Już 1,4 mln osób korzysta z e-Korespondencji
22.12.2023
- Dzięki e-Korespondencji można wysyłać i odbierać dokumenty, w tym zaświadczenia, elektronicznie za pomocą konta w e-Urzędzie Skarbowym.
- Z e-Korespondencji mogą skorzystać również m.in. firmy, fundacje i stowarzyszenia.
Wideo
W połowie grudnia 2023 r., liczba osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie dokumentów z urzędu skarbowego w formie e-Korespondencji przekroczyła 1,4 mln. Dla porównania rok temu było to niecałe 230 tys. osób.
Rosnąca popularność tej usługi e-Urzędu Skarbowego to dowód, że administracja skarbowa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Korespondencja elektroniczna to nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy, ale również wygoda. Coraz więcej spraw załatwiamy dziś bez wychodzenia z domu. Dotyczy to również wymiany korespondencji z urzędem skarbowym
– mówi Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami Ministerstwa Finansów.
Oszczędność czasu, prostota i wygoda
Usługa e-Urzędu Skarbowego zapewnia stały i nieograniczony dostęp do korespondencji dotyczącej spraw podatkowych zarówno w kraju jak i za granicą. Dzięki temu nie ma już potrzeby przychodzenia do urzędu oraz stania w kolejce na poczcie. Za pomocą e-Korespondencji można wysyłać i odbierać m.in. pisma w sprawach ogólnych, zaświadczenia, wnioski i zawiadomienia.
Wszystkie dokumenty i zaświadczenia są wysyłane bezpłatnie i natychmiastowo. W e-Urzędzie Skarbowym około 70% zaświadczeń jest wydawane automatycznie, w ciągu zaledwie kilkudziesięciu sekund.
Konto organizacji
Z e-Korespondencji mogą również skorzystać jednostki organizacyjne, bez względu na ich formę prawną, np.:
- spółki kapitałowe lub osobowe,
- stowarzyszenia,
- fundacje,
- spółdzielnie,
- grupy kapitałowe.
W tym celu należy założyć Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym. Więcej informacji o Koncie organizacji tutaj.
Nie trzeba gromadzić papierów
Cała korespondencja z urzędu skarbowego będzie znajdować się w jednym miejscu. W e-Urzędzie Skarbowym nie ma ograniczeń ilościowych w przechowywaniu otrzymanej i wysyłanej korespondencji.
To daje pewność, że różne ważne pisma nam nie zaginą. Zawsze będą łatwo i szybko dostępne w wersji elektronicznej. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do gromadzenia papierowych wersji dokumentów, oczywiście można je wydrukować i gromadzić w segregatorach. Zachęcamy jednak do dbałości o środowisko i unikania drukowania, jeśli nie jest to konieczne
– mówi Sylwia Zdebiak.
Zmniejszenie ilości korespondencji w formie papierowej niesie ze sobą również oszczędność papieru. Wybierając e-Korespondencję dbamy o środowisko.
Wyraź zgodę na powiadomienia smsem lub e-mailem
Aby wysyłać i odbierać pisma i dokumenty elektronicznie, należy wyrazić zgodę na e-Korespondencję. Wystarczy zalogować się do serwisu e-Urząd Skarbowy, przejść do zakładki „Ustawienia”, wybrać opcję „Zgody i powiadomienia”, a następnie zaznaczyć pole wyboru i zaakceptować zgodę na e-Korespondencję.
Bardzo ważne jest, żeby zaznaczyć też zgodę na otrzymywanie smsem i e-mailem powiadomień o otrzymaniu dokumentu. Dzięki temu nie będziemy musieli sprawdzać naszego konta w e-US w oczekiwaniu na korespondencję. Jeśli zostanie ona wysłana dostaniemy o tym natychmiast informację
– podkreśla Sylwia Zdebiak.
To ważne, bo e-Korespondencja w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) spełnia tę samą funkcję co poczta tradycyjna. Jest to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli na konto w e-Urzędzie Skarbowym trafi korespondencja to - podobnie jak w przypadku listu papierowego - zostanie ona uznana za doręczoną po upływie 14 dni.
Więcej o e-Korespondencji na stronie internetowej: e-Urząd Skarbowy (podatki.gov.pl)