W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

2. Współdzielone mechanizmy wykrywania wspólnych tożsamości

22.05.2024

  1. Rekomenduje się opracowanie jednego, wspólnego dla wszystkich systemów administracji polskiej, rozwiązania do wykrywania wspólnych tożsamości, wykorzystywanego tam, gdzie prawo na to pozwala. Aktualnie wiele systemów obsługujących cudzoziemców buduje własne moduły wspólnych tożsamości. I nie są to tylko systemy MSZ, SG czy UdSC, ale także systemy obsługujące w większości obywateli polskich, w których rejestrowani są także cudzoziemcy, np. w Ministerstwie Sprawiedliwości.
    Zagadnienie to wymaga starannej analizy, zarówno pod kątem potrzeb, stosowanych i budowanych rozwiązań, możliwości technologicznych jak i prawnych. W chwili obecnej szeroko wykorzystywane są przede wszystkim specjalizowane algorytmy wykrywania i łączenia różnych tożsamości na podstawie analizy danych alfanumerycznych. Są często oparte o zaawansowane metody, np. machine learning. Najlepsze rezultaty daje jednak wykorzystanie biometrii. Dane biometryczne są niestety danymi wrażliwymi, a ich gromadzenie i wykorzystanie obwarowane jest wieloma ograniczeniami prawnymi.
  2. Należy rozważyć możliwość powiązania z europejskimi rozwiązaniami (w szczególności budowanymi w ramach wielkoskalowych systemów informacyjnych UE tzw. narzędziami interoperacyjności) tam, gdzie to jest możliwe i zgodnie z prawem lub tam, gdzie jest możliwa zmiana aktualnego prawa.
  3. Należy rozważyć możliwość wprowadzania uzyskanych wyników łączenia tożsamości do krajowych rejestrów referencyjnych podstawowych danych Osób fizycznych, o ile będzie to możliwe.
{"register":{"columns":[]}}