W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienia w związku z zasadami wydawania legitymacji osób niepełnosprawnych

25.09.2017

Osoby posiadające ważne legitymacje wydane na starych drukach mogą nadal korzystać z przysługujących im uprawnień. W celu korzystania z określonych ulg i uprawnień mogą posługiwać się ważnym orzeczeniem potwierdzającym niepełnosprawność.

Zgodnie z ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1886) znowelizowaną przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1336) z dniem 1 sierpnia 2017 r. weszły w życie nowe regulacje prawne dotyczące zasad wydawania legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności. Jednocześnie wraz z dniem 1 sierpnia 2017 r. wszedł w życie przepis art. 6cb ust. 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych upoważniający ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego dorozpoczęcia postępowania w przedmiocie wyboru podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie zadania polegającego na produkcji blankietów legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności oraz ich personalizacji i dystrybucji.

Ponadto z dniem 1 września 2017 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2017 r. poz. 1541), które określiły nowy wzór legitymacji osób niepełnosprawnych oraz organ wydający przedmiotowe legitymacje.

Dopiero wejście w życie powyższych regulacji prawnych umożliwiło Ministrowi, Rodziny Pracy i Polityki Społecznej dokonanie wyboru podmiotu odpowiedzialnego za produkcję blankietów legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności, ich personalizację i dystrybucję.

Ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczeń, uniemożliwiających korzystanie z legitymacji osoby niepełnosprawnej przez osoby nieuprawnione do wielu świadczeń przysługujących osobom niepełnosprawnym, niezbędny był wybór podmiotu posiadającego możliwości personalizacji i druku legitymacji na odpowiednim poziomie, stwarzającego również gwarancję odpowiedniego zabezpieczenia legitymacji oraz zawartych w niej danych o charakterze wrażliwym.

Aktualnie postępowanie w przedmiocie wyboru podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie czynności związanych z wystawieniem legitymacji osoby niepełnosprawnej jest finalizowane. Wydawanie legitymacji według nowych wzorów rozpocznie się w możliwie najszybszym terminie po zawarciu umowy z wykonawcą zadania.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawnościlegitymacje dokumentujące niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności, wystawione przed dniem wejście w życie rozporządzenia, zachowały ważność na czas w nich określony. Zatem osoby posiadające ważne legitymacje wydane na starych drukach mogą nadal korzystać z przysługujących im uprawnień.

Do czasu uzyskania legitymacji osoba niepełnosprawna w celu korzystania z określonych ulg i uprawnień może posługiwać się ważnym orzeczeniem potwierdzającym niepełnosprawność. To bowiem orzeczenie dokumentuje status osoby jako niepełnosprawnej, natomiast legitymacja jest dokumentem potwierdzającym wydanie przedmiotowego orzeczenia.

 
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
03.11.2018 15:02 Biuro Promocji
Pierwsza publikacja:
03.11.2018 20:38 Biuro Promocji
{"register":{"columns":[]}}