Stanowisko do artykuł w Gazecie Wyborczej z dnia 30 lipca 2019 r. pt. „NIK: Jedna zasada 500+ niekonstytucyjna”
30.07.2019
W okresie od 1 października 2017 r. do 30 czerwca 2019 r., w ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (art. 8 ust. 2) obowiązywał wymóg ustalenia alimentów na rzecz dziecka od drugiego rodzica w przypadku wniosków składanych przez rodziców deklarujących samotne wychowywanie dziecka.
Powyższe rozwiązanie było zgodne z konstytucyjną zasadą pomocniczości państwa.
Rozwiązanie to zostało wprowadzone w związku z licznymi sygnałami od gminnych organów właściwych realizujących świadczenie wychowawcze o licznych przypadkach składania przez rodziców dziecka, którzy nie byli małżeństwem, niezgodnych ze stanem faktycznym oświadczeń, że są osobami samotnie wychowującymi dziecko jedynie w celu wyłączenia drugiego z rodzica dziecka ze składu rodziny, co przede wszystkim miało na celu spełnienie kryterium dochodowego.
Należy zauważyć, że analogiczne rozwiązanie, od 2005 r., tj. od 14 lat, funkcjonuje w ustawie o świadczeniach rodzinnych, w zakresie prawa do zasiłku rodzinnego dla osób deklarujących samotne wychowywanie dziecka i w żadnej z kontroli realizacji tej ustawy przeprowadzanej przez Najwyższą Izbę Kontroli rozwiązanie to nie było kwestionowane. Rozwiązanie to nie było również kwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny, który wielokrotnie badał zgodność z Konstytucją rozwiązań ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Przede wszystkim należy jednak podkreślić, że Najwyższa Izba Kontroli nigdy nie posiadała i nie posiada uprawnień do stwierdzania zgodności z Konstytucją jakichkolwiek przepisów prawa - jest to tylko i wyłącznie kompetencja Trybunału Konstytucyjnego, o czym kto jak kto ale NIK, czyli instytucja powołana do kontroli działalności zgodnie z prawem instytucji publicznych, powinna wiedzieć najlepiej.
W związku z powyższym, stwierdzenie NIK o niezgodności z Konstytucją ww. przepisu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci jest pozbawione merytorycznych podstaw, a przede wszystkim całkowicie nieuprawnione z uwagi na elementarny brak kompetencji NIK do oceny zgodności z Konstytucją przepisów prawa.
Niezależnie od powyższego należy wskazać, że od 1 lipca 2019 r. świadczenie wychowawcze ma charakter powszechny, tj. przysługuje na każde dziecko w wieku do ukończenia 18 r. życia bez dodatkowych warunków w postaci kryterium dochodowego czy też wymogu ustalenia alimentów od drugiego rodzica w przypadku wniosków osób samotnie wychowujących dziecko.
- Ostatnia modyfikacja:
- 30.07.2019 09:55 Biuro Promocji
- Pierwsza publikacja:
- 30.07.2019 09:55 Biuro Promocji