W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stanowisko do artykuł w Gazecie Wyborczej z dnia 30 lipca 2019 r. pt. „NIK: Jedna zasada 500+ niekonstytucyjna”

30.07.2019

W okresie od 1 października 2017 r. do 30 czerwca 2019 r., w ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (art. 8 ust. 2) obowiązywał wymóg ustalenia alimentów na rzecz dziecka od drugiego rodzica w przypadku wniosków składanych przez rodziców deklarujących samotne wychowywanie dziecka.

Powyższe rozwiązanie było zgodne z konstytucyjną zasadą pomocniczości państwa.

Rozwiązanie to zostało wprowadzone w związku z licznymi sygnałami od gminnych organów właściwych realizujących świadczenie wychowawcze o licznych przypadkach składania przez rodziców dziecka, którzy nie byli małżeństwem, niezgodnych ze stanem faktycznym oświadczeń, że są osobami samotnie wychowującymi dziecko jedynie w celu wyłączenia drugiego z rodzica dziecka ze składu rodziny, co przede wszystkim miało na celu spełnienie kryterium dochodowego.

Należy zauważyć, że analogiczne rozwiązanie, od 2005 r., tj. od 14 lat, funkcjonuje w ustawie o świadczeniach rodzinnych, w zakresie prawa do zasiłku rodzinnego dla osób deklarujących samotne wychowywanie dziecka i w żadnej z kontroli realizacji tej ustawy przeprowadzanej przez Najwyższą Izbę Kontroli rozwiązanie to nie było kwestionowane. Rozwiązanie to nie było również kwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny, który wielokrotnie badał zgodność z Konstytucją rozwiązań ustawy o świadczeniach rodzinnych.

Przede wszystkim należy jednak podkreślić, że Najwyższa Izba Kontroli nigdy nie posiadała i nie posiada uprawnień do stwierdzania zgodności z Konstytucją jakichkolwiek przepisów prawa - jest to tylko i wyłącznie kompetencja Trybunału Konstytucyjnego, o czym kto jak kto ale NIK, czyli instytucja powołana do kontroli działalności zgodnie z prawem instytucji publicznych, powinna wiedzieć najlepiej.

W związku z powyższym, stwierdzenie NIK o niezgodności z Konstytucją ww. przepisu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci jest pozbawione merytorycznych podstaw, a przede wszystkim całkowicie nieuprawnione z uwagi na elementarny brak kompetencji NIK do oceny zgodności z Konstytucją przepisów prawa.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, że od 1 lipca 2019 r. świadczenie wychowawcze ma charakter powszechny, tj. przysługuje na każde dziecko w wieku do ukończenia 18 r. życia bez dodatkowych warunków w postaci kryterium dochodowego czy też wymogu ustalenia alimentów od drugiego rodzica w przypadku wniosków osób samotnie wychowujących dziecko.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
30.07.2019 09:55 Biuro Promocji
Pierwsza publikacja:
30.07.2019 09:55 Biuro Promocji
{"register":{"columns":[]}}