Kampania społeczna „Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi”
19.10.2021
- Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) objęła patronatem kampanię społeczną Business Centre Club (BCC) pt. „Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi”.
- Kampania służy zwiększeniu świadomości konsumentów na temat nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi.
Dzięki współpracy między przedsiębiorcami, przedstawicielami rządu oraz służbami państwowymi, wielkość szarej strefy w Polsce systematycznie spada. W 2015 r. stanowiła 19 proc. polskiego rynku papierosów, w 2018 r. spadła do 11,3 proc., natomiast w 2021 r. odnotowano najniższy w historii prowadzonych badań poziom 5,5 proc. (wg Instytutu ALMARES).
Walka z szarą strefą jest wspólnym celem Krajowej Administracji Skarbowej i legalnego biznesu. Ważną rolę w tym procesie odgrywa edukacja dlatego KAS patronuje kampanii społecznej BCC, która ma zwrócić uwagę na zagrożenia związane z kupowaniem papierosów niewiadomego pochodzenia. KAS we współpracy z innymi służbami zwalcza zarówno przemyt, jak i nielegalną produkcję wyrobów. Nasze działania skutecznie ograniczają ich udział w rynku. Kampanią chcemy też uświadamiać konsumentom, że ich wybory mają znaczenie nie tylko dla nich samych. Wybierając nielegalne produkty wspierają zorganizowaną przestępczość
– powiedziała szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.
Przyjęte w ostatnich latach rozwiązania, doprowadziły do rekordowo niskiego udziału szarej strefy na rynku wyrobów tytoniowych. Wyzwaniem jest utrzymanie tego trendu, jak i dalsza walka z nielegalnym procederem. Kluczem do tego jest zwiększanie świadomości konsumentów, że kupowanie wyrobów tytoniowych z nieznanego źródła stanowi nie tylko konflikt z prawem, ale jest działaniem wspierającym zorganizowane, niebezpieczne grupy przestępcze.
Celem kampanii jest przedstawienie przekazu obrazującego negatywne skutki dystrybucji i nabywania wyrobów tytoniowych dla całego społeczeństwa. Organizatorzy akcji przygotowali pakiet materiałów informacyjnych, m.in. ulotki, plakaty, ogłoszenia prasowe oraz spoty internetowe. W ramach kampanii zaprezentowane zostaną działania władz państwowych i biznesu w walce z szarą strefą w branży tytoniowej. Zostaną także zaprezentowane propozycje dalszego ograniczania popytu na nielegalne produkty.
Kampania ma objąć swoim zasięgiem województwa, w których udział nielegalnych wyrobów tytoniowych jest największy.
To już druga edycja kampanii informacyjno-edukacyjnej BCC pod patronatem Krajowej Administracji Skarbowej. Dzięki współpracy przedsiębiorców, instytucji państwa i podległych mu służb poziom szarej strefy wyrobów tytoniowych w Polsce systematycznie spada. Chcemy zrobić kolejny krok w kierunku budowania świadomości społecznej nt. handlu i kupowania nielegalnych wyrobów tytoniowych. Pokazywać, jakie są tego konsekwencje dla jednostek, całego społeczeństwa i budżetu. Wspaniale, że wspiera nas w tym Krajowa Administracja Skarbowa
– mówi prezes Business Centre Club Marek Goliszewski.
Ostatnie sukcesy w walce z tytoniową szarą strefą to efekt działań regulacyjnych uszczelniających rynek, racjonalnej polityki akcyzowej oraz ogromnego wysiłku służb państwowych. Działania te mają bezpośrednie przełożenie na zmniejszenie obecności nielegalnych wyrobów w Polsce.
Materiały
Plakat akcji - Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymiPlakat_-_Wspólna_walka_z_nielegalnym_handlem_wyrobami_tytoniowymi_2021.png 3.87MB Ulotka - przód - Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi
Ulotka_-_przód_-_Wspólna_walka_z_nielegalnym_handlem_wyrobami_tytoniowymi_2021.png 1.27MB Ulotka - tył - Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowymi
Ulotka_-_tył_-_Wspólna_walka_z_nielegalnym_handlem_wyrobami_tytoniowymi_2021.png 0.32MB