2018 r. w sprawie przekazywania informacji o transakcjach oraz formularza identyfikującego instytucję obowiązaną (Dz.U. z 2018, poz.1946), „urzędowe poświadczenie odbioru informacji o transakcjach (…) jest wydawane za pomocą systemu teleinformatycznego po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym weryfikacji struktury logicznej w zakresie zgodności ze wzorem dokumentu elektronicznego i spójności danych oraz ważności podpisu albo pieczęci, o których mowa w § 4 ust. 2.”

Wprowadzane zmiany polegają na włączeniu nowych reguł w procesie weryfikacji spójności danych (zgodnie z § 5. ust.1. ww. rozporządzenia weryfikowane są również: struktura logiczna w zakresie zgodności ze wzorem dokumentu elektronicznego oraz ważność podpisu albo pieczęci elektronicznej), które mają na celu eliminację informacji z danymi spreparowanymi (nierzeczywistymi).

 

Przykładowe zmiany:   

  1. Filtr dla numerów pesel i NIP spełniających reguły sumy kontrolnej ale nie będących rzeczywistymi numerami pesel/NIP (np. kombinacje typu 11111111111, 9999999999 itp.).

W przypadku raportowania informacji dla klienta instytucji obowiązanej niebędącego osobą fizyczną i jednocześnie nieposiadającego NIP i niewpisanego do właściwego rejestru – należy stosować wytyczne określone w komunikacie GIIF nr 16 (punkt 1).

  1. Filtr na polu „seria i numer dokumentu tożsamości” polegający w szczególności na blokowaniu numerów dokumentów tożsamości, w tym dowodów osobistych i paszportów składających się z samych znaków ‘X’, samych znaków ‘1’ itp. (np. dowód osobisty nr „YYYY”, paszport nr ‘222222’) oraz numerów dokumentów składających się tylko z jednego znaku (np. dowód osobisty nr „Z”, paszport nr ‘F’). Blokowane będą również inne kombinacje znaków wskazujące jednoznacznie na spreparowanie (nierzeczywistość) numeru dokumentu tożsamości (np. dowód osobisty nr „XYZ123”, paszport nr ‘A1A1A1A1’). Przytoczone przykładowe numery dokumentów stanowią wyłącznie typowe przykłady wynikające z dotychczasowych obserwacji przesyłanych danych. Lista ta będzie dynamicznie zmieniana w miarę analizy przekazywanych danych, z każdorazowym celem w postaci eliminacji nierzeczywistych numerów dokumentów tożsamości.
  2. Filtr blokujący informacje, w których dane podmiotu – osoby fizycznej zlecającej wykonanie transakcji, są identyczne jak dane podmiotu – osoby fizycznej upoważnionej do działania w imieniu osoby zlecającej (mimo, że dane są prawdziwe, to wprowadzają niespójność ze względu na błędne wskazywanie danych osoby upoważnionej w sytuacji, gdy osoby upoważnionej nie ma).
  3. Filtr na kwocie transakcji blokujący przekazywanie informacji o transakcjach o wartości poniżej progu raportowania.
  4. Filtr blokujący informacje o transakcji przelewu będącego transferem środków z zagranicy, a przekazywane z numerem „rachunku transakcji z” będącym polskim numerem rachunku.

W zakres raportowanej informacji o przelewie przychodzącym z zagranicy, raportowanym z kodem rodzaju transakcji ‘05’, zawsze wchodzi informacja o „rachunku z” (i jest to rachunek zagraniczny), która może być wpisana w pole „numer IBAN” (gdy zagraniczny numer rachunku jest numerem IBAN) albo w pola „Kraj+NrRachunku” (gdy zagraniczny numer rachunku nie jest numerem IBAN) oraz informacja o „rachunku na”, która jest informacją o polskim numerze rachunku klienta – odbiorcy przelewu zagranicznego.

W przypadku przychodzącego transferu środków pieniężnych będącego realizacją transakcji w relacjach korespondenckich (np. przelew przychodzący na rachunek LORO prowadzony przez raportująca instytucję obowiązaną na rzecz innej instytucji finansowej) w zakresie zawartości raportowanej informacji o transferze należy stosować wytyczne określone w komunikacie GIIF nr 16-bis.

  1. Filtr blokujący informacje z wpisanymi w pole ‘Imię’ i pole ‘Nazwisko’ identycznymi, pełnymi danymi imię-nazwisko (np. w polu ‘Imię’ – ‘Jan Maria Kowalski’, w polu ‘Nazwisko’ – ‘Jan Maria Kowalski’).

 

Przypominam, że zgodnie z regułami procesu walidacji informacji przekazywanych do GIIF (patrz komunikat nr 13 opublikowany w BIP MF w sekcji Generalny Inspektor Informacji Finansowej / Komunikaty), wygenerowanie przez system teleinformatyczny GIIF przyjmujący dane kodu nieprawidłowości na jakimkolwiek etapie ich przyjmowania (tj. do czasu otrzymania przez plik statusu „P” - „Plik poprawny”) równoważne jest z koniecznością powtórnego przekazania wszystkich informacji zawartych w pliku – po uprzednim poprawieniu danych skutkujących powstaniem nieprawidłowości. W szczególności jeśli wygenerowany kod nieprawidłowości dotyczy spójności/walidacji części transakcji, których dane zawarte są w pliku, oznacza to konieczność przekazania w kolejnej (poprawionej) przesyłce (lub przesyłkach) wszystkich informacji zawartych w zakwestionowanym pliku (akceptowany/odrzucany jest plik jako całość). Poprawione dane można przesłać w jednym lub więcej plikach.

Wprowadzonym zmianom towarzyszy dostosowany opis zależności pomiędzy poszczególnymi elementami schematu xml (w tym warunków spójności danych, wykorzystania wartości słownikowych, itp.). Ww. opis w aktualnym brzmieniu (plik opisy_schematów_informacji_o_tr_v09.1.xlsx) załączony jest do niniejszego komunikatu (zawartość pliku została szczegółowo opisana w komunikacie nr 2 GIIF z dnia 22 lutego br.).

Walidator offline dostosowany do ww. opisu dostępny będzie od dnia 1 listopada 2020 r. na stronie https://test.giif.mofnet.gov.pl

Od tego samego terminu strona testowa https://test.giif.mofnet.gov.pl obsługiwać będzie nowe reguły walidacyjne.

Uprzejmie prosimy o testowanie plików z danymi przy pomocy nowych wersji walidatorów w jak najszerszym zakresie oraz zgłaszanie ewentualnych wątpliwości/uwag - mailowo na adres sekretariat.if@mf.gov.pl

Materiały

Opisy schematów informacji o transakcjach v9​_1
opisy​_schematów​_informacji​_o​_tr​_v091.xlsx 0.17MB
{"register":{"columns":[]}}