W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informacje ogólne

Lista programów priorytetowych

Podstawą do przyjmowania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie w Narodowym Funduszu są programy priorytetowe, które określają m.in. formy i warunki dofinansowania oraz szczegółowe kryteria wyboru przedsięwzięć. Zarządzanie finansami NFOŚiGW przez programy priorytetowe gwarantuje transparentny, obiektywny i bezstronny proces przyznawania dofinansowania. Listę priorytetowych programów NFOŚiGW zatwierdza corocznie Rada Nadzorcza NFOŚiGW.

Materiały

Lista programów priorytetowych 2024 - 02.07.2024
Lista​_programów​_priorytetowych​_2024​_-​_02072024.pdf 0.44MB
Zasady dofinansowania i Kryteria wyboru przedsięwzięć

Dofinansowanie ze środków finansowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwanego dalej „Narodowym Funduszem” przeznacza się na cele określone w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ( tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 672.) zwanej dalej „ustawą”.

Kryteria wyboru przedsięwzięć

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, kierując się priorytetami wyznaczonymi w Strategii Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko oraz w swojej Strategii działania, tworzy stabilną, długoletnią ofertę programową, która wyznacza cele środowiskowe dofinansowywane ze środków publicznych.
Do wyboru przedsięwzięć realizujących te cele, NFOŚiGW stosuje transparentne i zobiektywizowane kryteria, które zapewniają:

  • stwarzanie równych szans dla wszystkich wnioskodawców;
  • efektywne, z punktu widzenia ekologicznego i ekonomicznego, wydatkowanie środków publicznych przeznaczonych na ochronę środowiska;
  • zachowanie standardów środowiskowych i uwzględnianie zagadnień horyzontalnych (np.w zakresie zielonych zamówień publicznych, systemów zarządzania środowiskowego, ekoinnowacji).

W NFOŚiGW stosuje się następujące kategorie kryteriów wyboru przedsięwzięć:

  1. Kryteria dostępu;
  2. Kryteria jakościowe;
  3. Kryteria horyzontalne.

Z uwagi na zróżnicowanie dziedzin, charakteru i wielkości przedsięwzięć oraz form ich dofinansowania, dla poszczególnych programów priorytetowych ustalane są szczegółowe kryteria wyboru przedsięwzięć, z zachowaniem struktury kryteriów przedłożonych w poniższym dokumencie, chyba że specyfika danego programu priorytetowego nie pozwala na zachowanie tejże struktury.

Zasady oceny kryterium KEEP

Przy pomocy Kryterium KEEP można ocenić czy przedsięwzięcie przyczynia się do zwiększania świadomości ekologicznej przez edukowanie i informowanie jego odbiorców oraz interesariuszy o efekcie ekologicznym przedsięwzięcia.
Poniżej przedstawiamy zasady oceny wg tego kryterium.

Wytyczne w zakresie kosztów kwalifikowanych

Wytyczne określają ogólne zasady kwalifikowalności kosztów oraz kategorie kosztów kwalifikowanych w przedsięwzięciach dofinansowywanych ze środków NFOŚiGW. Wytyczne są skierowane do Wnioskodawców i Beneficjentów w zakresie przygotowania Wniosku i późniejszego rozliczania umowy, a także są podstawą dla NFOŚiGW do weryfikacji tych kosztów.

Metodyka oceny finansowej wniosku o dofinansowanie

Ocena finansowa przeprowadzana jest na podstawie części finansowej wniosku wraz z załącznikami. W zależności od kryteriów oceny finansowej zawartych w programie priorytetowym jest ona dokonywana w jednym lub obu obszarach:
I. Analiza dotychczasowej sytuacji finansowej Wnioskodawcy (ex-post);
II. Analiza prognozowanej sytuacji finansowej Wnioskodawcy (ex-ante) - w tym analiza wykonalności i trwałości finansowej.
Poniże przedstawiamy metodykę oceny finansowej

