W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienia dot. art. „Twardy Brexit zmniejszy emerytury Polaków pracujących na Wyspach", Dziennik Gazeta Prawna, 18.04.2019 r.

18.04.2019

Obecnie, relacje między Polską a Wielką Brytanią w obszarze koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego są regulowane rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/04 i 987/09. Celem ww. rozporządzeń jest ochrona praw obywateli migrujących w ramach Unii Europejskiej w zakresie zabezpieczenia społecznego, poprzez zapewnienie prawa do równego traktowania, sumowania okresów ubezpieczenia przebytych w państwach członkowskich UE na potrzeby przyznania prawa do świadczeń z zabezpieczenia społecznego, a także transferu tych świadczeń do miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy w UE. Jednakże, w związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii, sytuacja ta ulegnie zmianie. Możliwe są dwa scenariusze: zawarcie tzw. Umowy o wystąpieniu lub tzw. no-deal scenario, czyli wystąpienie Wielkiej Brytanii z UE bez zawarcia porozumienia.

W związku z przesunięciem terminu wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE oraz faktem, iż do tego momentu Wielka Brytania pozostaje państwem członkowskim UE, Komisja Europejska zaleciła państwom członkowskim niepodejmowanie działań na szczeblu dwustronnym, by nie zakłócić procesu przyjęcia Umowy o wystąpieniu (Umowy wyjścia). Umowa ta zawiera kompleksowe regulacje w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, gwarantujące utrzymanie obowiązujących obecnie przepisów w odniesieniu do osób, które na koniec okresu przejściowego (31 grudnia 2020 r.) będą się znajdować w sytuacji związanej z Wielką Brytanią i innym państwem członkowskim UE, tj. będą miały powiązanie transgraniczne, np. polski obywatel pracujący w Wielkiej Brytanii.

Jeżeli Umowa wyjścia nie zostanie przyjęta, Wielka Brytania opuści UE bez zawarcia porozumienia. Wtedy zastosowanie będą miały rozporządzenie (UE) 2019/500 oraz przepisy krajowe, tj. ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o uregulowaniu niektórych spraw w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, których celem jest złagodzenie negatywnych skutków wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE w obszarze zabezpieczenia społecznego.

Istotnie, w przypadku bezumownego wystąpienia z UE Wielka Brytania stanie się tzw. państwem trzecim. Jednakże, mając na uwadze konieczność zagwarantowania praw polskich obywateli przebywających w Wielkiej Brytanii, dążeniem Polski będzie uregulowanie przyszłych relacji w zakresie zabezpieczenia społecznego z Wielką Brytanią - rozwiązaniem preferowanym będzie zawarcie umowy pomiędzy UE a Wielką Brytanią, ponieważ, w naszej opinii, taka umowa zabezpieczy prawa obywateli UE (w tym Polaków) w najpełniejszy sposób. Jeżeli działania na poziomie UE nie zostaną podjęte (bądź nie dojdą do skutku), będziemy dążyć do zawarcia z Wielką Brytanią umowy dwustronnej o zabezpieczeniu społecznym i wynegocjowania jak najkorzystniejszych rozwiązań z punktu widzenia Polski, w tym zapewnieniu prawa do sumowania polskich i brytyjskich okresów ubezpieczenia w celu nabycia praw do emerytur, jak również innych świadczeń z zabezpieczenia społecznego.

Pragniemy przy tym podkreślić, że w ramach Ministerstwa na bieżąco monitorujemy kwestię Brexitu w aspekcie zabezpieczenia społecznego, w celu podjęcia odpowiednich działań w ww. zakresie w stosownym czasie.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
19.04.2019 08:11 Biuro Promocji
Pierwsza publikacja:
19.04.2019 08:11 Biuro Promocji
{"register":{"columns":[]}}