Wyjaśnienia dot. art. Słaba pomoc bezrobotnym, Rzeczpospolita, 15.02.2019 r.
15.02.2019
Artykuł w sposób ogólny i fragmentaryczny przedstawia kwestie poruszane w raporcie NIK dotyczące m. in. niskiej efektywności zatrudnieniowej niektórych form aktywizacji w dłuższej perspektywie czasowej, stopnia popularności wybranych form aktywizacji czy wpływie profilowania pomocy na działalność urzędów pracy.
Stwierdzenie, że urzędy pracy w obecnej formie nie spełniają swojej roli, są nieefektywne, a bezrobotni rzadko dzięki nim znajdują stałą pracę jest dalece niesłuszne i jeśli nawet część działań kierowanych do bezrobotnych jest mniej efektywna to nie można tego generalizować.
Odnosząc się do informacji dotyczącej małego zainteresowania bonami (na zasiedlenie, zatrudnienie, szkoleniowym) należy zaznaczyć, iż instrumenty te przeznaczone są wyłącznie dla osób do 30 r. ż., i nie można ich porównywać z formami aktywizacji, przeznaczonymi na zasadach ogólnych, dla wszystkich bezrobotnych. Ponadto zaznaczyć należy, że np. bon na zasiedlenie jest instrumentem specyficznym, gdyż jego otrzymanie wiąże się zawsze z koniecznością zmiany dotychczasowego miejsca zamieszkania, co zdecydowanie może ograniczać krąg zainteresowanych.
W odniesieniu do uwagi o wpływie profilowania pomocy na ograniczanie możliwości działania urzędów pracy i udzielania wsparcia osobom bezrobotnym, w tym w zakresie poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, uprzejmie wyjaśniamy, że tego rodzaju ocena jest nieuzasadniona i nie odzwierciedla stanu faktycznego. MRPiPS nie podziela również uwagi, że profilowanie pomocy będące rozwiązaniem pomocniczym, jedynie ukierunkowującym urzędy pracy w zakresie udzielania pomocy osobom bezrobotnym, dyskryminuje osoby bezrobotne z profilem pomocy III. Profilowanie pomocy w połączeniu z IPD oraz stałą opieką doradcy klienta służą temu, aby pomoc świadczona bezrobotnemu była dostosowana do jego sytuacji i potrzeb.
Corocznie urzędy pracy obsługują 4 miliony klientów (bezrobotnych, poszukujących pracy oraz pracodawców). Efektywność zatrudnieniowa wzrasta z roku na rok.
W odniesieniu do kwestii monitorowania skuteczności zatrudnieniowej podstawowych form aktywizacji w dłuższej perspektywie czasowej ministerstwo dnia 14 marca 2018 r. zawarło umowę o dofinansowanie projektu Wypracowanie metodologii i wdrożenie monitorowania efektywności zatrudnieniowej podstawowych form aktywizacji bezrobotnych w okresie dłuższym niż 12 miesięcy od zakończenia działań urzędu pracy, w ramach Działania 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Zakończenie projektu planowane jest na 2021 r.
- Ostatnia modyfikacja:
- 19.02.2019 00:53 Biuro Promocji
- Pierwsza publikacja:
- 19.02.2019 00:53 Biuro Promocji