Krajowa Strategia Edukacji Finansowej – Rada Ministrów przyjęła politykę na rzecz rozwoju kompetencji finansowych
25.06.2024
- Dokument określa ogólne ramy w zakresie edukacji finansowej na lata 2024-2030.
- Wraz ze Strategią RM przyjęła plan wdrażania na trzy lata.
- Przyjmując Strategię, Polska dołączyła do ponad 60 krajów świata, które realizują własne ogólnokrajowe strategie na rzecz edukacji finansowej.
Wdrażamy dla Polski najlepsze światowe rozwiązania i dobre praktyki w zakresie edukacji finansowej. Dziś podczas Rady Ministrów przyjęliśmy projekt Krajowej Strategii Edukacji Finansowej - wypracowany przez ekspertów. W obliczu rosnącej złożoności procesów gospodarczych, oraz fali nadużyć finansowych efektywna edukacja finansowa jest kluczowa
– powiedział minister finansów Andrzej Domański.
Krajowa Strategia Edukacji Finansowej powstała dzięki współpracy Ministerstwa Finansów z ośmioma kluczowymi dla edukacji finansowej instytucjami publicznymi, tj.: Ministerstwem Edukacji i Nauki, Narodowym Bankiem Polskim, Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Bankowym Funduszem Gwarancyjnym, Giełdą Papierów Wartościowych, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych oraz Rzecznikiem Finansowym. Projekt Strategii powstał również dzięki wsparciu eksperckiemu OECD oraz finansowemu Komisji Europejskiej. W tworzenie Strategii zaangażowane były także podmioty prywatne rynku finansowego, organizacje pozarządowe i środowisko naukowe.
Prace nad projektem opracowania Strategii rozpoczęły się w październiku 2021 r. Ich dotychczasowymi efektami są raport „Znajomość zagadnień finansowych w Polsce: znaczenie, dane i oferta edukacyjna” (Financial Literacy in Poland: Relevance, evidence and provision, OECD 2022) i propozycja „Krajowej Strategii Edukacji Finansowej dla Polski” (National Strategy for Financial Education for Poland, OECD 2023) [1].
Wdrożenie Strategii ma za zadanie niwelowanie luk i pokonanie wyzwań w obszarze edukacji finansowej zidentyfikowanych w ramach działań przygotowawczych do jej opracowania. Strategia stanowi fundament, na którym zostanie zbudowane skoordynowane podejście do edukacji finansowej w Polsce, poprzez stworzenie platformy współpracy i wymiany dobrych praktyk pomiędzy interesariuszami w tym sektorze. Dokument określa długoterminową wizję edukacji finansowej w Polsce, jej priorytety strategiczne, grupy docelowe oraz ramy ewaluacji. Sposób realizacji Strategii uwzględnia już istniejące instytucje oraz modele współdziałania w obszarze edukacji finansowej. Zakłada szeroką współpracę organów publicznych, podmiotów rynku finansowego, organizacji pozarządowych i uczelni. Punktem odniesienia w monitorowaniu realizacji działań będzie opracowany zestaw wskaźników w zakresie oczekiwanych rezultatów Strategii.
Pierwszy plan wdrażania Strategii opisuje działania, które w latach 2024–2026 będą wspierać realizację kluczowych priorytetów. Plan wskazuje grupy docelowe, które wymagają pilnego wsparcia w zakresie edukacji finansowej - pierwsze działania mające na celu podniesienie kompetencji finansowych będą kierowane głównie do następujących grup:
- dzieci, młodzież, ich rodzice/opiekunowie i nauczyciele,
- gospodarstwa domowe o niskich dochodach,
- konsumenci narażeni na nadmierne zadłużenie lub już nadmiernie zadłużeni,
- osoby pracujące, zwłaszcza zbliżające się do wieku emerytalnego,
- migranci, zwłaszcza z Ukrainy.
Przyjęcie Strategii w 2024 roku jest istotnym wkładem wszystkich zaangażowanych w jej powstanie podmiotów, w działania związane z ustanowieniem roku 2024 Rokiem Edukacji Ekonomicznej.
Materiały
Krajowa Strategia Edukacji Finansowej - Polityka na rzecz rozwijania kompetencji finansowychKrajowa_Strategia_Edukacji_Finansowej.pdf 0.69MB