W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

OECD prognozuje umiarkowany wzrost globalnego PKB, jednak osiągnięcie trwałego i zrównoważonego wzrostu to odległa perspektywa czasowa

07.06.2023

Monety oraz wykres słupkowy na granatowym tle
  • W najnowszym raporcie OECD przewiduje, że wzrost globalnego PKB wyniesie 2,7% w 2023 r. oraz 2,9% w 2024 r. Długoterminowy, zrównoważony wzrost uzależniony jest od właściwych polityk gospodarczych poszczególnych państw oraz współpracy międzynarodowej.
  • Według OECD wzrost gospodarczy w Polsce osiągnie 0,9% w 2023 r., a w 2024 r. 2,1%. Znaczny spadek inflacji – do poziomu 4,8% spodziewany jest w przyszłym roku.

OECD 7 czerwca 2023 r. opublikowało swoją najnowszą prognozę makroekonomiczną . Prognoza, opatrzona podtytułem „Długa kręta droga”, zawiera ogólną ocenę sytuacji gospodarczej na świecie oraz opis obecnej sytuacji państw członkowskich OECD, w tym Polski.

Prognozy dla Polski

OECD prognozuje, że wzrost PKB osiągnie w 2023 r. poziom 0,9%, a w 2024 r. 2,1%. Podwyższona inflacja oraz restrykcyjna polityka monetarna osłabiają popyt, jednak wobec utrzymującej się presji inflacyjnej OECD zaleca odpowiednio ukierunkowaną politykę fiskalną oraz dalsze podnoszenie stóp procentowych. Uruchomienie środków z Funduszu na Rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności może pobudzić wzrost pozytywnymi impulsami , z kolei w średnim okresie przyspieszenie dekarbonizacji gospodarki i cyfryzacji zwiększyłoby bezpieczeństwo energetyczne, prowadząc do trwalszego wzrostu. Inflacja będzie spadać i osiągnie poziom 12,4% w tym roku, by spaść do 4,8% w roku przyszłym. Stopa bezrobocia pozostaje niska (3,4%). Znaczący wpływ na rynek pracy wywierają Ukraińcy, którzy osiedlili się w Polsce (wg szacunków OECD ok. 1,6 mln osób). Długoterminowa perspektywa wydatkowa (w zakresie ochrony zdrowia, obronności) wymaga utrzymywania stabilnych finansów publicznych, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w średniookresowej strategii fiskalnej.

OECD rekomenduje aby polityka fiskalna zapewniała odpowiednią równowagę: z jednej strony konieczne jest uniknięcie presji inflacyjnej, a z drugiej ochrona najsłabszych gospodarstw domowych. Konieczne jest dywersyfikowanie źródeł importu energii i inwestowanie w odnawialne źródła, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne i osiągnąć zrównoważony wzrost. Polityka rynku pracy powinna skupić się na poprawie podstawowych umiejętności i szkoleniach dla osób o niskich kwalifikacjach, włączając również integrację uchodźców. Aby zapewnić stabilność finansów publicznych OECD zaleca opracowanie wiarygodnej strategii fiskalnej i utworzenie niezależnej rady fiskalnej. Te środki pomogą w cyfrowej i zielonej transformacji oraz utrzymaniu stabilności gospodarczej.

Globalne prognozy

OECD przewiduje, że wzrost globalnego PKB wyniesie 2,7% w 2023 r. oraz 2,9% w 2024 r.. Roczna inflacja w krajach G20 osiągnie w 2023 r. poziom 6,1%, a w 2024 r. 4,7% (średnia dla krajów OECD to odpowiednio 6,9% oraz 4,3%). Pomimo oznak ożywienia na świecie oraz poprawy nastrojów konsumentów, sytuacja nadal pozostaje niepewna. Zagrożenia związane z dalszym rozwojem wojny w Ukrainie, zakłóceniami na światowych rynkach energii i żywności, rosnącymi kosztami obsługi zadłużenia gospodarstw domowych i przedsiębiorstw czy zaostrzeniem globalnych warunków finansowych mogą potęgować problemy każdej gospodarki, a szczególnie gospodarek wschodzących. Z drugiej strony siła wpływu wprowadzonej w wielu krajach restrykcyjnej polityki pieniężnej jest na ten moment trudna do oszacowania, chociaż efekty tej polityki są już widoczne w niektórych sektorach gospodarki (np. na rynkach nieruchomości oraz w handlu).

Zapewnienie stabilności finansów publicznych jest wyzwaniem, dlatego wprowadzenie wiarygodnych ram budżetowych, określających jasne wytyczne dla wydatków w perspektywie średniookresowej jest bardzo potrzebne. Presja wydatkowa, potęgowana przez wyzwania demograficzne i klimatyczne, jak również konieczność obsługi długu publicznego wymagają przemyślanych decyzji również w zakresie kierunków i charakteru polityki fiskalnej. Reformy strukturalne, zwiększające wydajność i inwestycje, pobudzające konkurencję i odpowiadające na potrzeby rynku pracy są równie istotne. Ekonomiści OECD dostrzegają także znaczny potencjał w procesie niwelowania różnic w poziomie zatrudnienia oraz wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, prowadzący do zwiększenia wzrostu PKB.

{"register":{"columns":[]}}