Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2024 r.
16.09.2024
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2024 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2024 r. wyniosło:
- dochody 409,4 mld zł, tj. 60,0%
- wydatki 498,0 mld zł, tj. 57,5%
- deficyt 88,6 mld zł, tj. 48,2%
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2024 r.
W okresie styczeń – sierpień 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły ok. 409,4 mld zł i były wyższe o ok. 35,6 mld zł (tj. 9,5 %) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (373,8 mld zł, tj. 62,2% planu).
Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 365,8 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2023 r. o ok. 37,3 mld zł (tj. 11,4%), w tym:
- dochody z podatku VAT wyniosły 194,2 mld zł i były wyższe o ok. 33,3 mld zł (tj. 20,7%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2023 r.,
- dochody z podatku akcyzowego wyniosły 57,9 mld zł i były wyższe o ok. 3,3 mld zł (tj. 6,1%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2023 r.,
- dochody z podatku PIT wyniosły 58,8 mld zł i były wyższe o ok. 12,0 mld zł (tj. 25,7%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2023 r.,
- dochody z podatku CIT wyniosły 41,7 mld zł i były niższe o ok. 12,4 mld zł (tj. 22,9%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2023 r.
W okresie styczeń – sierpień 2024 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 42,8 mld zł i było niższe o ok. 1,3 mld zł (tj. 2,9%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2023 r.
Dochody z VAT w sierpniu br. były wyższe o 3,9 mld zł, tj. 19,5% r/r i wyniosły ok. 23,9 mld zł. Wykonanie wpłat VAT w sierpniu dotyczy transakcji ekonomicznych w lipcu. Na dochody z VAT w sierpniu 2024 r. wpłynęły wyniki produkcji przemysłowej i sprzedaży detalicznej. Na dynamikę dochodów z VAT pozytywnie wpłynęła również sprzedaż detaliczna, która wzrosła w lipcu nominalnie o 5,0% r/r.
W przypadku dochodów z CIT należy pamiętać, że ze względu na inne terminy rozliczenia rocznego dane miesięczne są nieporównywalne z poprzednim rokiem. W 2024 r. termin rozliczenia rocznego CIT (zapłaty nadwyżki podatku należnego nad wpłaconymi zaliczkami - dopłaty) za 2023 r. przypadał na 2 kwietnia.
W efekcie w kwietniu br. obserwowaliśmy wysokie dochody budżetu państwa z CIT wynikające z dopłat podatku w rozliczeniu rocznym. W 2023 r. termin uregulowania dopłat z tytułu rozliczenia rocznego (za 2022 r.) miał miejsce pod koniec czerwca.
Dodatkowo ze względu na system równych udziałów w dochodach z CIT dla JST w ciągu roku, to całość zwrotów widoczna jest po stronie budżetu. Powyższe wykonanie CIT wynika wprost z różnych terminów rozliczenia rocznego w 2023 i 2024 r. W kolejnych miesiącach 2024 r. efekty rozliczenia rocznego, które zaniżają dynamikę roczną CIT, będą zanikać.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2024 r.
Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2024 r. wyniosło ok. 498,0 mld zł tj. 57,5% planu, jednocześnie było wyższe o ok. 107,6 mld zł (tj. o 27,6%) w stosunku do tego samego okresu roku 2023 r. (390,4 mld zł, tj. 56,3% planu).
W okresie styczeń – sierpień 2024 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 104,2 mld zł tj. 57,7% planu,
- Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 86,9 mld zł tj. 73,7% planu,
- Obrona Narodowa – w wysokości 58,4 mld zł tj. 49,6% planu,
- Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 37,5 mld zł tj. 56,3% planu,
- Budżety Wojewodów - w wysokości 34,5 mld zł tj. 69,1% planu,
- Sprawy wewnętrzne – w wysokości 27,8 mld zł tj. 62,3% planu,
- Środki własne UE- w wysokości 21,3 mld zł tj. 61,7% planu,
- Szkolnictwo wyższe i nauka – w wysokości 20,5 mld zł tj. 65,2% planu.
Porównując wykonanie wydatków w okresie styczeń – sierpień 2024 r. z okresem styczeń – sierpień 2023 wyższe wykonanie odnotowano w części 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 37,3 mld zł), co związane było z realizacją programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024, wysokość świadczenia wychowawczego wzrosła z 500 zł do 800 zł. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 34,0 mld zł i było wyższe od wykonania po ośmiu miesiącach 2023 o 3,4 mld zł tj. o ok. 11,2%. W kwietniu zostało wypłacone z budżetu ZUS, dodatkowe roczne świadczenie pieniężne tzw. trzynasta emerytura, która w ubiegłym roku finansowana była z Funduszu Solidarnościowego.
W ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 19,4 mld zł, w związku ze wzrostem wydatków w części oświatowej subwencji ogólnej w wyniku podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli o 30%. Ponadto w 2024 r. po raz pierwszy przekazano również środki na część rozwojową subwencji ogólnej dla JST.
W części 29 – Obrona narodowa wykonanie było wyższe o 10,5 mld zł, m.in. w związku z zakupem sprzętu i uzbrojenia wojskowego oraz z przekazaniem środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.
W części 85 – Budżety wojewodów wykonanie było wyższe o ok. 6,9 mld zł, głównie w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków stałych oraz środków przekazanych dla przedszkoli, a także komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej oraz środków na staże i specjalizacje medyczne. Przekazano również wyższe środki na zapewnienie uczniom prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników i materiałów edukacyjnych.
W części 84 – Środki własne UE przekazano więcej o 1,7 mld zł, co było spowodowane przede wszystkim rozliczeniem w marcu br. niedopłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie poprzez zwiększenie raty składki za ten miesiąc.
W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przekazano więcej środków na wydatki o 1,2 mld zł, co jest rezultatem wzrostu poziomu obsługiwanego zadłużenia oraz bieżącego rozkładu jego obsługi.
Więcej informacji nt. wykonania budżetu państwa