W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat nr 29 w sprawie stosowania art.180a ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2020 r. poz. 971, z późn. zm.)

W związku z kierowanymi do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (dalej „GIIF”) informacjami odnośnie wątpliwości dotyczących wykładni art. 180a ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2020 r. poz. 971, z późn. zm.) dalej „ustawa o p.p.p.f.t.”, informuję co następuje:

Stosownie do art. 180a ustawy o p.p.p.f.t. zwolniono z obowiązku przekazania do GIIF informacji o tzw. transakcjach ponadprogowych, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 tej  ustawy, w przypadku transferu środków pieniężnych stanowiących wsparcie finansowe udzielone w ramach programu rządowego lub samorządowego w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567, 568, 695, 875 i 1086).

Przedmiotowy przepis został wprowadzony ustawą z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1086), która weszła w życie w dniu 24.06.2020 r.

Zarówno wykładnia literalna art. 180a ustawy o p.p.p.f.t. jak i wykładnia celowościowa wskazują, że zwolnienie z obowiązku raportowania do GIIF informacji o tzw. transakcjach ponadprogowych dotyczy każdego transferu środków pieniężnych, które stanowią wsparcie finansowe udzielone w ramach programu rządowego lub samorządowego w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.

Zwolnienie to obejmuje zatem zarówno transfery środków kierowane do podmiotów jako wsparcie finansowe, jak i ewentualne transfery środków stanowiące zwrot udzielonego wsparcia finansowego, kierowane zwrotnie od podmiotu, który wsparcie uzyskał, do podmiotu, który wsparcia udzielił w ramach rządowego lub samorządowego programu związanego z przeciwdziałaniem COVID-19.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.01.2021 12:20 Marta Dyras
Pierwsza publikacja:
14.01.2021 12:20 Marta Dyras
{"register":{"columns":[]}}