KAS patronuje kampanii społecznej BCC dotyczącej walki z nielegalnymi wyrobami tytoniowymi
04.07.2019
- Krajowa Administracja Skarbowa objęła patronatem kampanię społeczną Business Centre Club prowadzoną pod hasłem „Wspólna walka z nielegalnym handlem wyrobami tytoniowym na bazarach i targowiskach”.
- Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie zagrożeń związanych z nielegalnymi wyrobami tytoniowymi.
Chcielibyśmy zwiększyć świadomość społeczeństwa w zakresie zagrożeń związanych z nielegalnymi wyrobami, w tym produktami tytoniowymi. Wraz z organizacjami branżowymi, takimi jak BCC podejmujemy wspólne działania w walce z szarą strefą, w tym wypadku w zakresie wyrobów tytoniowych. Naszym celem jest podniesienie świadomości i ograniczenie popytu na nielegalne produkty. Dotychczasowe działania KAS oraz innych służb odpowiedzialnych za zwalczanie przestępczości gospodarczej, podejmowane również we współpracy z branżą tytoniową, dają już wymierne efekty – powiedział wiceminister finansów, Szef Krajowej Administracji Skarbowej nadinsp. Piotr Walczak.
Handel nielegalnymi papierosami i tytoniem jest zjawiskiem wciąż spotykanym na bazarach i targowiskach. Konsumenci często nie są świadomi faktu, iż kupując nielegalne wyroby tytoniowe wchodzą w konflikt z prawem oraz tego, że grożą im za to wysokie grzywny. Nabywanie, przechowywanie, przewożenie, przesyłanie i przenoszenie nielegalnych wyrobów tytoniowych, a także pomaganie w ich zbyciu czy ukryciu stanowi przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Osoby kupujące papierosy niewiadomego pochodzenia często nie zdają sobie też sprawy, że za produkcją i handlem nielegalnymi wyrobami tytoniowymi stoją zorganizowane grupy przestępcze i dokonując takich zakupów dają im zarobić.
Nielegalne wyroby tytoniowe stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia konsumentów. Papierosy kupowane na bazarach często są podróbkami, pochodzą z nielegalnego źródła - z przemytu lub „podziemnej” produkcji i nie spełniają żadnych norm jakości. Często produkowane są przy użyciu prymitywnych maszyn, a surowiec wykorzystywany do ich wytwarzania zawiera wiele niebezpiecznych dla zdrowia substancji.
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie nielegalnych wyrobów tytoniowych i ograniczenie popytu na nielegalne produkty oraz utrudnienie ich dostępności. Kampania w prosty sposób pokaże konsekwencje nielegalnego produkowania, dystrybucji i nabywania wyrobów tytoniowych dla całego społeczeństwa. Organizatorzy akcji przygotowali cały pakiet materiałów informacyjnych m.in. ulotki, plakaty, ogłoszenia prasowe oraz spot internetowy.
Docelowo kampania ma objąć swoim zasięgiem województwa, w których udział nielegalnych wyrobów tytoniowych jest największy.
Dzięki współpracy przedsiębiorców, instytucji państwa i podległych mu służb poziom szarej strefy wyrobów tytoniowych w Polsce systematycznie spada. Chcemy zrobić kolejny krok w kierunku budowania świadomości społecznej nt. handlu i kupowania nielegalnych wyrobów tytoniowych. Jakie są tego konsekwencje dla jednostek, całego społeczeństwa i budżetu. Fantastycznie, że wspiera nas w tym Krajowa Administracja Skarbowa – powiedział prezes Business Centre Club Marek Goliszewski.
Wielkość szarej strefy wyrobów tytoniowych w Polsce systematycznie spada. W 2015 r. szara strefa stanowiła nawet 19 proc polskiego rynku wyrobów tytoniowych. W 2017 r. wynosiła niecałe 16 proc. W 2018 r. spadła do najniższego w historii prowadzonych badań poziomu 11,3 proc. (wg Instytutu ALMARES), a wg raportu KPMG wielkość szarej strefy w obszarze papierosów była w Polsce nawet niższa - oszacowano ją na 9,9 proc.
Ostatnie sukcesy w walce z tytoniową szarą strefą to efekt działań regulacyjnych uszczelniających rynek, racjonalnej polityki akcyzowej oraz ogromnego wysiłku służb państwowych. W latach 2017 – 2018 KAS zlikwidowała 134 nielegalne wytwórnie wyrobów tytoniowych (fabryki papierosów i krajalnie tytoniu).
Działania te mają bezpośrednie przełożenie na stabilizację i wzrost legalnego rynku, a tym samym na zwiększenie wpływów budżetowych z tytułu akcyzy od wyrobów tytoniowych. W 2018 r. były one o ponad miliard złotych większe niż w 2017 r. i osiągnęły najwyższy poziom w historii: 19,8 mld zł.