Materiały

Zasady udzielania dofinansowania -22.03.2024
Zasady​_udzielania​_dofinansowania​_-22032024.docx 0.09MB
Zał. nr P.1.1-17 Metodyka oceny finansowej
Zał​_nr​_P11-17​_Metodyka​_oceny​_finansowej.docx 0.06MB
Zał. nr P.1.1-16 Zasady oceny kryterium KEEP
Zał​_nr​_P11-16​_Zasady​_oceny​_kryterium​_KEEP​_.docx 0.02MB
Zał. nr P.1.1-13 Wytyczne w zakresie kosztow kwalifikowanych
Zał​_nr​_P11-13​_Wytyczne​_w​_zakresie​_kosztow​_kwalifikowanych.docx 0.23MB
Dopłaty do kredytów

Dopłaty do oprocentowania kredytów

Dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielane są na zasadach określonych w poszczególnych Programach Priorytetowych. Programy Priorytetowe określają m.in. budżet programu, wysokość dopłat, terminy składania wniosków oraz szczegółowe kryteria wyboru przedsięwzięć, a także wskazują koszty kwalifikowane przedsięwzięcia, jakie mogą być objęte kredytem.
Dopłaty do oprocentowania kredytu udzielane są na okres nie dłuższy niż 10 lat i wypłacane są na wskazany rachunek, na podstawie umów zawieranych pomiędzy Beneficjentem i NFOŚiGW.
Dopłaty dokonywane przez NFOŚiGW wyliczane są od kapitału kredytu (kwoty aktualnego zadłużenia kredytu) i są niezależne od wysokości oprocentowania kredytu udzielonego przez Bank, które ustalane jest pomiędzy Wnioskodawcą a Bankiem. Łączna kwota dopłat nie może przekroczyć 15% wykorzystanej kwoty kredytu

Postępowanie przy udzielaniu dopłat ze środków NFOŚiGW do oprocentowania kredytów bankowych:
1. Wybór projektów do udzielenia dofinansowania odbywa się w jednoetapowo.
2. Wnioskodawca składa w NFOŚiGW „ Wniosek o udzielenie dofinansowania przedsięwzięcia w formie dopłat do oprocentowania kredytu”.
3. We Wniosku podaje kwotę dopłat ze środków NFOŚiGW do oprocentowania kredytu, o jaką się ubiega, wraz z proponowanym harmonogramem wypłat i spłat kredytu, zgodnym z harmonogramem rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia albo harmonogramem projektu oraz wskazuje koszty, które mają być objęte dofinansowaniem.
4. Decyzja określająca warunki dofinansowania przedsięwzięcia ze środków NFOŚiGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu udzielana jest na okres do 12 miesięcy od daty podjęcia uchwały przez Zarząd. Integralną częścią decyzji jest harmonogram rzeczowo-finansowy przedsięwzięcia albo harmonogram projektu. Na wniosek wnioskodawcy Zarząd może przedłużyć okres ważności decyzji.
5. Po uzyskaniu decyzji określającej warunki dofinansowania przedsięwzięcia wnioskodawca dokonuje wyboru banku kierując się konkurencyjnością ofert i jeśli jest do tego zobowiązany, z zachowaniem zasad i trybu określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych, i zawiera z wybranym bankiem umowę kredytu.
6. Następnie wnioskodawca występuje w formie pisemnej o zawarcie umowy dopłatowej, przedkładając umowę kredytu, uwzględniającą warunki określone przez NFOŚiGW wraz z harmonogramem wypłat kredytu, zgodnym z zatwierdzonym przez NFOŚiGW harmonogramem projektu oraz oświadczenie o dokonaniu wyboru banku z zachowaniem zasad wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych.
7. Preferowaną formą zabezpieczenia zwrotu równowartości dopłat do kredytu jest weksel własny in blanco z klauzulą bez protestu wraz z deklaracją wekslową.
8. W celu realizacji dopłat zawierana jest umowa dopłatowa regulująca relacje pomiędzy Wnioskodawcą i NFOŚiGW, do której załącznik stanowi umowa kredytu.
9. Wykorzystanie środków kredytu odbywa się na podstawie przedłożonych przez Beneficjenta w banku faktur oraz innych dowodów księgowych potwierdzających poniesione koszty przedsięwzięcia.

