No 07-2010, M. Kempa: Wpływ OFE na saldo Funduszu Emerytalnego
System otwartych funduszy emerytalnych (OFE) został utworzony w Polsce w 1999 r. OFE finansowane są z 37,4% składki emerytalne, podczas gdy reszta środków pozostaje w publicznym systemie zdefiniowanych składek (SDS). Udział finansowania OFE w składce emerytalnej jest stosunkowo wysoki w porównaniu z innymi krajami o podobnych systemach, zwłaszcza biorąc pod uwagę obecnie wysoki deficyt strukturalny systemu emerytalnego. W 2010 r. Około OFE zasiliły środki w wysokości 1,6% PKB. Skumulowana wartość transferów od początku reformy sięgnęła 16,5% PKB. Koszt ten był w pełni pokryty z budżetu państwa.
Wielkość transferów rodzi pytanie o jej ramy czasowe i graniczne. Okres przejściowy akumulacji aktywów w OFE będzie jeszcze trwał wiele lat. Tylko osoby urodzone po 1968 r. zostały zobowiązane do przystąpienia do OFE, co oznacza, że wypłaty z nowego systemu istotną rolę zaczną odgrywać po 2030-40.
Aby oszacować wpływ OFE na saldo przepływów środków publicznych, obliczono przekazywane do OFE składki emerytalne oraz niższe wydatki na emerytury wypłacane z I filara. Wpływ utworzenia OFE został oszacowany poprzez zestawienie symulowanego salda publicznego funduszu emerytalnego w dwóch scenariuszach: jeden z udziałem OFE a drugim, alternatywnym, gdzie cała składka emerytalna wkład pozostaje w publicznym systemie. Różnica między saldem funduszy emerytalnych w tych dwóch scenariuszach stanowi realny koszt wprowadzenia OFE.
Co ciekawe, wykonane analizy wskazują że OFE będzie generować koszty (choć niewielkie) nawet na końcu horyzontu analizy (rok 2060).
Uwzględniając koszt finansowania, do 2060 r. Skumulowane koszty transferów do OFE osiągną 94% PKB.
Funded defined contribution (FDC) scheme (Open Pension Funds) was created in Poland in 1999. 37.4% of the pension contribution is redirected to FDC, while the rest remains in the public notional defined contribution (NDC) system. The FDC share of the contribution is relatively high compared to other countries with similar systems, especially given the currently high structural deficit of the NDC system. In 2010 roughly 1.6% of GDP will be transferred to FDC bringing the total value of transfers (including the cost of financing) to 16.5% of GDP. This cost was fully covered by the state budget.
The magnitude of transfers begs the question on its limit and time framework. The transition period, during which the accumulation of the assets in FDC takes place, is still far from over. Only those born after 1968 were obliged to join FDC, which implies that the disbursements from the new system will remain insignificant until 2030s-2040s.
To estimate the impact of the FDC on the public fund balance one needs to take into account both the loss of the pension contribution and lower future pension paid from the public NDC. In this article this was accomplished by comparing the simulated balance of the public pension fund in two scenarios: one based on current legislation and an alternative one, where the whole contribution remains in the public NDC system. The difference between the pension fund balance in those two scenarios constitutes the cost of introduction of the FDC.
The results show that the FDC will incur cost (albeit very small) even at the end of analysis horizon (year 2060).
Including the cost of finance, by 2060 the accumulated cost of transfers to FDC will have reached 94% of GDP.
Materiały
MF Working Papers No 7-2010MF_WP_No_7-2010.pdf 0.60MB
- Pierwsza publikacja:
- 18.02.2019 14:32 Paulina Gronek
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Departament Polityki Makroekonomicznej
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
No 07-2010, M. Kempa: Wpływ OFE na saldo Funduszu Emerytalnego | 1.1 | 27.02.2019 08:52 Paulina Gronek |
No 07-2010, M. Kempa: What is the cost of funded pension scheme in Poland? | 1.0 | 18.02.2019 14:32 Paulina Gronek |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP