Procedura i metodyka kontroli
Procedura kontroli
Najważniejsze etapy kontroli, wynikające z przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej:
- Zarządzenie kontroli planowej lub doraźnej przez kierownika jednostki kontrolującej.
- Przygotowanie kontroli w formie programu kontroli, złożenie przez kontrolera pisemnego oświadczenia o braku istnienia przesłanek uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli oraz wydanie kontrolerowi upoważnienia do kontroli.
- Przeprowadzenie czynności kontrolnych, których istotą jest dokonanie przez kontrolerów – z poszanowaniem praw i obowiązków kontrolowanego, określonych przepisami prawa oraz zgodnie z zasadami postępowania kontrolnego (prawdy obiektywnej, podmiotowości, kontradyktoryjności, pisemności) – ustaleń stanu faktycznego w badanym obszarze na podstawie dowodów kontroli, które powinny być rzetelne, stosowne i racjonalne. Kontrolerzy podlegają przepisom o ochronie informacji niejawnych, danych osobowych, bhp oraz innym, szczególnym, obowiązującym w danej jednostce.
- Wyniki kontroli dokumentuje się w formie projektu wystąpienia pokontrolnego, zawierającego ocenę skontrolowanej działalności ze wskazaniem ustaleń, na których została oparta. Projekt wystąpienia pokontrolnego podpisywany jest przez kontrolera i kierownika komórki do spraw kontroli.
- Przekazanie kierownikowi jednostki kontrolowanej projektu wystąpienia pokontrolnego
z pouczeniem o prawie zgłoszenia, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania projektu, pisemnych zastrzeżeń. Zastrzeżenia są rozpatrywane przez kierownika komórki do spraw kontroli. - Opracowanie wystąpienia pokontrolnego obejmującego treść projektu wystąpienia i wyniki analizy zastrzeżeń, a w razie potrzeby również zalecenia lub wnioski dotyczące usunięcia nieprawidłowości lub usprawnienia funkcjonowania jednostki kontrolowanej oraz ocenę wskazującą na niezasadność zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji przez osobę odpowiedzialną za stwierdzone nieprawidłowości.
- Wystąpienie pokontrolne kierownik jednostki kontrolującej przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej, który ma obowiązek poinformowania o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz realizacji zaleceń. Od wystąpienia pokontrolnego nie przysługują środki odwoławcze. Treść wystąpień pokontrolnych oraz odpowiedzi na nie udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej KPRM.
- Jednostka kontrolująca monitoruje realizację wniosków i zaleceń pokontrolnych.
- Kontrola może być przeprowadzana również w trybie uproszczonym, w którym sporządza się sprawozdanie z kontroli, podpisywane przez kierownika jednostki kontrolującej. Sprawozdanie zawiera opis ustalonego stanu faktycznego oraz jego ocenę, a także, w razie potrzeby, zalecenia lub wnioski dotyczące usunięcia nieprawidłowości lub usprawnienia funkcjonowania jednostki kontrolowanej. Kierownik jednostki kontrolowanej w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprawozdania ma prawo przedstawić do niego swoje stanowisko.
- W uzasadnionych przypadkach sporządza się informację o wynikach kontroli, która może zawierać wyniki więcej niż jednej kontroli. Kierownik jednostki kontrolującej przesyła informację kierownikowi jednostki nadrzędnej lub sprawującej nadzór nad jednostką kontrolowaną, ten zaś może rozesłać ją do innych organów lub jednostek, które uzna za właściwe.
Kryteria kontroli
Kontrolę przeprowadza się pod względem następujących kryteriów:
- legalności, która obejmuje zgodność działania z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, przepisami prawa wewnętrznego, umowami, decyzjami w sprawach indywidualnych oraz innymi rozstrzygnięciami podjętymi przez uprawnione podmioty,
- gospodarności, czyli zgodności działań kontrolowanej jednostki z zasadami efektywnego gospodarowania (oszczędności, tj. minimalizacji nakładów/kosztów prowadzonych działań przy zachowaniu wymaganej jakości) oraz wydajności (tj. uzyskiwania najlepszych efektów przy możliwie najmniejszych nakładach); wykorzystania możliwości zapobieżenia lub ograniczenia wysokości ewentualnych lub zaistniałych szkód,
- celowości, która obejmuje zgodność z celami określonymi dla kontrolowanej jednostki lub działalności, stosowanie metod i środków odpowiednich dla osiągnięcia celów oraz osiągnięcia tych celów (skuteczność), przy czym skuteczność rozumie się jako stopień zgodności pomiędzy zamierzonymi a faktycznymi skutkami działalności;
- rzetelności, która obejmuje wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumiennie i terminowo, wykonywanie zobowiązań zgodnie z ich treścią, przestrzeganie wewnętrznych reguł funkcjonowania jednostki, dokumentowanie określonych działań lub stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie i wymaganych terminach, bez pomijania określonych faktów i okoliczności.
Standardy kontroli
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej w art. 8 ust. 1 pkt 3 upoważniła Prezesa Rady Ministrów do określenia standardów kontroli w administracji rządowej. W dniu 31 sierpnia 2017 r. Standardy kontroli w administracji rządowej, przygotowane przez Departament Nadzoru i Kontroli zostały podpisane przez Szefa KPRM, działającego z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów.
Materiały
Pismo przewodnie do Standardów kontroli w administracji rządowej z 2017 r. [PDF]pss_BIPzm_Standardy2017_przekazanie.pdf 0.11MB Standardy kontroli w administracji rządowej z 2017 r. [PDF]
pss_BIPm_StandardyKontroli2017_zmiany.pdf 0.62MB
Poradnik kontroli zdalnej
Dokument zawiera podstawowe wskazówki w zakresie prowadzenia kontroli w sposób ograniczający czynności w siedzibie jednostki kontrolowanej oraz minimalizujący bezpośredni kontakt z jej pracownikami.
Materiały
Poradnik kontroli zdalnych [PDF]BIP_PORADNIK_EKONTROLE.pdf 0.87MB Poradnik kontroli zdalnych [DOC]
BIP_PORADNIK_EKONTROLE_podpisany.DOCX 0.25MB Poradnik kontroli zdalnych [XADES]
BIP_PORADNIK_EKONTROLE_podpis.XADES 0.01MB
Ramowy program kontroli w zakresie realizacji zadań obronnych:
Materiały
Pismo przewodnie do ramowego programu kontroli w zakresie realizacji zadań obronnychprg_BIP_RPK_zadan_obronnych_przewodnie.pdf 0.16MB Ramowy program kontroli w zakresie realizacji zadań obronnych
prg_BIP_RPK_zadan_obronnych.docx 0.13MB Ramowy program kontroli w zakresie realizacji zadań obronnych - zał. 1 Metodyka kontroli
zał1_BIP_RPK_metodyka_kontroli_zadań_obronnych.docx 0.18MB Ramowy program kontroli w zakresie realizacji zadań obronnych - zał. 2 Wzór oświadczenia o bezstronności
zał2_BIP_RPK_wzór_oświadczenia.docx 0.03MB
Ramowy program kontroli w zakresie wykorzystywania systemów teleinformatycznych do realizacji zadań publicznych:
Materiały
Pismo przewodnie do Ramowego programu ITPismo_przewodnie_do_Ramowego_programu_IT.pdf 0.40MB Ramowy program kontroli IT
Ramowy_program_kontroli_IT.docx 0.06MB Ramowy program kontroli IT - zał.1 Metodyka kontroli
Ramowy_program_kontroli_IT_-_zał1_Metodyka_kontroli.docx 0.11MB Ramowy program kontroli IT - zał.2 Wzór oświadczenia o bezstronności
Ramowy_program_kontroli_IT_-_zał2_Wzór_oświadczenia_o_bezstronności.doc 0.08MB Ramowy program kontroli IT - zał.3 Wzór oświadczenia o spełnieniu wymagań
Ramowy_program_kontroli_IT_-_zał3_Wzór_oświadczenia_o_spełnieniu_wymagań.doc 0.09MB
Ankieta dotycząca działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych oraz Zestawienie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych
Materiały
Ankieta dotycząca działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznychAnkieta_dotycząca_działania_systemów_teleinformatycznych_używanych_do_realizacji_zadań_publicznych.docx 0.03MB Zestawienie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych
Zestawienie_systemów_teleinformatycznych_używanych_do_realizacji_zadań_publicznych.docx 0.02MB
Informacja o istotnych nieprawidłowościach w obszarze wykorzystania systemów teleinformatycznych do realizacji zadań publicznych
Materiały
Informacja o istotnych nieprawidłowościach w obszarze wykorzystania systemów teleinformatycznych do realizacji zadań publicznychInformacja_o_istotnych_nieprawidłowościach_w_obszarze_wykorzystania_systemów_teleinformatycznych_do_realizacji_zadań_publicznych.pdf 5.10MB
Rekomendacje dotyczące zawierania umów cywilnoprawnych w jednostkach administracji rządowej
Materiały
Pismo przewodnie do rekomendacji dotyczące zawierania umów cywilnoprawnychRekomendacje_umowy_cywilnoprawne_przewodnie.pdf 0.12MB Rekomendacje dotyczące zawierania umów cywilnoprawnych w jednostkach administracji rządowej
Rekomendacje_umowy_cywilnoprawne.pdf 0.10MB
Formularz oceny spełniania obowiązków wynikających z rozporządzenia ws. ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) oraz ustawy o ochronie danych osobowych (uodo)
Materiały
Pismo przewodnie do Formularza oceny RODOPismo_przewodnie_do_Formularza_oceny_RODO.pdf 0.12MB Formularz oceny RODO
Formularz_oceny_RODO.pdf 0.46MB Formularz oceny RODO wersja edytowalna
Formularz_oceny_RODO_wersja_edytowalna.xlsx 0.06MB
Kwestionariusz kontroli udzielania zamówień publicznych
Materiały