Dopłaty do obligacji

Dopłaty do ceny wykupu obligacji

Dla podmiotów wnioskujących o pomoc finansową ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, które w celu zbilansowania środków na realizację przedsięwzięcia wyemitują obligacje, NFOŚiGW może zastosować dopłaty do ceny wykupu obligacji. Zgodnie z Ustawą Prawo ochrony środowiska o dopłaty mogą występować podmioty posiadające osobowość prawną i wykonujące zadania z zakresu gospodarki komunalnej. Dopłaty do ceny wykupu obligacji są udzielane w oparciu o zasady określone w poszczególnych Programach Priorytetowych NFOŚiGW.
Programy Priorytetowe określają m.in. budżet programu, maksymalną wysokość dopłat, terminy składania wniosków oraz szczegółowe kryteria wyboru przedsięwzięć, a także wskazują koszty kwalifikowane przedsięwzięcia jakie mogą zostać sfinansowane emisją obligacji z dopłatami do ceny wykupu.
Wnioskujący o dopłaty do ceny wykupu obligacji nie mają obowiązku stosowania Ustawy prawo zamówień publicznych
(Dz.U.07.223.1655). Zgodnie z Art. 4 pkt. 3 lit. j ustawy nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są usługi finansowe związane z emisją, sprzedażą, kupnem lub transferem papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych, w szczególności związane z transakcjami mającymi na celu uzyskanie dla zamawiającego środków pieniężnych lub kapitału.
Dopłaty do ceny wykupu obligacji wypłacane są na wskazany rachunek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Beneficjentem i NFOŚiGW. Dopłaty udzielane są na okres nie dłuższy niż 10 lat licząc od daty emisji pierwszej serii obligacji i stanowią część – do 15% wartości objętej emisji obligacji przeznaczonej na realizację przedsięwzięcia.

Postępowanie przy udzielaniu dopłat ze środków NFOŚiGW do ceny wykupu obligacji:

  1. Wybór projektów do udzielenia dofinansowania odbywa się w jednoetapowo.
  2. Wnioskodawca składa w NFOŚiGW „Wniosek o udzielenie dofinansowania przedsięwzięcia w formie dopłat do ceny wykupu obligacji”.
  3. We Wniosku podaje kwotę dopłat ze środków NFOŚiGW, o jaką się ubiega, wraz z proponowanym harmonogramem emisji obligacji, wyszczególnieniem serii obligacji z terminami emisji i wykupu, harmonogramem rzeczowo-finansowym przedsięwzięcia albo harmonogramem projektu ze wskazaniem kosztów, które mają stanowić podstawę rozliczenia kwoty dopłat.
  4. Decyzja określająca warunki dofinansowania przedsięwzięcia ze środków NFOŚiGW w formie dopłat do ceny wykupu obligacji udzielana jest na okres do 12 miesięcy od daty podjęcia uchwały przez Zarząd. Integralną częścią decyzji jest harmonogram rzeczowo-finansowy przedsięwzięcia albo harmonogram projektu. Na wniosek Wnioskodawcy Zarząd może przedłużyć okres ważności decyzji.
  5. Wnioskodawca dokonuje wyboru agenta emisji obligacji kierując się zasadami równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, a następnie zawiera z nim umowę określającą warunki emisji obligacji.
  6. Wnioskodawca występuje w formie pisemnej o zawarcie umowy o dopłaty do wykupu obligacji, przedkładając umowę z agentem emisji określającą warunki emisji obligacji, uwzględniającą warunki określone przez NFOŚiGW wraz z harmonogramem emisji obligacji, zgodnym z zatwierdzonym przez NFOŚiGW harmonogramem projektu.
  7. W celu realizacji dopłat zawierana jest umowa o dopłaty do wykupu obligacji regulująca relacje pomiędzy Wnioskodawcą i NFOŚiGW, do której załącznik stanowi umowa z agentem emisji określającą warunki emisji obligacji. Zabezpieczeniem zwrotu równowartości dopłat do ceny wykupu obligacji jest weksel własny in blanco z klauzulą bez protestu wraz z deklaracją wekslową.
  8. Wypłata środków z tytułu umowy o dopłaty do wykupu obligacji następuje nie później niż siedem dni przed datąwykupu każdej serii obligacji objętej dopłatami, pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia i akceptacji dokumentów rozliczenia przedsięwzięcia (protokołu końcowego odbioru i przekazania do eksploatacji, dokumentów potwierdzających osiągnięcie zaplanowanego efektu ekologicznego, zbiorczego zestawienia zapłaconych faktur lub innych dowodów księgowych). 
Promesy

