W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ministerstwo Finansów informuje: opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego

30.01.2025

Litera i w białym kwadracie na żółtym tle.
  • Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości w zakresie ustalenia daty wniesienia pisma na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego.
  • Data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia  daty wniesienia pisma.

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami w zakresie ustalenia daty wniesienia pisma na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego i interpretacji art. 12 § 6 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w trakcie korzystania z usługi e-Doręczenia, Ministerstwo Finansów wyjaśnia:

  • Zachowanie terminu na gruncie Ordynacji podatkowej stwierdza się na podstawie daty nadania korespondencji przez nadawcę w systemie usługi e-Doręczenia, a nie na podstawie daty akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia.
  • Zgodnie z art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało wysłane na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, do organu podatkowego, a nadawca otrzymał dowód otrzymania, o którym mowa w art. 41 tej ustawy. Zachowanie terminu na gruncie art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej stwierdza się na podstawie daty nadania korespondencji przez nadawcę w systemie usługi e-Doręczenia, a nie daty akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia. Akceptacja nadania korespondencji jest jednym ze zdarzeń zachodzących w ramach procesu doręczenia, jednak data tej akceptacji nie stanowi podstawy do określenia terminu, o którym mowa w art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
  • W związku z tym uzyskanie „Potwierdzenia otrzymania” pisma wysłanego na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego nawet z kilkudniowym opóźnieniem, w szczególności po upływie terminu, nie będzie wywoływać dla składającego negatywnych konsekwencji, o ile nadawca posiada dowód otrzymania od dostawcy usługi (np. Poczty Polskiej) rejestrowanego doręczenia elektronicznego, wskazujący na datę nadania korespondencji w ustawowym terminie. 
  • Poniżej przedstawiamy przykładowy fragment dokumentu „Potwierdzenie otrzymania” wystawionego przez Pocztę Polską. W tym dokumencie datą nadania, o której mowa w art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej, jest 18 stycznia 2025 r. Jeśli termin złożenia pisma do organu podatkowego (np. Naczelnika Urzędu Skarbowego) upływałby 20 stycznia 2025 r., to pismo zostałoby złożone w terminie, mimo tego, że dostawca usługi e-doręczenia (Poczta Polska) dokonał akceptacji nadania korespondencji już po terminie, tj. 23 stycznia 2025 r. 
{"register":{"columns":[]}}