Nowy obowiązek dla partii politycznych dotyczący prowadzenia rejestrów umów i wpłat
27.05.2022
- 1 lipca 2022 roku wejdą w życie przepisy ustawy o partiach politycznych, które zobowiązują je do prowadzenia rejestrów wpłat i umów.
- Ministerstwo Finansów (MF) przygotowało rozporządzenia, które zawierają wzory takich rejestrów.
Zgodnie z przepisami ustawy o partiach politycznych [1] partie polityczne od 1 lipca 2022 roku są zobowiązane do prowadzenia i bieżącego aktualizowania rejestru wpłat [2] oraz rejestru umów [3].
Aby umożliwić partiom politycznym realizację tego obowiązku, MF przygotowało rozporządzenia, które określają wzory:
1) rejestru wpłat na rzecz partii politycznej, który będzie zawierać informacje na temat:
- danych osoby dokonującej wpłaty,
- wysokości i daty wpłaty,
2) rejestru umów zawartych przez partię polityczną, który będzie zawierać m.in.:
- numer, datę i miejsce zawarcia umowy,
- okres obowiązywania umowy,
- oznaczenie stron umowy,
- określenie przedmiotu umowy,
- wartość przedmiotu umowy,
- tryb zawarcia umowy.
Rozporządzenia stanowią wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które wynikają z art. 25 ust. 13 oraz z art. 27a ust. 10 ustawy o partiach politycznych.
Rozporządzenia, podpisane 23 maja 2022 roku, wejdą w życie z 1 lipca 2022 roku.
[1] Dz. U. z 2022 r., poz. 372
[2] art. 25 ust. 6
[3] art. 27a ust. 1
Materiały
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. w sprawie wzoru rejestru umów zawartych przez partię politycznąRozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. w sprawie wzoru rejestru wpłat na rzecz partii politycznej