Wniosek o udzielenie promesy stanowi wystąpienie o udzielenie przyrzeczenia dofinansowania przedsięwzięcia ze środków NFOŚiGW, o ile możliwość taką przewiduje program priorytetowy

Wniosek o udzielenie promesy dofinansowania może być złożony wraz ze złożeniem  Wniosku o dofinansowanie lub po złożeniu Wniosku.

Wniosek należy sporządzić na obowiązującym formularzu, zamieszczonym poniżej.

Materiały

Wniosek o udzielenie promesy na dofinansowanie przedsięwzięcia po złożeniu wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia
zal​_51​_-​_formularz​_p.doc 0.06MB
Umorzenia pożyczek

Formularze wniosków o umorzenie

Materiały

Zasady udzielania dofinansowania - 30.07.2021
Zasady​_udzielania​_dofinansowania​_-​_30072021.docx 0.21MB
Sprawozdanie z realizacji przedsięwzięcia
sprawozdanie​_z​_realizacji​_przedsiewziecia.doc 0.07MB
Instrukcja sporządzania harmonogramu rzeczowo finansowego do wniosku o udzielenie dofinansowania przedsięwzięcia
zal​_103b​_-​_hrf​_instrukcja.doc 0.05MB
Wniosek o umorzenie pożyczki
zal​_101​_-​_wniosek​_o​_umorzenie.doc 0.14MB
Harmonogram rzeczowo - finansowy
zal​_103a​_-​_hrf.xls 0.04MB
Zestawienie faktur lub równoważnych dokumentów księgowych potwierdzających poniesione koszty
zal​_106​_-​_zbiorcze​_zestawienie​_faktur​_nowe.xls 0.02MB
Instrukcja oznakowania przedsięwzięć

W związku ze zmianą logotypu NFOŚiGW rekomendujemy, aby beneficjenci wykonujący oznakowania (w tym tablice informacyjne i pamiątkowe) od 1 stycznia 2024 r. stosowali w komunikacji logo NFOŚiGW obowiązujące od 1 lipca 2023 r.

Pliki graficzne z logotypami dostępne poniżej oraz na stronie.
KONTAKT w sprawie działań info-promo:

KIW@nfosigw.gov.pl

Departament Promocji i Komunikacji
Anna Urzyczyn  22-45-90-100

Materiały

Instrukcja oznakowania przedsięwzięć - 26.09.2024
Instrukcja​_oznakowania​_przedsięwzięć​_-​_26092024.pdf 1.32MB
Instrukcja oznakowania przedsięwzięć - 26.09.2024 w trybie zmian
Instrukcja​_oznakowania​_przedsięwzięć​_-​_26092024​_w​_trybie​_zmian.pdf 0.92MB
Instrukcja oznakowania przedsięwzięć
Instrukcja​_oznakowania​_przedsięwzięć.pdf 0.96MB
Wzory tablic informacyjnych i pamiątkowych w formacie PDF
Wzory​_tablic​_informacyjnych​_i​_pamiątkowych​_w​_formacie​_PDF.zip 1.28MB
Księga Identyfikacji Wizualnej NFOŚiGW od 1 stycznia 2024 r.
Księga​_Identyfikacji​_Wizualnej​_NFOŚiGW.pdf 6.66MB
WSZYSTKIE WERSJE LOGOTYPU - DLA GRAFIKÓW
WSZYTKIE​_WERSJE​_LOGO​_DLA​_GRAFIKÓW.7z 203.61MB
PODSTAWOWE WERSJE LOGO
PODSTAWOWE​_WERSJE​_LOGO.zip 30.37MB
Instrukcja oznakowania przedsięwzięć dofinansowanych ze środków NFOŚiGW - tekst jednolity - dla umów podpisanych od 14 grudnia 2022 roku
Instrukcja​_oznakowania-środki​_krajowe​_tekst​_jednolity​_dla​_umów​_podpisanych​_od​_14122022.pdf 1.00MB
2) Instrukcja oznakowania przedsięwzięć dofinansowanych ze środków NFOŚiGW dla umów podpisanych od dnia 14 grudnia 2022 r. Tryb zmian
Instrukcja​_oznakowania-środki​_krajowe​_tryb​_śledzenia​_zmian​_dla​_umów​_podpisanych​_od​_14122022.pdf 1.83MB
Instrukcja oznakowania przedsięwzięć dofinansowanych ze środków NFOŚiGW dla umów podpisanych od dnia 30 marca 2022 r. Tekst jednolity
Instrukcja​_oznakowania-środki​_krajowe​_tekst​_jednolity​_dla​_umów​_podpisanych​_od​_30​_marca​_2022r.pdf 1.46MB
Instrukcja oznakowania przedsięwzięć dofinansowanych ze środków NFOŚiGW dla umów podpisanych od dnia 30 marca 2022 r. Tryb zmian
Instrukcja​_oznakowania-środki​_krajowe​_tryb​_śledzenia​_dla​_umów​_podpisanych​_od​_30​_marca​_2022r.pdf 1.65MB
Księga Identyfikacji Wizualnej NFOŚiGW. Część 1 Księga Znaku
nfosigw​_ksiega​_identyfikacji​_wizualnej​_cz​_1.pdf 14.43MB
Księga Identyfikacji Wizualnej NFOŚiGW. Część 2. Podręcznik stosowania oznaczeń z użyciem logotypu NFOSiGW dla pracowników
nfosigw​_ksiega​_identyfikacji​_wizualnej​_cz​_2.pdf 3.41MB
Księga Identyfikacji Wizualnej NFOŚiGW. Część 3. Podręcznik stosowania oznaczeń z użyciem logotypu NFOSiGW dla podmiotów zenwętrznych
nfosigw​_ksiega​_identyfikacji​_wizualnej​_cz​_3.pdf 10.25MB
Instrukcja oznakowania przedsięwzięć dofinansowywanych ze środków NFOŚiGW, zmieniona decyzją Dyrektora Biura nr 11/DB/2015 z dnia 24 marca 2015 r roku. Tryb zmian.
instrukcja​_oznakowania-srodki​_krajowe​_24032015​_tryb​_zmian.pdf 1.15MB
Instrukcja oznakowania przedsięwzięć dofinansowywanych ze środków NFOŚiGW, zmieniona decyzją Dyrektora Biura nr 11/DB/2015 z dnia 24 marca 2015 r roku.
instrukcja​_oznakowania-srodki​_krajowe​_24032015​_tekst​_jednolity.pdf 1.09MB
Tablice i inne materiały
Tablice​_i​_inne​_materiały.zip 2.09MB
Księga Identyfikacji Wizualnej NFOŚiGW dostępna cyfrowo
Księga​_Identyfikacji​_Wizualnej​_NFOŚiGW​_dostępna​_cyfrowo.pdf 6.35MB
{"register":{"columns":[]}}