Wyjaśnienia dot. art. „Twardy Brexit zmniejszy emerytury Polaków pracujących na Wyspach", Dziennik Gazeta Prawna, 18.04.2019 r.
18.04.2019
Obecnie, relacje między Polską a Wielką Brytanią w obszarze koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego są regulowane rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/04 i 987/09. Celem ww. rozporządzeń jest ochrona praw obywateli migrujących w ramach Unii Europejskiej w zakresie zabezpieczenia społecznego, poprzez zapewnienie prawa do równego traktowania, sumowania okresów ubezpieczenia przebytych w państwach członkowskich UE na potrzeby przyznania prawa do świadczeń z zabezpieczenia społecznego, a także transferu tych świadczeń do miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy w UE. Jednakże, w związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii, sytuacja ta ulegnie zmianie. Możliwe są dwa scenariusze: zawarcie tzw. Umowy o wystąpieniu lub tzw. no-deal scenario, czyli wystąpienie Wielkiej Brytanii z UE bez zawarcia porozumienia.
W związku z przesunięciem terminu wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE oraz faktem, iż do tego momentu Wielka Brytania pozostaje państwem członkowskim UE, Komisja Europejska zaleciła państwom członkowskim niepodejmowanie działań na szczeblu dwustronnym, by nie zakłócić procesu przyjęcia Umowy o wystąpieniu (Umowy wyjścia). Umowa ta zawiera kompleksowe regulacje w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, gwarantujące utrzymanie obowiązujących obecnie przepisów w odniesieniu do osób, które na koniec okresu przejściowego (31 grudnia 2020 r.) będą się znajdować w sytuacji związanej z Wielką Brytanią i innym państwem członkowskim UE, tj. będą miały powiązanie transgraniczne, np. polski obywatel pracujący w Wielkiej Brytanii.
Jeżeli Umowa wyjścia nie zostanie przyjęta, Wielka Brytania opuści UE bez zawarcia porozumienia. Wtedy zastosowanie będą miały rozporządzenie (UE) 2019/500 oraz przepisy krajowe, tj. ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o uregulowaniu niektórych spraw w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, których celem jest złagodzenie negatywnych skutków wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE w obszarze zabezpieczenia społecznego.
Istotnie, w przypadku bezumownego wystąpienia z UE Wielka Brytania stanie się tzw. państwem trzecim. Jednakże, mając na uwadze konieczność zagwarantowania praw polskich obywateli przebywających w Wielkiej Brytanii, dążeniem Polski będzie uregulowanie przyszłych relacji w zakresie zabezpieczenia społecznego z Wielką Brytanią - rozwiązaniem preferowanym będzie zawarcie umowy pomiędzy UE a Wielką Brytanią, ponieważ, w naszej opinii, taka umowa zabezpieczy prawa obywateli UE (w tym Polaków) w najpełniejszy sposób. Jeżeli działania na poziomie UE nie zostaną podjęte (bądź nie dojdą do skutku), będziemy dążyć do zawarcia z Wielką Brytanią umowy dwustronnej o zabezpieczeniu społecznym i wynegocjowania jak najkorzystniejszych rozwiązań z punktu widzenia Polski, w tym zapewnieniu prawa do sumowania polskich i brytyjskich okresów ubezpieczenia w celu nabycia praw do emerytur, jak również innych świadczeń z zabezpieczenia społecznego.
Pragniemy przy tym podkreślić, że w ramach Ministerstwa na bieżąco monitorujemy kwestię Brexitu w aspekcie zabezpieczenia społecznego, w celu podjęcia odpowiednich działań w ww. zakresie w stosownym czasie.
- Ostatnia modyfikacja:
- 19.04.2019 08:11 Biuro Promocji
- Pierwsza publikacja:
- 19.04.2019 08:11 Biuro Promocji