W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

20. Uzgodnienie i wdrożenie mechanizmu udostępniającego zintegrowane kompletne dane referencyjne wszystkich osób fizycznych

22.05.2024

Rekomendowane jest uzgodnienie i wdrożenie docelowego mechanizmu udostępniającego zintegrowane, kompletne dane referencyjne wszystkich osób fizycznych. Możliwe są różne warianty rozwiązania tego zagadnienia, przedstawione poniżej.

Budowa wspólnego centralnego mechanizmu efektywnego udostępniania danych referencyjnych Osoby fizycznej

To rozwiązanie opiera się na opracowanej w AIP koncepcji ustalenia szczegółowego zakresu referencyjności poszczególnych rejestrów i budowie wspólnego centralnego mechanizmu, zwanego Platformą Udostępniania Danych Referencyjnych Osoby Fizycznej (PUDR OF). Mechanizm ten wyszukiwałby, łączył i udostępniał podstawowe dane referencyjne Osoby fizycznej z rejestru PESEL i z innych rejestrów wybranych jako referencyjne dla pozostałych własności Osoby fizycznej (np. adresu zamieszkania) i pozostałej części populacji Osoby fizycznej - rejestrów cudzoziemców (np. Krajowy zbiór rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców lub Krajowy Rejestr Cudzoziemców). 

Mechanizm ten powinien także zapewniać publikację i rozpowszechnianie informacji o zdarzeniu pojawienia się nowego obiektu Osoba fizyczna i zmianie jego danych podstawowych, w tym o zgonie. Umożliwiałby nie tylko odczyt (chociaż to jego podstawowa funkcjonalność), ale także zapis danych do rejestrów referencyjnych. Np. mógłby udostępniać usługę sieciową zapisu obiektu Dane kontaktowe do Rejestru danych kontaktowych z innych systemów, w których dane kontaktowe są pierwotnie zapisywane przy kontakcie z obywatelem (np. system MF Serce – dane kontaktowe do celów kontaktu w sprawach podatkowych).

Ustanowienie rejestru PESEL jako jednego rejestru referencyjnego dla wszystkich osób fizycznych

To rozwiązanie zakładałoby:

  1. Ustanowienie rejestru PESEL jako jednego kompletnego rejestru referencyjnego wszystkich Osób fizycznych, zawierającego podstawowe dane identyfikacyjne wszystkich osób fizycznych rejestrowanych w systemach polskiej administracji publicznej. Rejestr powinien udostępniać wszystkie podstawowe cechy (własności) osób fizycznych, potrzebne większości innych rejestrów i systemów administracji publicznej, za pośrednictwem API SRP. Zidentyfikowany zakres podstawowych własności Osoby fizycznej został przedstawiony w Modelu własności podstawowych.
  2. Umocowanie prawne powyższej rekomendacji w ustawie o informatyzacji i KRI oraz uspójnienie z nimi innych aktów prawnych. W szczególności należałoby dokonać odpowiedniej modyfikacji zapisów w ustawie o ewidencji ludności, będącej podstawą do prowadzenia rejestru PESEL. Konieczna byłaby także odpowiednia modyfikacja zapisów w ustawach o cudzoziemcach oraz w innych sektorowych aktach prawnych dotyczących rejestrów przechowujących dane osób fizycznych, w szczególności dotyczących rejestrów osób uprawnionych do wykonywania określonych zawodów. Np. rekomendowane jest usunięcie zapisów, które aktualnie umożliwiają rejestrację osoby nie posiadającej PESEL, wprowadzenie obowiązku uprzedniej jej rejestracji w rejestrze PESEL (mogłoby to np. być integralnym krokiem procesu rejestracji takiej osoby w dedykowanym rejestrze specjalistycznym).
  3. Zapewnienie efektywnej obsługi zwiększonej ilości rekordów i zapytań w rejestrze PESEL.
  4. Ewentualne odpowiednie modyfikacje (uproszczenie) oprogramowania innych rejestrów, dopuszczające brak numeru PESEL i usuwające stosowane zamiast niego inne dodatkowe dane identyfikujące osobę.
  5. Wdrożenie rekomendacji byłoby etapowe, począwszy od ustanowienia możliwości prawnych rejestracji wszystkich osób fizycznych w rejestrze PESEL, poprzez nowo budowane rejestry i dołączanie kolejnych istniejących rejestrów do korzystania z PESEL.
{"register":{"columns":[]}}