Kwestionariusz kontroli udzielania zamówień publicznych [PDF]Kwestionariusz_kontroli_DRUK_zp_.pdf 0.49MB Kwestionariusz kontroli udzielania zamówień publicznych [DOCX]
Kwestionariusz_kontroli_DRUK_zp_.docx 0.13MB
Komitet do spraw kontroli w zamówieniach publicznych
Materiały
Uchwała KKZP nr 1 ws. rekomendacji Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej dot. polubownego rozwiązywania sporów [PDF]20210617_-_Uchwała_nr_1_KKZP_rekomendacje_PGRP.pdf 0.10MB Uchwała KKZP nr 2 ws. uwzględnienia w Polityce zakupowej państwa działań zapewniających efektywne prowadzenie kontroli [PDF]
20211130_-_Uchwała_nr_2_KKZP_kontrola_w_polityce_zakupowej.pdf 0.19MB Uchwała KKZP nr 3 ws. uwzględniania wyników kontroli przeprowadzonej przez inny organ [PDF]
20221111_-_Uchwała_nr_3_KKZP__uwzględnianie_wyników_kontroli.pdf 0.13MB
Publikacje oraz odnośniki dotyczące kontroli instytucjonalnej oraz audytu wewnętrznego:
KRAJOWE
- Glosariusz terminów dotyczących kontroli i audytu w administracji publicznej
- Standardy kontroli Najwyższej Izby Kontroli
- Podstawy prawne działania kontroli w Najwyższej Izbie Kontroli
- Międzynarodowe standardy najwyższych organów kontroli
- Kryteria kontroli Najwyższej Izby Kontroli
- Kryteria oceny wykonania budżetu - Najwyższej Izby Kontroli
- Założenia metodyczne do kontroli wykonania budżetu państwa
- Informacje dotyczące audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz realizacji zadań Ministra Finansów w zakresie koordynacji audytu wewnętrznego
- Informacje dotyczące kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych oraz realizacji zadań Ministra Finansów w zakresie koordynacji kontroli zarządczej
MIĘDZYNARODOWE:
- Standardy kontroli INTOSAI dla najwyższych organów kontroli (ISSAI)
- Międzynarodowe standardy rewizji finansowej (IFAC)
- Europejski Trybunał Obrachunkowy (ECA)
- Metodyka kontroli Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (AWARE)
- Podręcznik kontroli wykonania zadań Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
- Służba audytu wewnętrznego Komisji Europejskiej (EC IAS)
- Międzynarodowa Organizacja Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI)
- Komitet Organizacji Sponsorujących Komisję Treadwaya (COSO)
- Cele kontroli w zakresie informacji i technologii pokrewnych (COBIT)
- Międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej (IFRS)
Departament Nadzoru i Kontroli w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przykłada należytą uwagę do aktualizacji ww. treści oraz odnośników do dokumentów, jednak w niektórych przypadkach nie jest ich dysponentem. Prosimy o zgłaszanie ewentualnych niedziałających odnośników lub trudności z dostępem do poszczególnych plików – dnk@kprm.gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 06.08.2020 10:32 Agnieszka Kowalska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Departament Kontroli i Nadzoru KPRM
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Procedura i metodyka kontroli | 17.0 | 04.11.2024 17:11 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 16.0 | 15.05.2023 15:01 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 15.0 | 09.05.2023 12:31 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 14.0 | 23.11.2022 12:41 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 13.0 | 31.03.2022 15:15 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 12.0 | 31.03.2022 15:09 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 11.0 | 14.03.2022 12:28 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 10.0 | 10.02.2021 13:18 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 9.0 | 01.12.2020 13:13 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 8.0 | 01.12.2020 13:10 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 7.0 | 01.12.2020 13:08 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 6.0 | 27.11.2020 11:28 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 5.0 | 26.11.2020 13:48 Michał Golec |
Procedura i metodyka kontroli | 4.0 | 30.10.2020 16:05 Adam Nowakowski |
Procedura i metodyka kontroli | 3.0 | 30.10.2020 16:04 Adam Nowakowski |
Procedura i metodyka kontroli | 2.0 | 30.10.2020 15:37 Adam Nowakowski |
Procedura i metodyka kontroli | 1.0 | 06.08.2020 10:32 Agnieszka Kowalska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP